2016-12-15, 23:03
Bannlyst
Halloj! Fick en liten idé om att Hyra ut virtuella "produkter", såsom Spelservrar, Teamspeak, Webbhotell osv, utan att vara momsreggad / ha F-Skatt eller firma, är detta möjligt? Pengarna kommer då inte gå direkt till mitt konto utan via Paypal hade jag tänkt.

Det enda som jag har hittat än sålänge på google är om Webbshoppar som ska sälja riktiga saker, typ kläder

Tacksam för svar!
Citera
2016-12-15, 23:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumjaevl
Halloj! Fick en liten idé om att sälja virtuella "produkter", såsom Spelservrar, Teamspeak, Webbhotell osv, utan att vara momsreggad / ha F-Skatt eller firma, är detta möjligt? Pengarna kommer då inte gå direkt till mitt konto utan via Paypal hade jag tänkt.

Det enda som jag har hittat än sålänge på google är om Webbshoppar som ska sälja riktiga saker, typ kläder

Tacksam för svar!

Vad är frågan?

Om du undrar om det är lagligt så är svaret "bara om du skattar för inkomsten"
Citera
2016-12-15, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad är frågan?

Om du undrar om det är lagligt så är svaret "bara om du skattar för inkomsten"

Haha kanske inte framställde det så bra

Jo precis, men är det i deklarationen eller?
Citera
2016-12-15, 23:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Haha kanske inte framställde det så bra

Jo precis, men är det i deklarationen eller?

Ja. Och gör du det utan att ha firma f-skatt etc så kommer det att kosta dig mer eftersom du inte får göra avdrag för kostnader.

Tänk också på att du inte får använda vanliga Paypal utan måste (enligt villkoren) betala för företagstjänster om det är en kommersiell verksamhet.
Citera
2016-12-15, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ja. Och gör du det utan att ha firma f-skatt etc så kommer det att kosta dig mer eftersom du inte får göra avdrag för kostnader.

Tänk också på att du inte får använda vanliga Paypal utan måste (enligt villkoren) betala för företagstjänster om det är en kommersiell verksamhet.

Okej! Tack för svaren! Är det något annat jag bör tänka på?
Citera
2016-12-15, 23:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej! Tack för svaren! Är det något annat jag bör tänka på?

Var hade du tänkt drifta tjänstern? Du får ju inte hyra ut kapacitet på din egna internetförbindelse enligt de flesta avtal.
Citera
2016-12-16, 00:31
Bannlyst
Citat:
Var hade du tänkt drifta tjänstern? Du får ju inte hyra ut kapacitet på din egna internetförbindelse enligt de flesta avtal.

I serverhall, förmodlígen utomlands då det är billigare där
Citera
2016-12-16, 14:47
Medlem
Vad är anledningen till att göra det här? Om det är för att tjäna pengar så får du problem att driva det som hobbyverksamhet. Om du gör det för skojs skull så börja med det som hobbyverksamhet. Sätt upp lite servrar och se om det fungerar och om det går att få ruljans på det.

Det finns redan mängder av såna här tjänster så där kan man se vad priset bör landa på. Du kan då göra en budget utifrån det för att se om det är värt det. Priserna för spelservrar och webbhotell är oerhört pressade och det är svårt att prisa in sig. Det man kan erbjuda är personlig service, men då blir det väldigt mycket jobb för en själv. Timlönen blir lätt väldigt väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in