Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-27, 01:05
  #1
Medlem
De flesta med insyn i mediavärlden är nog medvetna om att de nordvästskånska tidningarna först slogs ihop till Helsingborgs Dagblad och denna sedan slogs ihop med Sydsvenskan. Detta har vållat en hel del irritation - inte bara för att lokalbevakningen har fått sämre resurser, utan också för att man i stora delar av NV-Skåne är rätt negativt inställd till Malmö. Malmö uppfattas som en gökunge som försöker vara "Skånes huvudstad" och som slukar alla resurser när mer och mer i Skåne centraliseras dit. När HD för ett par år sedan gjorde en läsarundersökning ville läsarna ha mer om Köpenhamn - som man uppfattar som den enda storstaden i regionen - och mindre om Malmö. Det sammanfattar på ett ungefär inställningen.

Detta om lokalrivalitet. Det verkligt intressanta är att HD/Sydsvenskan är en av de tidningar på den svenska marknaden som är allra mest invandrings-/mångkulturpositiva. I Sydsvenskans fall rimmar det illa med många malmöbors syn på saken, och i ännu högre grad med vad många i kommunerna runt Malmö tycker. Detta balanseras dock av att Malmö (Möllan) de senaste 10-15 åren har blivit en samlingsplats för identitetsvänster, att Lund alltid varit invandringspositivt (vilket inte är så konstigt när ens huvudsakliga erfarenhet är trevliga utländska akademiker) samt att man har en konkurrent i Skånskan som tar den mer kritiska rollen.

I NV-Skåne finns inget av detta. I HDs utgivningsområde finns ingen konkurrent. Där finns inte heller någon direkt akademikermedelklass, och stödet för partier som V, Fi och MP är lågt. Stödet för SD är högt. Dessutom plågas regionen av en viss... "rustbelt-tendens", där lokal industri läggs ner och huvudkontor flyttas bort (bla till "gökungen" Malmö). Utbildningsmöjligheterna och karriärmöjligheterna för den som inte vill jobba på en speditionsfirma eller på ett lager är förhållandevis begränsade. Politiskt och kulturellt är NV-Skåne ljusår från Möllan.

Undrar lite om hur man egentligen resonerar på HD/Sydsvenskan när man i denna situation - med ett generellt missnöje över Malmö-fokus - DESSUTOM väljer att driva HD vidare med en politisk och kulturell linje som är så tydligt dominerad av Möllan-vänster? Att ekonomin är skral är givet, men sparar man sig inte in i problem genom att inte låta HD ha en egen identitet som har mer kontakt med utgivningsområdet? Hur har detta kunnat ske, och vad kommer det att få för konsekvenser? Och finns där fler tidningar med en så extrem distans till sina läsare?
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2016-12-27 kl. 01:10.
Citera
2016-12-27, 01:26
  #2
Medlem
Jonassons avatar
Samma fenomen finns hos Stampen-tidningarna, med skillnaden att de har Göteborg som centrum. Pensionärerna som prenumererat på lokaltidningen hela sitt liv blir förbannade när tidningen inte är lokal längre.

Mittmedia håller på att koncentrera sig till ett fåtal orter, så de är snart där också.
Citera
2016-12-27, 01:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Samma fenomen finns hos Stampen-tidningarna, med skillnaden att de har Göteborg som centrum. Pensionärerna som prenumererat på lokaltidningen hela sitt liv blir förbannade när tidningen inte är lokal längre.

Handlar det enbart om bristande lokalbevakning eller också om olika politisk kultur? GP är ju den stora tidning som har stått för den största uppgörelsen med identitetsvänstern - jag antar att det åtminstone inte ses som något problem i tex Halland? Är där andra skillnader som gör sig gällande?
Citera
2016-12-27, 02:04
  #4
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Handlar det enbart om bristande lokalbevakning eller också om olika politisk kultur? GP är ju den stora tidning som har stått för den största uppgörelsen med identitetsvänstern - jag antar att det åtminstone inte ses som något problem i tex Halland? Är där andra skillnader som gör sig gällande?
Alice Teoderescu har fått många hyllningar ja. Men hon skriver ledare och journalisterna kör vidare som förut. Muteborg vill GP inte granska alls. Jag har själv mailat henne ett "känsligt dokument" som GP inte nappade på. Händelsen blev ganska stor i andra medier, inte bara på "hatsajter" utan även i MSM så det visar att GP inte nappade på det för att det var ointressant utan för att de ville mörka händelsen.

Halland är jag bara i då och då, så det kan jag inte säga något om. Värst tycker jag är Vänersborg (som fram till nyligen hade Sveriges största flyktingförläggning) , handlar man i en butik och tittar på lokaltidningens framsida är det alltid något flyktingsnyft där. Eller något integrationsprojekt.
Citera
2016-12-31, 01:30
  #5
Medlem
Ang. HD/SDS: Det kommer inte att förändras i någon större utsträckning. De unga som är kvar i regionen kommer inte att nyprenumerera, "Di gamle" kan tycka vad de vill om saken men deras prenumerationer plus presstödet (varför detta nu fortfarande kan finnas kvar i 2010-talet borde kanske ses som en större gåta än tidningen med alla dess gatekeepers resoneranden) är vad som garanterar fortlevnaden något år till. Jag delar f.ö. din analys kring "rostbältet", själv brukar jag kalla hela sträckan mellan Helsingborg och Hässleholm för det nordskånska industribältet (Perstorp, Klippan, Åstorp, Bjuv, Billesholm, Tyringe). Det hindrar inte att det sker ansatser till förändring. I varje fall i Bjuv finns en egen nättidning som står fritt från lokaldraken och drivs av en journalist i trakten: Bjuvsnytts hemsida där kan kanske vara embryot till hur vi ska komma från den ensidiga pressens makt. När man verkligen läste tidningar som mest (mellankrigstiden) hade varje stad sådär 2-4 tidningar av varje politisk kulör som tänkas kan, inte helt olikt hur det ser ut på internet idag.


Det gamla kan ännu inte dö, det nya kan ännu inte växa fram, alltså får vi dras med sånt här till 2030-talet. Personligen hade jag gärna sett denna "lokalpress" gå under snabbare, ty de hör sannerligen hemma i en annan tid.
En debattartikel, visserligen om Göteborgs sits, men vars kärna kan generaliseras till de flesta lokaltidningarna i landet
Citera
2016-12-31, 10:43
  #6
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Ang. HD/SDS: Det kommer inte att förändras i någon större utsträckning. De unga som är kvar i regionen kommer inte att nyprenumerera, "Di gamle" kan tycka vad de vill om saken men deras prenumerationer plus presstödet (varför detta nu fortfarande kan finnas kvar i 2010-talet borde kanske ses som en större gåta än tidningen med alla dess gatekeepers resoneranden) är vad som garanterar fortlevnaden något år till. J
Sydsvenskan får inte presstöd. I princip inga Bonnier tidningar får presstöd.

De är visserligen med och delar på det så kallade distributionsstödet på 50 miljoner tillsammans med 150 andra tidningar men något dedikerat driftsstöd får de inte.

/T
Citera
2016-12-31, 11:07
  #7
Medlem
utan.att.stannas avatar
HD vågar tom erbjuda kommentarsmöjlighet för sin läsare, det får mig att tro att de är långt bättre än värst i den digra pk tidningsförsamlingen.

Skulle tro att ju längre från folket dessti färre artiklar med kommentarsmöjlighet. Tankar om resonemanget?
Citera
2016-12-31, 11:31
  #8
Medlem
Enydrions avatar
Med tanke på att jag läste detta, så trodde jag man dragit in kommentarerna? Men får bara kommentarerna stå kvar om man håller med tidningen varje gång, så är det ju inte så mycket värt...

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så var det under tiden min lokaltidning HD/Sydsvenskan hade sina Disqus-kommentarer. Jag var alltid saklig, aldrig några svordom eller hot, alltid on topic. Men mina kommentarer försvann allt fortare. Till slut blev jag antagligen flaggad som "oönskad", för då försvann även mina kommentarer om hur trevligt dom verkade ha det på pensionärs-Boule & liknande.

Jag tror att detta raderande av kommentarer snabbade på tidningsdöden, folk blev helt enkelt förbannade & sade upp prenumerationen.
Citera
2017-01-02, 22:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
HD vågar tom erbjuda kommentarsmöjlighet för sin läsare, det får mig att tro att de är långt bättre än värst i den digra pk tidningsförsamlingen.

Skulle tro att ju längre från folket dessti färre artiklar med kommentarsmöjlighet. Tankar om resonemanget?

Man kan bara kommentera fåtalet artiklar, och en strikt censur råder. Se Thulins inlägg.
Citera
2017-01-02, 23:24
  #10
Medlem
Kommersiellt så tror jag att deras största tillgång är sträckan Båstad-Ängelholm-Höganäs. Resursstark befolkning och relativt hög medelålder på befolkningen, vilket ofta av tradition innebär ett klistermärke på brevlådan. Där finns också många enkla jobb att göra i form av reportage från trevliga evenemang som många av prenumeranterna själva besöker eller till och med arrangerar. Det genererar i sin tur välbehövliga annonspengar till koncernen.
HD gjorde sina prioriteringar tydliga när de bommade igen redaktionerna öster om E6:an. Det var väl förståeligt rent kommersiellt, men desto sämre ur journalistisk synvinkel då ju mycket av den svenska samhällsutvecklingen syns mycket tydligt i flera av de orterna...
Grundproblemet är dock antagligen att man har väldigt svårt att definiera vad sin centralort, Helsingborg är för typ av plats. Det är de dock inte ensamma om att ha svårt med. Småkommunerna i bevakningsområdet är ju alla mycket tydligare, fast på olika sätt som sagt...
Citera
2017-01-05, 18:22
  #11
Medlem
På förekommen anledning. Halvtid i mandatperioden med kommunstyrelseordföranden i vad som allmänt brukar anses vara en ovanligt välskött kommun. Reportern väljer här att "pressa" moderatpolitikern på varför kommunen väljer att följa statens råd när det gäller åldersbedömning av ensamkommande –*när det finns kommuner som inte gör det.

Det är ju verkligen en anledning att pressa en politiker. Om man hade valt en hårdare väg än statens hade det kanske i någon objektiv mening funnits anledning till fetade frågor, men här.

http://www.hd.se/2017-01-05/halvvags...sista-perioden

Citat:
Varför går ni den hårda vägen när det gäller åldersbestämningen?
– Men det är inte vi som gör det. Det är staten.
Men det är ni som väljer att följa statens väg, det finns kommuner som inte gör det.
– Ja, så är det. Men våra resurser räcker inte till för alla. Vi har valt att följa statens bedömning av åldern, för vi har så många ensamkommande att jobba med.
Men det är en väldigt osäker metod.
– Absolut, men ja, vem ska vi tro på .Hittills har vi jobbat på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback