2016-12-18, 09:14
Medlem
Pumpkings avatar
Igår var jag på Kents avskedskonsert på Tele2 Arena. Men jag var inte ensam där, utan på sätet rakt framför mig hittade jag ingen mindre än den före detta justitiekanslern Göran Lambertz med tillhörande fru.

Under konserten var herr Lambertz även en flitig filmare och det var inga 10-sekundersfilmer eller konsertselfies utan det var mycket dokumenterande av Kent i långa filmsekvenser, ibland nästan hela låtar. Jag kunde även bekräfta att det var Lambertz när jag såg honom vara inne på Facebook och även lägga upp filmklipp. Jag kollade dock i efterhand och han la inte upp det offentligt utan det verkar endast ha varit för vänner.

Så till frågan, har herr Lambertz begått något brott? Och skulle han kunna bli dömd för det. Jag kan tillägga att jag även har bildbevis på när Lambertz filmar.
Citera
2016-12-18, 09:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Igår var jag på Kents avskedskonsert på Tele2 Arena. Men jag var inte ensam där, utan på sätet rakt framför mig hittade jag ingen mindre än den före detta justitiekanslern Göran Lambertz med tillhörande fru.

Under konserten var herr Lambertz även en flitig filmare och det var inga 10-sekundersfilmer eller konsertselfies utan det var mycket dokumenterande av Kent i långa filmsekvenser, ibland nästan hela låtar. Jag kunde även bekräfta att det var Lambertz när jag såg honom vara inne på Facebook och även lägga upp filmklipp. Jag kollade dock i efterhand och han la inte upp det offentligt utan det verkar endast ha varit för vänner.

Så till frågan, har herr Lambertz begått något brott? Och skulle han kunna bli dömd för det. Jag kan tillägga att jag även har bildbevis på när Lambertz filmar.

Nej, inte rakt av.

Till att börja med, var det förbjudet att filma konserten? I så fall har Lambertz i första hand brutit mot en civilrättslig överenskommelse, att inte spela in konserten. ("Bootleg-problematiken")

I andra hand kan en upphovsrättslig tvist uppstå beroende på vad och hur materialet används. Upphovsrättsligt har Lambertz (!) de ideella rättigheterna (och skyldigheterna, om han brutit mot avtal) till filmen, samtidigt som (beroende på vad som avtalats) Lambertz kan få svara för de ekonomiska konsekvenserna eller skadorna gentemot rättighetsägaren.

I praktiken lär ingen bry sig.
Citera
2016-12-18, 13:25
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Jag tänker på reklamen där dottern är sjuk och pappan går på konserten och filmar så att hon kan uppleva konserten hemma i sängen, är detta lagligt?
Citera
2016-12-19, 10:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Dis7OgZQPLY

Han har redan lagt ut filmen på U2b !
Citera
2016-12-23, 04:04
Medlem
Man får gärna filma till privat bruk och/eller till ditt hushåll/vänner utan att kränka lagen. Man får däremot inte dela det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in