2016-12-22, 02:38
Medlem
Vore det straffbart att filma ett brott utan att ingripa? När räknas det som medhjälp till brott?

Att filma ett slagsmål på krogen utan att ingripa är ju ganska vanligt, och då är du som filmare snarare ett huvudvittne - så långt är jag med.

Men när övergår din passivitet till att vara medhjälp?

Ponera att du är dokumentärfilmare som vet att ett brott kommer att begås. Ditt uppsåt som filmare är att belysa ett större problem och att kunna fånga ett exempel på film.

Ex. Du följer med några graffiti-målare ut i natten för att filma när de målar på en husvägg där ni inte bryter er in eller vistas på olaglig plats, dvs. att du inte gör dig skyldig till olaga intrång.
Är detta straffbart?

/L.
Citera
2016-12-22, 08:11
Medlem
Antivalents avatar
http://lawline.se/answers/skyldighet-att-anmala-brott

Citat:
I Sverige har vi en regel som gör människor skyldiga att anmäla brott som är ”å färde”, enligt 23:6 Brottsbalken. ”Å färde” betyder att man har en skyldighet att anmäla brott man ser håller på att ske. Det gäller dock inte alla brott, utan det skall framgå i lagen som rör det enskilda brottet att man kan dömas för underlåtenhet att anmäla just det brottet. Det gäller framförallt grövre brott som mord och misshandel. Man har ingen skyldighet att anmäla brott om det kan innebära en risk för sig själv eller sina närmaste. - See more at: http://lawline.se/answers/skyldighet....FW31fYi0.dpuf
Citera
2016-12-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
Vore det straffbart att filma ett brott utan att ingripa? När räknas det som medhjälp till brott?

Att filma ett slagsmål på krogen utan att ingripa är ju ganska vanligt, och då är du som filmare snarare ett huvudvittne - så långt är jag med.

Men när övergår din passivitet till att vara medhjälp?

Ponera att du är dokumentärfilmare som vet att ett brott kommer att begås. Ditt uppsåt som filmare är att belysa ett större problem och att kunna fånga ett exempel på film.

Ex. Du följer med några graffiti-målare ut i natten för att filma när de målar på en husvägg där ni inte bryter er in eller vistas på olaglig plats, dvs. att du inte gör dig skyldig till olaga intrång.
Är detta straffbart?

/L.

En bra fråga!

För att bli dömd till brott p.g.a. underlåtenhet krävs det att man i det enskilda fallet ska ha en särskild plikt att handla (s.k. "garantställning"). En sådan kan t.ex. uppstå för en förälder vad gäller dess barn, eller en hundägare vad gäller dess hund. I det förstnämnda fallet kan – även om det omvända kan gälla – föräldern begå brott om den inte skyddar barnet, och i det sistnämnda kan hundägaren begå brott genom att inte skydda andra från hunden.

Utgångspunkten är alltså att man inte är skyldig att agera när andra begår brott, och kan därmed inte bli dömd för varken brottet eller som medverkande. En varning måste dock ges när det gäller medverkan. Det finns ett fall där en person blev dömd för medhjälp till misshandel för att denna höll i "misshandlarens" rock under tiden. För att objektivt agera som medverkande brukar man säga att det räcker att man genom sitt agerande "styrkt gärningsmannens uppsåt". Kravet är alltså ganska lågt ställt.

För att ta ditt exempel, där den "medverkande" agerar som dokumenterare, finns alltså en risk för att man genom filmandet psykiskt påverkar/uppmanar gärningsmannen på så sätt att det resulterar i medverkan.

Slutligen finns det bestämmelser om skyldighet att anmäla ett förestående/pågående brott, om det kan ske utan fara för anmälaren. Detta träffar dock bara allvarliga brott, t.ex. mord, och används mig veterligen extremt sällan.

Hoppas det besvarade din fråga
Citera
2016-12-22, 18:47
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
För att ta ditt exempel, där den "medverkande" agerar som dokumenterare, finns alltså en risk för att man genom filmandet psykiskt påverkar/uppmanar gärningsmannen på så sätt att det resulterar i medverkan.

