2017-01-03, 17:41
Medlem
Hej

Jag har vart kontakt med en skatteplanerare/bolagsplanerare.

Och jag har ett bolag idag som ska bli ett dotterbolag, och har startat ett holdingbolag.

Det jag vill är att mitt nuvarande AB som vi kallar AB1 blir dotterbolag och AB2 som är holdingbolag.

Jag har en k10 som jag inte har använt med x antal kronor i utdelningsutrymme. Min tanke är att ta ut all utdelning till mig privat så bolaget är värt så lite som möjligt då har jag pengarna privat och lånar ut dem till AB2 som köper AB1.

Men min kontaktperson gillade inte de alternativet utan tycker vi ska göra en revers mellan bolaget och mig för att få bättre siffror i bolaget. Jag kommer även få en skatt privat då jag säljer bolaget och den sa han ska betalas genom AB1.

Kan någon förklara närmare så jag förstår hur de går tillväga på ett enklare sätt?
Citera
2017-01-03, 18:45
Medlem
Din kontaktperson har självklart fel... Det är alltid bäst att som ägare i aktiebolag göra bolaget värdelöst om man tänker kortsiktigt. Att plocka ut allt i värde i utdelning lär imponera stort på kunder.
Citera
2017-01-03, 21:14
Medlem
Görs de helt värdelöst är väldigt dum då de är de bolaget all verksamhet kommer att göras ifrån. Även fast de är ett dotterbolag.
Citera
2017-01-06, 21:17
Medlem
Din kontaktperson har rätt om du vill ta tillvara på det värde som finns i din k10 . Sälj bolaget till holdingbolaget för summan av det sparade utdrlningsutrymmet. Detta medför givetvis att du måste fkatta 20 % (snart 25%). Skriv en revers mellan dig och holdingbolaget där du även tar upp ränta på skulden. Dvs betala inte ut några pengar vid försäljningen. När skatten på försäljningen av aktierna ska betalas så gör du det via bolaget.
Citera
2017-01-07, 11:26
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oktl
Din kontaktperson har rätt om du vill ta tillvara på det värde som finns i din k10 . Sälj bolaget till holdingbolaget för summan av det sparade utdrlningsutrymmet. Detta medför givetvis att du måste fkatta 20 % (snart 25%). Skriv en revers mellan dig och holdingbolaget där du även tar upp ränta på skulden. Dvs betala inte ut några pengar vid försäljningen. När skatten på försäljningen av aktierna ska betalas så gör du det via bolaget.

Instämmer.
Citera
2017-01-07, 11:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Instämmer.

Nu är det inte "bara" så enkelt, tyvärr.
Det bolag man säljer till holdingbolaget måste vara värt MINST så mycket som man säljer det för. Eftersom bolaget troligen inte finns på någon officiell handelsplats för delägarrätter, sätts värdet skattemässigt till substansvärdet. Om substansvärdet är 100 och K10-värdet är 1000 blir "straffet" för att sälja något till sitt egna bolag 900 "för dyrt" väldigt hög beskattning... De 900 kommer att betraktas som nettolön. På den sedan framräknade bruttolönen blir det skatt och sociala avgifter.
Citera
2017-01-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nu är det inte "bara" så enkelt, tyvärr.
Det bolag man säljer till holdingbolaget måste vara värt MINST så mycket som man säljer det för. Eftersom bolaget troligen inte finns på någon officiell handelsplats för delägarrätter, sätts värdet skattemässigt till substansvärdet. Om substansvärdet är 100 och K10-värdet är 1000 blir "straffet" för att sälja något till sitt egna bolag 900 "för dyrt" väldigt hög beskattning... De 900 kommer att betraktas som nettolön. På den sedan framräknade bruttolönen blir det skatt och sociala avgifter.
Varför då? Du säljer ju bara aktierna. Försäljningspris/aktie - omkostnadsbelopp, det är väl det du betalar skatten på?
Senast redigerad av oktl 2017-01-07 kl. 20:35.
Citera
2017-01-07, 21:52
Medlem
Citat:
Varför då? Du säljer ju bara aktierna. Försäljningspris/aktie - omkostnadsbelopp, det är väl det du betalar skatten på?

Reavinsten ja, men du behöver läsa på reglerna kring fåmansbeskattning.
Om en juridiskt person som äga av en fysisk person köper något av den fysiska person för ett pris som överstiger marknadsvärdet betraktas den överskjutanden delen som lön. Som samma juridiska person säljer något till den fysiska personen som understiger marknadsvärdet betraktas mellanskillnaden som lön. I båda fallen nettolön, vilket gör att bruttolönen kan bli vääääldigt hög, och på bruttolönen beräknas sociala avgifter, som bolaget måste betala på lönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in