2016-12-19, 13:01
Medlem
hej,

Har varit visstidsanställd i över tre år nu, där jag varje år skrivit på ett nytt avtal för visstidsanställning. Nu har jag läst något om att man inte får vara visstidsanställd i mer än 2år på en 5års-period? Eller kringår arbetsgivaren det genom att ge mig ett nytt avtal varje år i samband med lönesamtal etc?

Kan jag använda det emot arbetsgivaren?
Citera
2016-12-19, 13:17
Medlem
Har du haft samma typ av tjänst under dessa år så borde det väl då resultera i sk automatisk inlasning (vilket alltså inte innebär att arbetsgivare gör det automatiskt men att du per automatik har rätten till tillsvidareanställning).
Vilka procent du har arbetar på ska inte spela roll, bara att du har varit anställd under en viss tid.
Citera
2016-12-19, 13:34
Moderator
tobess avatar
Frågor om arbetsrätt och avtal tas lämpligen i juridikforumet

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2016-12-19, 14:34
Medlem
Du borde redan ha blivit tillsvidareanställd.

Citat:
Om en anställd under en femårsperiod varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i mer än sammanlagt 2 år så går anställningen automatiskt över i en tillsvidareanställning enligt lagen om anställningsskydd (1982:80).

Dags att gå med i facket kanske? Jag antar att du inte är med då du postar på flashback istället för att ringa ditt fack.
Citera
2016-12-19, 16:29
Medlem
Reevess avatar
Praktexempel när det övergår i en tillsvidareanställning. Finns det någon anledning till varför du inte får tillsvidare (som du känner till)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in