Ställer mig tveksam till ditt resonemang just gällande uppsåtet.
Citera
2016-12-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Ställer mig tveksam till ditt resonemang just gällande uppsåtet.
Jga instämmer i att det nog krävs mer än så för att man ska få en misstanke om att man faktiskt konkret bidrar till brottet – om det nu överhuvudtaget kan som som ett medhjälpande, resonemanget är långdragit nog.
Citera
2016-12-23, 07:44
Medlem
Skulle vara förödande för brottsutredningar om så skulle vara fallet! Tänk dig t.e.x att nån höll på att filma när ett grov brott råkade inträffa och gärningsmannen fastnade på film. Ta som exempel terrordådet i Berlin. En turist som höll på att filma julmarknaden men råkar filmar terroristen och blev så chockad att han inte vågade ingripa och kanske sprang därifrån? Tro du han kommer att lämna in sin film till polisen om han själv riskera straff?
Citera
2016-12-23, 14:04
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Skulle vara förödande för brottsutredningar om så skulle vara fallet! Tänk dig t.e.x att nån höll på att filma när ett grov brott råkade inträffa och gärningsmannen fastnade på film. Ta som exempel terrordådet i Berlin. En turist som höll på att filma julmarknaden men råkar filmar terroristen och blev så chockad att han inte vågade ingripa och kanske sprang därifrån? Tro du han kommer att lämna in sin film till polisen om han själv riskera straff?

Det är ju alldeles uppenbart inte medhjälp och inte heller en sådan situation TS beskriver i första inlägget. Jämförelsen skulle väl vara att någon åker med gärningsmannen i Berlin i lastbilen och filmar hela händelsen.
Citera
2016-12-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det är ju alldeles uppenbart inte medhjälp och inte heller en sådan situation TS beskriver i första inlägget. Jämförelsen skulle väl vara att någon åker med gärningsmannen i Berlin i lastbilen och filmar hela händelsen.

Ja precis. Jag och några vänner träffade exempelvis på en bekant till en av mina vänner en kväll på stan. H*n följde med Sons of Odin på stan i egenskap av dokumentärfilmare. Mitt under vår konversation kastar några AFA-boys ägg på gänget som genast springer ikapp ägg-kastarna och med varierande våldsanvändning håller fast dem tills polis anländer. (Anmälningar från båda håll upprättades och vi fick vittna. )

Säg att det var Bandidos istället för Sons of Odin som min vän följde med. Brott begås och fångas på film, men uppsåtet hos dokumentärfilmaren är endast att förmedla en bild av livsstilen och den bakomliggande strukturen i gänget.
Vart går gränsen?

Ett annat exempel vore de som filmar ex. Ghostrider och liknande figurer när de gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik. (Grov vårdslöshet i trafik kan ge 2 års fängelse) Är dessa medbrottslingar eller skulle de kunna frias om det fanns något kontrakt som friar dem? Skulle ett anlitat filmteam kunna göra sig skyldiga till brott endast pga att dokumentera något på uppdrag av gärningsmannen?

Detta skulle då kunna dras längre, ex. om någon sjuk typ, ex. massmördare vill ha en "IRL-Fragmovie" eller liknande, alternativt ett företag som begår ett grovt brott och vill ha detta filmat.

Vad säger ni?

Ursäkta mitt röriga inlägg, har haft lite för få timmars sömn.

/L.
Citera
2016-12-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
Ja precis. Jag och några vänner träffade exempelvis på en bekant till en av mina vänner en kväll på stan. H*n följde med Sons of Odin på stan i egenskap av dokumentärfilmare. Mitt under vår konversation kastar några AFA-boys ägg på gänget som genast springer ikapp ägg-kastarna och med varierande våldsanvändning håller fast dem tills polis anländer. (Anmälningar från båda håll upprättades och vi fick vittna. )

Säg att det var Bandidos istället för Sons of Odin som min vän följde med. Brott begås och fångas på film, men uppsåtet hos dokumentärfilmaren är endast att förmedla en bild av livsstilen och den bakomliggande strukturen i gänget.
Vart går gränsen?

Ett annat exempel vore de som filmar ex. Ghostrider och liknande figurer när de gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik. (Grov vårdslöshet i trafik kan ge 2 års fängelse) Är dessa medbrottslingar eller skulle de kunna frias om det fanns något kontrakt som friar dem? Skulle ett anlitat filmteam kunna göra sig skyldiga till brott endast pga att dokumentera något på uppdrag av gärningsmannen?

Detta skulle då kunna dras längre, ex. om någon sjuk typ, ex. massmördare vill ha en "IRL-Fragmovie" eller liknande, alternativt ett företag som begår ett grovt brott och vill ha detta filmat.

Vad säger ni?

Ursäkta mitt röriga inlägg, har haft lite för få timmars sömn.

/L.

Har du kännedom om ett grovt brott i förväg eller ser det begås/på väg att begås så har man skyldighet att anmäla om det kan göras utan fara för sig själv eller annan.

För medhjälp krävs mer delaktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in