• 1
  • 2
2016-12-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uakam
Räknar min skada som arbetsrelaterade skada.
Med högsta sannolikhet nej, inte om det inte är mer eller mindre obligatorisk närvaro eller att after worken på något sätt har ett tydligt samband med din tjänst (typ att representera för kunder eller liknande, men så verkar fallet inte vara här). Läs rättsfallet RÅ 1996 ref. 76 med snarlika omständigheter (först tjänsterelaterad verksamhet, sedan en efterfest med koppling till sagda verksamhet).

Är för dålig på skadestånd för att hjälpa dig med din andra fråga.
Citera
2016-12-17, 13:31
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Min arbetsgivare erbjöd oss till julbord i ett ställe utanför Göteborg nära havet. Till kl:18 det var workshop och sedan började kvällen mys med bastu i öppenhet och omklädningsrum hundra meter från. Det var kolsvart mörk och nära bastu rum finns en lite brassa och de satt en lite bar bredvid vatten "som jag inte såg". När jag försökte hitta öppnare till ölen och satt foten vid sida av baren så försvann marken under min fot och jag hämnade i vattnet och skadade knät . OBS! det var fösta öl som jag försökte öppna.

Min frågor är:
1-Räknar min skada som arbetsrelaterade skada.
2-Kan man driva sådan verksamhet utan tydlig belysning eller markering av vatten.

Tack!
Du "såg inte brassen"
Det "var din första öl"
Du "skadade knät"

Nu,, men utan situationstecken;;
Så vill du ha mer pengar än utöver lön?
Citera
2016-12-17, 14:15
Medlem
Citat:
Min arbetsgivare erbjöd oss till julbord i ett ställe utanför Göteborg nära havet. Till kl:18 det var workshop och sedan började kvällen mys med bastu i öppenhet och omklädningsrum hundra meter från. Det var kolsvart mörk och nära bastu rum finns en lite brassa och de satt en lite bar bredvid vatten "som jag inte såg". När jag försökte hitta öppnare till ölen och satt foten vid sida av baren så försvann marken under min fot och jag hämnade i vattnet och skadade knät . OBS! det var fösta öl som jag försökte öppna.

Min frågor är:
1-Räknar min skada som arbetsrelaterade skada.
2-Kan man driva sådan verksamhet utan tydlig belysning eller markering av vatten.

Tack!

Svaret är ja på båda dina frågor
Citera
2016-12-17, 15:09
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja julbord mm som jobbet arrangerar räknas som arbetstid.

Alltså arbetsskador om det händer något.

Precis samma med t.ex. sexuella trakasserier som arbetsgivaren då måste agera på.

Anmäl din skada till arbetsgivaren.

Kan verifiera att detta stämmer.
Min chef halkade och bröt armen när han klev ur taxin på väg till julfesten häromåret. Han fick igenom det som arbetsskada utan problem.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2016-12-17, 15:28
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja julbord mm som jobbet arrangerar räknas som arbetstid.

Alltså arbetsskador om det händer något.

Precis samma med t.ex. sexuella trakasserier som arbetsgivaren då måste agera på.

Anmäl din skada till arbetsgivaren.

Jag är böjd att hålla med dig här.

Det är ungefär som om arbetstagaren kör i diket på väg till jobbet. Då skall det registreras som "arbetsskada" och arbetstagaren har rätt till försäkringsskydden osv. osv.
Är det verksamhet organiserad av arbetsgivaren så blir det djävligt snabbt företagens problem.
Citera
2016-12-17, 16:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Jag är böjd att hålla med dig här.

Det är ungefär som om arbetstagaren kör i diket på väg till jobbet. Då skall det registreras som "arbetsskada" och arbetstagaren har rätt till försäkringsskydden osv. osv.
Är det verksamhet organiserad av arbetsgivaren så blir det djävligt snabbt företagens problem.

Och på många företag så har man rutiner för att ta hand om sådant med både en kortsiktig lösning och en långsiktig.

Kortsiktig brukar lösa sig genom att den skadade söker vård men den långsiktiga är värre.

Antag att den anställde halkar på en isfläck på väg till jobbet och får en hjärnskakning eller bryter armen. Då ska man komma på något som gör att det inte händer igen.
Är det på företagets område så kan man alltid se till att det sandas mm men om det är på kommunens mark, vad gör man då? (oftast hopplöst att få dem att sanda mera)

Uppmanar alla anställda att skaffa isdubbar till skorna?
Håller nog med att lite väl långt har arbetsgivarens ansvar utökats.

Sedan har vi allt det där med så kallade tillbud, alltså om man halkar men inget direkt händer, ja då ska det anmälas på företaget och hittas på massa lösningar så det inte sker en olycka.

Något jäkla ansvar måste väl folk ta själva.
Citera
2016-12-17, 17:00
Medlem
uakams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Du "såg inte brassen"
Det "var din första öl"
Du "skadade knät"

Nu,, men utan situationstecken;;
Så vill du ha mer pengar än utöver lön?

Nej. Jag vill bara kolla vad lagen säger om det blir permanent skada.

Nu, vill jag tacka alla som svarar för hjälpen och hoppas att det blir ingen permanent skada.
Citera
2016-12-17, 17:19
Medlem
Om du hävdar att du var på väg hem efter julfesten så är det 100% säkert en arbetsskada. Annars är det mycket tveksamt.
Citera
2016-12-18, 17:53
Medlem
Mohaves avatar
Självklart är detta en arbetsskada, juridiskt sett. Och du har rätt till ersättning. Det är inte alla som tycker det är roligt att gå på av arbetsgivarens arrangerade jultillställningar, men det kan leda till repressalier (dålig löneutveckling, utfrysning och liknande) om man inte gör det.

Du har utfört en arbetsuppgift som din arbetsgivare har förväntat sig. Och i samband med detta skadat dig. Du har rätt till ersättning för dina skador precis som en byggnadsarbetare har det när en byggnadsställning rasar samman och han bryter en arm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in