2016-12-17, 13:56
Medlem
Yo. Min Java har slutat fungera på min mac (OS X el capitan) och jag får fasen inte till att fixa det!! "Certifikatet kan inte valideras, applikationen kommer inte att köras" (ej ordagrant) till och med på javas egna verifierings-grej på deras hemsida. Jag har hällt på lite i Terminal med massa konstiga koder och raderat java och sedan installerat igen. Jag har installerat Java 8 update 111 men ingenting fungerar ju, jag blir tokig. Jag har ändrat inställningar och gjort det allra mesta vettiga och relevanta efter googling för att få programmet och applet att fungera.

Varför kan inte ett enda certifikat valideras? Inte ens Javas verifiering...
Hur sjutton ska jag ösa det här? Måste ta mig in på countermail så snart som möjligt men då ska allt skita sig..
Citera
2016-12-17, 14:13
Avstängd
bithaxs avatar
Det måste ju vara något annat som har pajat, typ apples verifiering av betrodda appar. Som det låter i alla fall. Börja med att köra first aid i disk utillity om du inte redan gjort det.

Det som är viktigt för att java skall fungera, utöver att binären kan startas är att alla miljövariabler är rätt inställda. Bland annat så bör du ha med sökvägen till javas bin katalog i din PATH variabel.

Om du går in i terminalen och skriver java -version så bör det komma upp något i stil med:
Kod:
java version "1.8.0_101"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_101-b13)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.101-b13, mixed mode)

Om det står "kommandot kan inte hittas" så är det felinställt.

Specifika program utgår ibland ifrån att det måste finnas en viss variabel namngiven JAVA_HOME som pekar till katalogen där java är installerat.
Senast redigerad av bithax 2016-12-17 kl. 14:19.
Citera
2016-12-17, 15:02
Medlem
Klistrar in koden och får då upp detta:

java version "1.8.0_101"
-bash: syntax error near unexpected token `('
MacBook-Air-2:~ macbookair$ Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_101-b13)
-bash: syntax error near unexpected token `TM'
MacBook-Air-2:~ macbookair$ Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.101-b13, mixed mode)

Så det verkar väl vara "som det ska" eller?
Jag förstår inte riktigt allt du skriver, kan jag manuellt lägga in adressen i variabeln? Vart gör jag det isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in