2016-12-25, 13:58
Medlem
Hejsan.
Jag och min fru har gift oss och nu får vi hjälp av min svärfar och en jurist att skapa ett äktenskapsförord.

Vi bor i en lägenhet som min frus pappa köpt och skänkt till min fru (innan vi gifte oss) och jag flyttade ihop med henne i den lägenheten.

Naturligtvis vill och ska äktenskapsförordet skydda hennes pengar som lägenheten köptes för men vi har sagt att vi delar på ev. värdeökning om vi någon gång skulle bryta upp giftermålet.

Men jag tycker det verkar som att jag går utan någon del av värdeökningen vid en skilsmässa.

Så här står det i förslaget vi fick ifrån juristen...
"Vår gemensamma bostad, bostadsrätt till lägenhet nr XXXX med adress XXXXXX i Stockholm har helt införskaffats av (MIN FRU och ägs till 100% av (MIN FRU). Vid en eventuell äktenskapsskillnad eller vid dödsfall skall således (JAG) ej äga giftorätt i egendomen"

Finns det någon som förstår sig på detta bättre än oss?
Tackar på förhand
Citera
2016-12-25, 17:05
Medlem
gammgubbes avatar
I det du citerat framkommer inget som ger dig rätt till värdeökning av er gemensamma bostad vid äktenskapsskillnad. Har ni kommit överens om det får juristen göra om.

Att din fru (eller hennes pappa) vill skydda bostaden vid ev äktenskapsskillnad kan jag förstå men inte ens vid hennes bortgång får du den (så som det är skrivet ovan), den går tillbaka till hennes arvingar vilket jag tycker är konstigt. Har hon barn kommer de få ärva den eller hennes föräldrar, därefter syskon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in