2016-12-23, 19:11
Medlem
Jag har försatt mig själv i en väldigt jobbig situation, för att dra en lång historia kort..

Jag anlitade en snubbe som skulle agera mellanhand mellan mig och hans webutvecklare i Ukraina för att göra en hemsida. Av många olika anledningar så har jag insett att han lurar mig.
Tyvärr så har jag accepterat ett dokument som han skickade mig tidigare och han hotar med att stämma mig om jag inte betalar resterande summan.

Jag har två vägar att gå härifrån:

1. Jag betalar resterande summan 1600 dollar och stämmer honom sedan på allt som jag totalt har betalat vilket är 6500 dollar för att inte ha levererat min hemsida enligt min "Project Initiation Documentation"

2. Jag drar mig ur och hoppas på att han inte kan stämma mig, jag betalar inte resterande 1600 dollar.
Varken i hans terms eller i min "Project Initiation Documentation" nämns några summor eller tidslinjer. Jag vet inte om det kan vara till någon fördel?

Här är hans dokument: https://www.scribd.com/document/3329...rms-Conditions

Vad skulle ni göra i min situation? Dra sig ur och hoppas på det bästa eller stämma honom efter att ha betalat allting? Är det svårt att stämma någon i UK?
Citera
2016-12-23, 19:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Grunderna du har för att stämma honom kan du använda för att inte betala istället.
Om intet annat anges i avtalet - vilket jag inte kunde finna.
Han kanske begär införsel men då kan du deponera pengarna hos fogden.
Ring Kronofogden och begär mer info om krav från utlandet.
Efter det måste han stämma dig och det kanske han drar sig för då det kan bli dyrt.
Jag gjorde så och då drog sig leverantören ur - 150 000 kr
Så det är väl en värdering av vem som har bäst vinstchans.
Det är ju ganska lite pengar så det kanske är dumt att ta stora risker.
Skall du stämma honom lär du kunna få stora problem.
Skulle tro att det förefaller egendomligt att först betala restfakturan på 1600 dollar när man vet att leveransen är otillräcklig och sedan stämma i efterhand för otillräcklig leverans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in