2016-12-21, 20:15
Medlem
Vilka uppgifter om sig själv är en offentliganställd tjänsteman skyldig att lämna ut? Jag vill veta en viss tjänstemans personnummer, betyg, cv, jobbansökningar med mera. Sådant faller väl under offentlighetsprincipen? Om jag har rätt att begära ut de uppgifterna så undrar jag vilket lagrum jag kan åberopa.
Citera
2016-12-21, 20:24
Medlem
Slösa inte bort din tid på någon meningslös ''hämnd'' som bara kommer att leda till mer problem för dig. Gå vidare i livet istället.
Citera
2016-12-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Slösa inte bort din tid på någon meningslös ''hämnd'' som bara kommer att leda till mer problem för dig. Gå vidare i livet istället.
Jag är inte ute efter hämnd. Jag vill bara veta mina rättigheter.
Citera
2016-12-21, 20:37
Medlem
Det man gör är att skicka ett mail/vanligt brev till myndighetens officiella adress med en "Begäran om utlämnande av allmän handling". Där anger du vad det är du vill ha och hur du vill få det levererat, du måste vara exakt med vad du vill ha, "allt" om person xx fungerar inte. Troligen kommer de att lämna ut åtminstone vissa delar av det du begär, om det inte är en medarbetare som har skyddade personuppgifter.
Om du inte får ut allt du begär så måste de ge dig en besvärshänvisning, jag tror att det är i det skedet de anger att de inte lämnar ut handling nnnnn och hänvisar till någon paragraf i offentlighets- och sekretesslagen. Det beslutet kan du sedan också överklaga till nästa instans.
Citera
2016-12-21, 21:27
Medlem
du kan begära ut de uppgifter du skriver, dock kommer det att göras en sekretessprövning, beror på vilken typ av tjänst den du ska begära ut uppgifterna om har, finns det en potentiell hotbild mot denna person blir det mycket sekretessmarkeringar. Fast jag förstår inte riktigt varför det är viktigt vilka betyg denna person har, om det nu inte är et yrke som kräver specifika utbildningar.
Det beslut du fått som gått mot dig kommer inte att ändras för att du begär ut en massa uppgifter om tjänstemannen, finns rättsliga instanser du kan använda dig av.
Ska du ha mer info från FB bör du nog berätta vilken tjänst denna tjänsteman har.
Citera
2016-12-21, 21:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Vilka uppgifter om sig själv är en offentliganställd tjänsteman skyldig att lämna ut? Jag vill veta en viss tjänstemans personnummer, betyg, cv, jobbansökningar med mera. Sådant faller väl under offentlighetsprincipen? Om jag har rätt att begära ut de uppgifterna så undrar jag vilket lagrum jag kan åberopa.

Om sig själv (!) är tjänstemannen inte tvungen att lämna information.

Offentlighetsprincipen innebär att du kan begära att myndigheten ger ut information, men givetvis bara information som myndigheten har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in