Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-04, 19:54
Medlem
Hirvis avatar
nda sen jag lste teorin om att gud r inuti en hjrna har jag haft svrt att slppa den.
r bilden extremt subtil kritik mot religion som antyder att vi skapat gud?

Eller ligger "hemligheten" med vr komplexa hjrna och vr sjl i ngon symbios mellan hjrnan och gud? En gud som skapade oss till sin avbild och drfr mste ha en liknande hjrna i ngon form.

https://upload.wikimedia.org/wikiped..._Ad%C3%A1m.jpg

Finns det ngot bevarat om vad Michelangelo sjlv sa?

Jag beskte sixtinska kapellet i somras, otroligt mktig plats och hela taket var fullt av vackra skapelser, men ingenting har ngonsin gjort mig s starstruck som att se just denna.
Citera
2017-01-04, 22:18
Medlem
Att Michelangelo medvetet mlade molnet av cheruber i formen av en mnsklig hjrna r extremt sannolikt, renssansens konstnrer var ju faktiskt hyfsat kunniga inom den mnskliga anatomin.

Ngot uttalande frn konstnren om tanken bakom det hr valet finns mig veterligen inte. Ingen av dina hypoteser lter speciellt orimlig.
Citera
2017-01-05, 00:11
Medlem
Reguluss avatar
Michelangelo utfrde sjlv ett antal dissektioner av lik infr sitt frsta stora bildhuggeriprojekt, den numera frsvunna Herkulesstatyn, fr att bttre frst den mnskliga anatomin. Irving Stone berttar om det i sin biografiska roman The Agony and the Ecstasy som bygger p Michelangelos bevarade brev. S hur en mnsklig hjrna ser ut visste han nog.

Sedan finns det frsts en alternativ teori som gr ut p att Guds mantel r en livmoder och den grna halsduken r Adams kapade navelstrng ...
Citera
2017-01-06, 13:06
Medlem
KortStubins avatar
Religion --> Konst, estetik och konsthistoria
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem