2016-12-20, 17:51
Medlem
H4C35G36s avatar
Vår förening tog in ett kapitaltillskott i somras för att lägga nytt tak. Nu finns det 70 tkr kvar på bokföringskontot då kostnaden blev lägre än väntat. Hur bokför vi bort denna korrekt? Kan man bara föra över dessa pengar till yttre fond?
Citera
2016-12-20, 17:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Vår förening tog in ett kapitaltillskott i somras för att lägga nytt tak. Nu finns det 70 tkr kvar på bokföringskontot då kostnaden blev lägre än väntat. Hur bokför vi bort denna korrekt? Kan man bara föra över dessa pengar till yttre fond?

Alternativt kan ni återbetala detta överskott till medlemmarna alternativt dra bort från månadsavgiften.
Själv hade jag gjort så, men det kanske är en så stor förening att beloppet blir försumbart per medlem?
Citera
2016-12-20, 18:15
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Alternativt kan ni återbetala detta överskott till medlemmarna alternativt dra bort från månadsavgiften.
Själv hade jag gjort så, men det kanske är en så stor förening att beloppet blir försumbart per medlem?

Låter smidigt.

För vi har väl gjort rätt? När de betalar in dom så bokar jag intäkterna på 2017 Årets kapitaltillskott. Sedan när utgiften för taket kommer så bokar jag bort summan från 2017 Årets kapitaltillskott?

Eller bokar man upp dom på 2017 Årets kapitaltillskott och sedan tar kostnaderna över resultaträkningen?
Citera
2016-12-20, 18:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Låter smidigt.

För vi har väl gjort rätt? När de betalar in dom så bokar jag intäkterna på 2017 Årets kapitaltillskott. Sedan när utgiften för taket kommer så bokar jag bort summan från 2017 Årets kapitaltillskott?

Eller bokar man upp dom på 2017 Årets kapitaltillskott och sedan tar kostnaderna över resultaträkningen?

Jag antar att det handlar om verksamhetsår 2016, så det ska in i redovisningen för år 2016.
Du återför beloppet till medlemmarna procentuellt efter vad de har betalat i kapitaltillskott, eftersom jag antar att tillskottet är beroende på hur stor lägenhet medlemmarna har. Är det samma belopp per medlem, är det ju samma belopp per medlem!

Du kan nog välja vilket alternativ du vill/känner för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in