2016-12-23, 08:45
Medlem
År detta fel ställe att få råd om detta, flytta gärna rätt tråden!

Jag är timanställd på ett företag som är inhyrt av ett annat och jag har hamnat i blåsväder med högsta chefen, som då kanske kommer få för sig "att jag inte har mer jobb här". Det är han som bestämmer. Huvudföretaget/den chefen och transportledare är helt efterblivna, och det är inte bara jag som tycker detta, utan hela firman. Alla blir behandlade som skit. En fast anställd som får allt skit, men inte kan bli sparkad pga facket, istället försöker den chefen driva henne bort med att ge henne för mycket jobb på hennes runda osv. Det är bara ett exempel.

Jag har inte misskött mitt arbete, snarare varit väldigt hård när det gäller att jobba över och dylikt. Det är inom paket leverans branschen och häromdagen krävde dom övertid på ungefär 5 timmar utöver de 9~h som jag jobbar Utan tid för rast, alltså jobbar jag över VARJE dag. (en halvtimme rast blir dragen från lönen varje arbetsdag). Jag körde från klockan halv 6 ungefär, när jag var färdig med vardagen fram till klockan 19 och hade där en Timme från orten jag avsluta i, ner till depån.

För att nu inte ska tro att jag är en gnällröv angående arbetet så är min "runda" på mellan 35-40mil, oftast närmare 40 och mängden leveranser jag ska göra på en dag är 45, en fast siffra dom satt. Både hemleverans och till företag är detta, blandat.

Nu till kruxet (behövs mer info så skrik till):

Jag har ett papper från när jag köpte en bil där det står att jag är Fast anställd. Med signatur från chefen, med mitt namn osv. Jag betalar a-kassa och kommer få detta isåfall, om inget annat går med denna lappen.

Vad kan jag göra med denna lapp om jag inte får mer jobb här? Jag vill isåfall göra min chefs liv ett helvete till min fördel, vill alltså tjäna pengar på detta.
Citera
2016-12-23, 09:15
Medlem
Al Gores avatar
Det får du väl dra med facket om du är medlem, annars blir det nog svårt.
Citera
2016-12-23, 10:21
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Jag har ett papper från när jag köpte en bil där det står att jag är Fast anställd. Med signatur från chefen, med mitt namn osv.
Lappen "trumfar" inte över ditt anställningsavtal. Vad står det där?
Citera
2016-12-23, 13:38
Medlem
Det är ju inte så konstigt att de beordrar övertid dagarna före jul på ett paketleveransföretag. Så länge de håller sig inom arbetstidsregler är det inte så mycket du kan göra.

Jag förstår inte hur du ska tjäna pengar på den där lappen. Din chef har bara gjort en Mona Sahlin, dvs gett falskt intyg. Hade du tänkt köra utpressning?
Citera
2016-12-23, 18:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
År detta fel ställe att få råd om detta, flytta gärna rätt tråden!

Jag är timanställd på ett företag som är inhyrt av ett annat och jag har hamnat i blåsväder med högsta chefen, som då kanske kommer få för sig "att jag inte har mer jobb här". Det är han som bestämmer. Huvudföretaget/den chefen och transportledare är helt efterblivna, och det är inte bara jag som tycker detta, utan hela firman. Alla blir behandlade som skit. En fast anställd som får allt skit, men inte kan bli sparkad pga facket, istället försöker den chefen driva henne bort med att ge henne för mycket jobb på hennes runda osv. Det är bara ett exempel.

Jag har inte misskött mitt arbete, snarare varit väldigt hård när det gäller att jobba över och dylikt. Det är inom paket leverans branschen och häromdagen krävde dom övertid på ungefär 5 timmar utöver de 9~h som jag jobbar Utan tid för rast, alltså jobbar jag över VARJE dag. (en halvtimme rast blir dragen från lönen varje arbetsdag). Jag körde från klockan halv 6 ungefär, när jag var färdig med vardagen fram till klockan 19 och hade där en Timme från orten jag avsluta i, ner till depån.

För att nu inte ska tro att jag är en gnällröv angående arbetet så är min "runda" på mellan 35-40mil, oftast närmare 40 och mängden leveranser jag ska göra på en dag är 45, en fast siffra dom satt. Både hemleverans och till företag är detta, blandat.

Nu till kruxet (behövs mer info så skrik till):

Jag har ett papper från när jag köpte en bil där det står att jag är Fast anställd. Med signatur från chefen, med mitt namn osv. Jag betalar a-kassa och kommer få detta isåfall, om inget annat går med denna lappen.

Vad kan jag göra med denna lapp om jag inte får mer jobb här? Jag vill isåfall göra min chefs liv ett helvete till min fördel, vill alltså tjäna pengar på detta.
1. Vem har sagt att du inte får ta rast? Hur formulerade den personen sig exakt?
2. Vad står det på lappen exakt? Å vad har den med bilköpet att göra?
3. Vad är det för blåsväder du hamnat i? Berätta utförligt om det.
4. Klart att du skall jobba extra. Övertidstimmarna verkar vara ok
Märkligt att alla som arbetar där tycker att alla andra är så dumma.
Märkligt att de vill bli av med alla som levererar också. Hur skall de då kunna leverera? rekrytera nya och lära upp?
Citera
2016-12-23, 18:50
Medlem
_killahs avatar
Tänk även på att om du får avgångsvederlag av chefen eller företaget skall detta sägas till A-kassan som sedan kommer dra detta från din eventuella ersättning.
Citera
2016-12-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. Vem har sagt att du inte får ta rast? Hur formulerade den personen sig exakt?
2. Vad står det på lappen exakt? Å vad har den med bilköpet att göra?
3. Vad är det för blåsväder du hamnat i? Berätta utförligt om det.
4. Klart att du skall jobba extra. Övertidstimmarna verkar vara ok
Märkligt att alla som arbetar där tycker att alla andra är så dumma.
Märkligt att de vill bli av med alla som levererar också. Hur skall de då kunna leverera? rekrytera nya och lära upp?
Ingen säger något om rast. Det är ett väldigt känsligt ämne. Är man i en diskussion angående min runda tex, och säger att "rast inte hinns med" så blir det tyst. Allt som sägs försöks vändas emot en. Vi har en app i våra telefoner där dom undviker att nämna någonting i dess like, för då kan vi få de på "papper" /screenshot och då kan man ta de vidare. Jag är "bara en dålig chaufför och utbytbar", det är alla hans arbetare enligt honom, när vi gör något "fel" enligt honom.

Har inte mappen tillgänglig just nu.

Hamnade i fejd med chefen häromdagen.
Körde hela dagen, hade en bra runda, kom in i relativt bra tid, med tid till att lasta av bilen för att inte ens påbörja gratis övertid på en kvart typ. Skulle köra extra på kvällen, på min runda. (jag kan inte få någon hjälp om jag får för mycket). Men transportledarna hade planerat att jag skulle köra 8stopp på mitt eget(3 orter) som hade tagit mig så långt bort som 1 timme tillbaka till depån och ytterligare 9 stopp på en annan runda "påvägen" som hade tagit sin tid. (beräknat av mig på ungefär 1-1.5h arbetstid). Beräknade att jag hade varit färdig för kvällen runt 22-22.30, övertid är jag ok med, men inte övertid mellan 17.30ca till 22.30, oavsett om det är julvecka. Ingen annan fick sån här bullshit att köra, det var bara jag.

Blev kokande av detta och hamna i fejd med transportledarna och det slutade med att dom ringde min chef osv.

Dagen efter kom högsta chefen och gnällde, minns inga exakta meningar o så, mer än de vanliga "hoppas du har en bra fallskärm på detta". Det ska noteras att ingen på hela firman anser att denna person har rätt, om något, han är fast i ett annat århundrade med alla rundor som körs.

Övertidstimmarna är inte ok. Jobbar över varje dag samt ingen tid för rast. Är inte skyldig att jobba över något speciellt, när man jobbar över VARJE DAG, Varje arbetsdag på hela året.

Alla på hela firman är utbytbara som sagt, enligt denne chef. Alla är värdelösa när det är något fel. Han har aldrig fel utan han har alltid rätt.

Alla som jobbar på detta stället tycker att hela ligan med transportledare och högsta chefen är riktigt jävla blåsta. Dessa personer kör aldrig någon av rundorna utan ser bara karta/statistik. En adress från centrala "X" som tar 30min enkel resa är desamma som en adress inne i centrala "X" som tar 5min enkel resa. Detta är ingen skillnad i deras ögon.

Hoppas jag svara på tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det är ju inte så konstigt att de beordrar övertid dagarna före jul på ett paketleveransföretag. Så länge de håller sig inom arbetstidsregler är det inte så mycket du kan göra.

Jag förstår inte hur du ska tjäna pengar på den där lappen. Din chef har bara gjort en Mona Sahlin, dvs gett falskt intyg. Hade du tänkt köra utpressning?

Utpressning, ja. Exakt. Skulle inte bry mig ett jävla dugg om hela firman gick under, tråkigt för de andra anställda, men hatet för personerna som "får lov att säga något" på detta stället är stort.
Senast redigerad av Tehfuq 2016-12-24 kl. 14:54.
Citera
2016-12-24, 15:17
Medlem
Du kan naturligtvis få a-kassa som timanställd. I detta fall är det inte anställningsformen som avgör utan hur mycket du har arbetat i procent (minst 50%?) de senaste 6(?) månaderna och hur länge du har varit med i a-kassan (minst 12 mån?).
Hur mycket du har arbetat och hur länge bör framgå av dina lönespecar.
Citera
2016-12-25, 13:51
Medlem
cocashawtys avatar
Hur många timmar har du i ditt kontrakt? Är man inte heltidsanställd får man inte jobba mer än 200 timmar över sin kontrakterade arbetstid under ett år.

Du måste självklart ha tillgång till rast efter fem timmars arbete. Rast innebär att du kan lämna din arbetsplats under den utsatta tiden.

Brott mot arbetstidslagen kan ge riktigt dyra böter för din arbetsgivare.
Citera
2016-12-25, 14:43
Medlem
ormanoffs avatar
Som jag förstår TS fråga undrar han om han kan jävlas med chefen för att denne intygat att TS är fast anställd när han i själv verket inte är det.

Chefen har eventuellt gjort sig skyldig till osant intygande vilket TS kan polisanmäla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in