Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 13:20
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det var lite svårt att formulera rubriken till den här tråden, men uppenbarligen har läget i Ronneby under ganska lång tid varit problematiskt. Många hävdar att ungdomsgäng under lång tid gjort "stan" osäker. Detta under ledning och inspiration av två invandrade bröder, varav den ena nu sats i flyktingförvar.

Det som först gjorde mig uppmärksam på det oroliga läget var Johanna Karlssons artikel i Expressen/Kvällsposten den 19/11 om hur två bröder i stort sett tagit över Ronneby med hjälp av ungdomsgäng, och hur myndigheterna stod maktlösa.

Den 16/12 skrev Johanna Karlsson i Kvällsposten återigen om hur gängen tagit över Ronneby och hur myndigheterna stod handfallna. Man hade identifierat en grupp av åtta kärnindivider med en längre svans av springpojkar som stod bakom alla möjliga typer av brott. Den hårt kritiserade regionpolischefen – Annika Stenberg, höll presskonferens och lovade att receptionen på Ronnebys polishus kommer öppna igen efter årsskiftet, och att polisens närvaro i Ronneby ska öka.

Den 21/12 skrev Expressen, och andra tidningar, om ett försök till mordbrand riktat mot en butik där ägaren har försökt stå upp mot gängen och tidigare blivit misshandlad.Butiken ligger i en fastighet där flera familjer bor. Båda utgångarna från fastigheten var dränkta i bensin, och någon hade försökt tända på. I artikeln skrevs det återigen om problemen med Gängbildningen i Ronneby.

Under gårdagen, 22/12, eskalerade så situationen när gäng med ungdomar från två skolor hamnade i öppna slagsmål med varandra. Enligt trovärdiga bedömare kan det handla om ett par hundra inblandade ungdomar. Enligt samma bedömare handlar det om det som brukar kallas "ensamkommande barn". Kommunalrådet Roger Fredriksson (M) säger till Kvällsposten att bråket var en etnisk uppgörelse mellan afghaner och araber. Han säger också " Vi ska ta tillbaka stans gator och säkra tryggheten för kommuninvånarna. Det finns inget annat. Redan i morgon kommer vi skissa upp arbetet."

Allt detta är mycket intressant. Några tidningar har börjat skriva mer öppet om vad som har hänt i en liten ort i Sverige, och i samband med detta sker detta storbråk inför öppen ridå. Detta borde vara en stor och oroande nyhet.

När man går igenom svenska medier på morgonen och förmiddagen slås man av en sak. Det är helt dött om detta. Inte nog med att det inte finns några analyser om vad som har hänt, vad man ska göra åt situationen och vad detta kan innebära för Sverige för närvarande och på sikt, det finns ingen nyhetsrapportering heller. I alla fall ingen jag har hittat.

Det jag undrar är hur länge svenska medier kan tiga. Därför är jag intresserad av länkar till de som faktiskt skriver om saken, och av diskussioner om det som faktiskt skrivs, om nu något faktiskt skrivs. De gamla vanliga kommentarerna om "judemedia" och den "antivita" svenska pressen osv finns det så många trådar för redan, så eventuella sådana kommentarer kommer jag be moderatorerna att ta bort.


Expressen 19/11 http://www.expressen.se/nyheter/hot-...g-i-smastaden/

Kvällsposten 16/12 http://www.expressen.se/kvallsposten...venska-staden/

Kvällsposten 21/12 http://www.expressen.se/kvallsposten...tat-i-ronneby/

Kvällsposten 22/12 http://www.expressen.se/kvallsposten...brak-pa-skola/

Kvällsposten 23/12 http://www.expressen.se/kvallsposten...niska-grupper/
Citera
2016-12-23, 14:18
  #2
Medlem
Cannabisministerns avatar
Saker som tidigare var förknippade med invandrartäta förorter i Stockholm, Göteborg och Malmö är numera vardagsmat i småorter runtom i Sverige där varken polis eller myndigheter är vana att hantera sånt här. Jag tycker verkligen synd om dem som bor på dessa platser som fått sin boendemiljö och trygghet helt raserad.

Denna gång verkar media iallafall tala klarspråk om vad som hänt senast.

Citat:
Ett vittne, som Kvällsposten pratat med, bekräftar motsättningarna mellan de olika grupperna. Kvinnan, som är elev på skolan, säger så här om det hon bevittnade:

– Två afghaner som går på en annan skola kom till skolan och började snacka skit om araber. Då samlades flera araber för att ge tillbaka och sen kom fler afghaner. Det blev som ett krig. Vi blev rädda och gick därifrån, speciellt eftersom att många av afghanerna är äldre än 25 och har ljugit om sin ålder. De är starkare än oss.

Hon menar att de afghanska eleverna oftare är äldre än de arabiska eftersom de arabiska inte har incitament att ljuga om sin ålder – de får uppehållstillstånd ändå.
Citera
2016-12-23, 16:13
  #3
Medlem
Expressens rapportering är förvånande men mycket välkommen, de andra tycks fortsätta sin tystnad.
Citera
2016-12-23, 16:46
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Saker som tidigare var förknippade med invandrartäta förorter i Stockholm, Göteborg och Malmö är numera vardagsmat i småorter runtom i Sverige där varken polis eller myndigheter är vana att hantera sånt här. Jag tycker verkligen synd om dem som bor på dessa platser som fått sin boendemiljö och trygghet helt raserad.

Denna gång verkar media iallafall tala klarspråk om vad som hänt senast.

Jag bor själv på en liten ort inte alltför olik Ronneby, med en ganska stor flyktingmottagning. Situationen här är inte på något sätt lik den där. Det mesta rullar på som det alltid har gjort, trots att polisstationen har stängts även här.

Jag tror att den allvarliga situation som uppstått I Ronneby än så länge är väldigt speciell för en liten ort, men att det kan gå åt det hållet på flera ställen.
Citera
2016-12-23, 17:11
  #5
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag bor själv på en liten ort inte alltför olik Ronneby, med en ganska stor flyktingmottagning. Situationen här är inte på något sätt lik den där. Det mesta rullar på som det alltid har gjort, trots att polisstationen har stängts även här.

Jag tror att den allvarliga situation som uppstått I Ronneby än så länge är väldigt speciell för en liten ort, men att det kan gå åt det hållet på flera ställen.

Ok. Trevligt att höra. Det är lätt att bli alltför pessimistisk i dagens läge. Bra med fler vinklar i denna fråga.
Citera
2016-12-23, 17:16
  #6
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag bor själv på en liten ort inte alltför olik Ronneby, med en ganska stor flyktingmottagning. Situationen här är inte på något sätt lik den där. Det mesta rullar på som det alltid har gjort, trots att polisstationen har stängts även här.

Jag tror att den allvarliga situation som uppstått I Ronneby än så länge är väldigt speciell för en liten ort, men att det kan gå åt det hållet på flera ställen.


Min gissning. Ni har ett borgligt kommunalråd, alternativt en sosse av den gamla stammen som inte följer partipiskan och Erlanders politik snarare är rättesnöret.
Inget kvinnligt i kommuntoppen skulle jag tro.
Citera
2016-12-23, 18:07
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Min gissning. Ni har ett borgligt kommunalråd, alternativt en sosse av den gamla stammen som inte följer partipiskan och Erlanders politik snarare är rättesnöret.
Inget kvinnligt i kommuntoppen skulle jag tro.

Du har både rätt och fel i en salig blandning. Vi har blandat S&M-styre. Det ena partiet styrs av en kvinna. Det andra av en man. Själv tror jag mer på att den lugna situationen beror på att man både på flyktingmottagningen och i skolorna har gjort ett bra jobb, med hjälp av en del frivilliga, än att politikerna har gjort så mycket.

Jag kan passa på att understryka att min tanke med den här tråden är just att se om det som hänt i Ronneby verkligen inte ska få svenska medier att börja analysera läget på ett mera vaket sätt. Det är knappast ett dugg osannolikt att utvecklingen kan dra iväg åt det här hållet på flera mindre orter, och då handlar det inte om problem i förorterna, utan om något som många svenskar drabbas av på ett mer direkt sätt än tidigare.

Nu är väl risken att ledarskribenter och krönikörer tagit julledigt, så man kanske får vänta ett tag på några reaktioner, om det blir några.
Citera
2016-12-24, 10:26
  #8
Medlem
En till artikel:
http://www.expressen.se/kvallsposten...det-katastrof/

Och redaktionschefen tar till orda:
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbl...satta-grupper/
Citera
2016-12-24, 11:39
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
En till artikel:
http://www.expressen.se/kvallsposten...det-katastrof/

Och redaktionschefen tar till orda:
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbl...satta-grupper/

Artikeln är återigen skriven av Johanna Karlsson, som fortsätter att gräva i vad som händer i Ronneby, och jag tycker att hon gör det bra. Den här gången har hon bl a pratat med elever som var inblandade slagsmålen om hur de ser på det hela.

Det är tydligt att det finns en konflikt mellan afghaner och araber, och när det blir akut bråk mellan några stycken så strömmar mängder av kompisar till från båda sidor för att backa upp sin gruppering.

Redaktionschefen, Magnus Alselind, skriver: "Att inte måla i svart eller vitt utan istället såväl lyssna till detaljerna som se strukturerna kommer att fortsätta vara vår linje i samhällsjournalistiken."
Citera
2016-12-26, 08:44
  #10
Medlem
jack.danielss avatar
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbl...satta-grupper/

Media har under så lång tid vinklat och underlåtit att skriva sanningen, så att de flesta här på fb bara känner förakt för dem!

Så varför skall de nu börja beskriva "verkligheten"? Det gör dem ju ännu mer pinsamma!
Citera
2016-12-26, 08:52
  #11
Medlem
jack.danielss avatar
När man tänker närmare på det, är det surrealistiskt! Ett bråk med 100 inblandade i en liten ort i Sverige och ingen tidning/journalist har kurage/mod/ansvar att skriva vad som hänt, bakgrund osv.

Nu tror jag iof att de flesta vet vad som "hänt" när de läser en sådan rubrik. Media kanske resonerar som så: om man inte skriver om det, så har det per definition inte hänt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback