2016-12-29, 13:39
Medlem
Hej!

Skulle behöva lite (mycket) hjälp från er kreativa entreprenörstyper på det här forumet.

Jag har nån slags dröm om att skapa ett webbprojekt i form av en internationell sida/blogg om diverse underhållningsgrejer. Vi snackar spel, film, nördprylar. Osv. Ganska simpelt. Jag vet att det finns hur mycket konkurrens som helst. Jag förväntar mig inte att tjäna miljoner på detta. Men jag vill skriva om sånt som intresserar mig, och tänker mig att kanske kunna tjäna någon tusing eller två i månaden efter några år. Jag vill bara se sidan sakta men säkert växa.

Men. Det går inte att hitta ett domännamn som jag blir nöjd med. Alltså... Jag är seriöst DEPRIMERAD över detta. Jag har tramsat runt i flera år nu, utan att kunna bestämma mig. Tycker jag har så bra idéer på själva sidan, men det blir ingenting eftersom jag inte har något namn.

För det första (för er som inte är invigna i domännamn-branschen): 99,99% av alla bra domännamn är upptagna. De allra flesta av dessa används inte, utan det är en massa as som har köpt upp dem i spekuleringssyfte. Sen sitter de på dem och förväntar sig att sälja dem för tiotusentals dollar. Det är för övrigt bara .com-domäner som gäller. Man kan regga annat, men det blir negativa konsekvenser till slut.

Så det som återstår är ett antal ihopsatta ord. Jag har fastnat för ordet "hype" (för målgruppen är inte hype något negativt utan mer att vara peppad på något). Så några domäner jag funderar på nu nyligen är hypeforge.com, hypestrike.com, hypeslam.com, hyperush.com, hypemost.com.

Jag har bett om hjälp, och kommit med diverse exempel (t.ex ovanstående) på några forum. Typ reddit och liknande. Men folk vill bara trolla. Antingen är de supernegativa och tycker att allt jag kommer med är helt värdelöst (vilket de säkert tycker eftersom människor tenderar att gilla sånt de redan känner till - men google.com är liksom redan upptaget). Eller så trollar de bara. De allra flesta är bara genuint ohjälpsamma. De är inte intresserade av att hjälpa till om de inte kan tjäna pengar på det.

Jag kan inte heller fråga om domännamn jag hittat, utan att köpa dem först. Om folk gillar något jag föreslår så tar det en sekund innan de själva har köpt det innan mig. Så jag måste köpa upp ett antal namn innan jag ens frågar vilket folk gillar.

Känner att jag skulle vilja få nån slags statistik på vilket namn de flesta föredrar. Det går inte att "tro på sig själv" och "bara ta något", för jag har inget självförtroende och allt jag själv väljer tycker jag låter fånigt efter ett tag. Vilket folk i forum givetvis håller med om varje gång.

Seriöst, vad måste jag göra? Måste jag anställa ett team av copywriters som kan brainstorma ihop något? Måste jag betala 100 000 kr för att få ett bra domännamn?

Vad hade ni gjort? Var kan jag vända mig och få vettig hjälp?
Citera
2016-12-29, 14:03
Ingen bryr sig om hemsidor längre, speciellt inte om någon sida där du skriver om "spel, film, nördprylar. Osv.". Starta en Youtube-kanal istället
Citera
2016-12-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Ingen bryr sig om hemsidor längre, speciellt inte om någon sida där du skriver om "spel, film, nördprylar. Osv.". Starta en Youtube-kanal istället
Folk är bra på olika saker. Jag är bra på att skriva (även om mitt ursprungsinlägg är all over the place, eftersom jag är grinig och uppe i varv just nu), men urusel på att prata. Videomaterial tar dessutom väldigt mycket längre att skapa. Plus att Youtube är ungefär lika överbefolkat som vanliga sajter.

Förväntar mig inte att hela världen ska bry sig om min sida, men om jag kan få ett par hundra besökare om dagen så är jag nöjd där. Behöver dock fortfarande ett objektivt bra namn.
Citera
2016-12-29, 14:15
Medlem
Ikea säljer sina föremål under namn på mestadels svenska orter och och svenska ord. Det funkar ganska bra för IKEA. Jag föreslår du gör något liknande. Kolla i Svenska Akademins ordlista efter ett slumpat svanskt ord, som givetvis inte bör innehålla å, ä eller ö, som går att uttala på engelska. Välj det för ditt företag/domän.

Kolla i till exempel SAOL-13
http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=a&grad=M

Det är förvånansvärt många svenska ord som registrerats, men ändå är de flesta ändå lediga.
Några som är lediga är deppig petmoj oladdad iakkta vitgul dank
Citera
2016-12-29, 15:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Vad hade ni gjort? Var kan jag vända mig och få vettig hjälp?

Jag tror ärligt talat att du missuppfattat vad ett varumärke är, samt hur någonting blir "coolt". Varumärkesbyggande är en långsiktig grej och jag kan lova dig att Google t.ex. inte var ett coolt namn i början, dom flesta hade inte fattat vad Google var innan dom slog igen. Däremot har deras varumärke växt i och med att företaget växt, samtidigt som dom vårdat sin image extremt väl.
Citera
2016-12-29, 15:15
Bannlyst
För att domännamn är per definition framtiden. Tänk dig själv att du hittar ett helt nytt land och det är upp till vem som helst att döpa de olika städerna till vad man vill. Tillslut kommer någon och vill göra något i staden eller t.o.m. köpa staden.

Med andra ord: ett domännamn som "bajs.se" skulle vara värt piss i internets begynnelse. Nu skulle dock säkerligen någon pröjsa ett antal tiotusenlappar för bara namnet. Eller varför inte "hallon.se". Ett jävla bär. Vem vill ha en sajt som heter hallon? Ja, välkommen till hallon, det här är min sajt. Men nu bildas det ett företag som kallar sig för hallon och då blev plötsligt hallon.se värt mängder med stålar.

Så för att svara på din fråga: Domännamn är framtiden, det är fritt fram för vem som helst att säga att "Det här är min plats".

Vill du ha ett bra domännamn så är det enklare att hitta på ett ord och därefter döpa ditt företag efter det. T.ex. "Pokahontas" och "Telefoni" och "Internet", "Potelnet" eller "Potelnetas" eller "Interontas". Det låter skitkonstigt i vissa öron, men till slut så klangar det lika fint som t.ex. "Telenor" och man har då hittat en domän.

Lycka till.
Citera
2016-12-29, 17:34
Medlem
Bra namn är bland det svåraste som finns.
Spåna på. Skriv upp allt du kommer på. Kolla vad som är ledigt.
Försök tänka i olika banor och inte låsa in dig för länge på ett spår som ex. hype-spåret. Skriv upp det du kommer fram till och gå sen vidare. Sen kan du iterera över de namn du tidigare kommit på och fortsätta jobba där. Gå vidare i nya banor. Iterera.

Sen är det inte hela världen i början om du väljer fel namn eftersom den första tiden är du helt okänd och har möjlighet att byta namn och dirigera om trafiken.
Citera
2016-12-29, 18:19
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Du tänker på fel sätt.

Istället för att försöka hitta det ultimata hippa namnet så borde du bara göra som alla andra stora brands.

Flashback, IKEA, Coca cola, McDonalds, Kjell & Co, Hennes & Mauritz
Alla ovanstående namn är ju förjävligt fula. Men de har med tiden byggt upp sina varumärken och man associerar nu dessa namn med något positivt.

Välj vilket namn som helst. Helst något simpelt bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in