• 1
  • 2
2016-12-20, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Ta kort på annonsen ifall den försvinner.

Anmäl! Du kommer lyckas. Polisen sätter dit honom hur lätt som helst

Annonsen ligger ju kvar men jag kanske skulle kopiera den innan den försvinner...

Trodde kanske att Polisen skiter i så här små beloppet även om det kommer att bli ett enkelt fall för dom.
Citera
2016-12-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Annonsen ligger ju kvar men jag kanske skulle kopiera den innan den försvinner...

Trodde kanske att Polisen skiter i så här små beloppet även om det kommer att bli ett enkelt fall för dom.

Låt oss säga så här, det är möjligt att de inte har resurser och lägger ner fallet, det har hänt förr även vid fall som är så här lätta, men det kan ju också vara så att de gör en utredning och kan lagföra personen.
Om du däremot inte polisanmäler så är det dock 100% chans att inget händer.
Citera
2016-12-20, 10:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja köpte nyligen en vara på Blocket (värde ca. 500:-) och blev ganska omgående kontaktad av säljaren per mail, han var jättetrevlig och vi hade en bra dialog ända tills jag betalt via swish (namnet stämde), då upphörde kontakten plötsligt. Jag har mailat, ringt och SMS:at utan resultat.
Efter mycket googlande har jag hittat honom på Facebook, Linkedin och flera sociala medier.

Vad kan man göra nu? Polisanmäla? Händer väl inte så mycket om han inte lurat fler? Hotar med att kontakta hans föräldrar? Hotar med att kontakta hans arbetsgivare? Verkställer det om det inte funkar? Skriver direkt på hans FB-sida så att alla hans vänner ser det?

Det framgår i tråden att det handlar om Tradera.

Då kan man tänka sig att Traderas köparskydd kan fungera. Har du swishat pengarna lär det dock inte vara så. Annars spelar Blocket (annonsmarknad) eller Tradera (auktionssite) ingen roll, samma regler gäller för att luras (eller "luras") om man handlar mellan privatpersoner.

I praktiken riskerar man sin köpesumma om man betalar för en vara i förskott, men det betyder inte att det är OK att luras (såklart). Nu är det inte givet att det handlar om straffbart bedrägeri, även om man givetvis har rätt att få tillbaka sina betalning (och kanske mer) om man inte får varan (täckningsköp, till exempel).

Några icke straffbara anledningar är "Jävlar, jag glömde skicka" - "Paketet har försvunnit" - "Jag har skickat varan till fel adress" och liknande förklaringar. Enbart om man kan bevisas att aldrig ha ens tänkt skicka varan är man straffrättsligt ansvarig.

Givetvis har du all rätt (och skall!) kräva tillbaka dina pengar (eller tvinga fram leverans). Hur detta skall gå till är inte lika enkelt att råda om, men åtgärder som sätter dig i ett värre läge än säljaren skall du såklart inte syssla med. "Olaga hot" har betydligt större straffvärde än bedrägeriet, så "kompisar med vapen" blir inte bra. Brev med uppmaningar att återbetala eller leverera är alltid OK.
Citera
2016-12-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det framgår i tråden att det handlar om Tradera.

Då kan man tänka sig att Traderas köparskydd kan fungera. Har du swishat pengarna lär det dock inte vara så. Annars spelar Blocket (annonsmarknad) eller Tradera (auktionssite) ingen roll, samma regler gäller för att luras (eller "luras") om man handlar mellan privatpersoner.

I praktiken riskerar man sin köpesumma om man betalar för en vara i förskott, men det betyder inte att det är OK att luras (såklart). Nu är det inte givet att det handlar om straffbart bedrägeri, även om man givetvis har rätt att få tillbaka sina betalning (och kanske mer) om man inte får varan (täckningsköp, till exempel).

Några icke straffbara anledningar är "Jävlar, jag glömde skicka" - "Paketet har försvunnit" - "Jag har skickat varan till fel adress" och liknande förklaringar. Enbart om man kan bevisas att aldrig ha ens tänkt skicka varan är man straffrättsligt ansvarig.

Givetvis har du all rätt (och skall!) kräva tillbaka dina pengar (eller tvinga fram leverans). Hur detta skall gå till är inte lika enkelt att råda om, men åtgärder som sätter dig i ett värre läge än säljaren skall du såklart inte syssla med. "Olaga hot" har betydligt större straffvärde än bedrägeriet, så "kompisar med vapen" blir inte bra. Brev med uppmaningar att återbetala eller leverera är alltid OK.

Nä, jag är noga med att inte hota.
Citera
2016-12-20, 10:31
Medlem
Nu har jag upptäckt att han förekommer på Lexbase men vad får man ut av det om man är betalande medlem?
Citera
2016-12-20, 11:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu har jag upptäckt att han förekommer på Lexbase men vad får man ut av det om man är betalande medlem?

Nu skall jag vara litet pragmatisk:

Du har blivit blåst på 500 spänn. Pengar, javisst, men en stor summa? Nu skall du värdera två saker:

Kan jag få tillbaka mina pengar?
Vad får det i så fall kosta?

Chansen att du får tillbaka pengarna, ens om du får polis och rättsvårdande myndigheter med på resan är inte jättestor. Man brukar inte kunna vrida ur en torr svamp, är ett talesätt.

För att få tillbaka 500 kronor krävs tid och ansträngning från din sida. Kravbrev, ansökningar till KFM, korrespondens etc tar kostnader och tidsåtgång, pengar du bara kan få igen om du lyckas driva in skulden, dvs det finns pengar att hämta, och det är inte säkert.
Citera
2016-12-20, 11:11
Medlem
I första hand vill jag med alla tänkbara medel visa att jag inte accepterar det. I andra hand vill jag ha mina pengar.
Citera
2016-12-20, 11:21
Medlem
56ks avatar
Var det inte någon joppe som höll på och lurade massor av bilmänniskor på garaget bl.a och han hade väl säkert en 30 anmälningar under flera år men det hände inte mer med det.
Polisen lägger anmälningarna på hög sen åker de ut och jagar moppepojkar och folk som kör 5-10km/t för fort på landsväg/motorväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in