• 1
  • 2
2017-01-05, 22:46
Medlem
Dille24s avatar
Det stmmer bra p mig ocks var med i nofap fr ngra r sedan och klarade 4 mnader.

Eftersom jag tittade p porr hela tiden s var det nog inte vrt det. Blev bara mer ngest.

Nu ska porren ocks bort sen ska det nog runkas utan porr ngon gng i veckan. ..

Varfr skulle inte kristna ejukalera?
Citera
2017-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det stmmer bra p mig ocks var med i nofap fr ngra r sedan och klarade 4 mnader.

Eftersom jag tittade p porr hela tiden s var det nog inte vrt det. Blev bara mer ngest.

Nu ska porren ocks bort sen ska det nog runkas utan porr ngon gng i veckan. ..

Varfr skulle inte kristna ejukalera?

Vi lr inte f svar frn den som pstod det? Googlar man s hittar man otal sidor och hr r en av dem utvald p mf: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/onan.htm

Citat:
Frga: Vad sger bibeln om onani? r det synd att onanera, och var str det isfall? (P.G.)

Bibeln sger faktiskt inte ett enda ord om onani. mnet frs inte p tal en enda gng.

Om det inte hade varit s att en person i bibeln, vid namn Onan, hade begtt en synd som kom att kopplas till sjlvtillfredsstllelse (fastn den i sjlva verket inte alls hade med det att gra, utan bestod i att han vgrade gra en kvinna gravid), s hade ingen ver huvud taget kommit p tanken att masturbation skulle kunna vara syndigt - och det skulle inte heller ha kallats "onani", eftersom ordet naturligtvis kommer just frn denne gammaltestamentlige Onan.

Onan, som allts har ftt "ge namn" t onani, var en av Juda sner. Det var hans plikt att genom att gifta sig med sin svgerska Tamar skaffa avkomma t sin barnlse dde bror Er (ngot som ocks Gud direkt uppmanade honom att gra). Han drog sig emellertid ur i sista gonblicket och lt sden "spillas p jorden" i stllet fr att komma i svgerskan (1 Mos 38:4).

Sklet till att Onan inte ville att Tamar skulle bli gravid var att om hon fdde en son, skulle pojken i egenskap av Ers frstfdde rva allt som Er gde. Om hon dremot inte fick ngra barn skulle alltsamman g till Onan.

Onans synd var fljaktligen att han inte lydde Gud - ingenting annat.
Slut citat.

Edit. Hr r en annan sida dr det beskrivs mer ingende vad som anses som synd inom sex. Ls underrubriken Riskfritt.
http://www.jesussidan.com/undervisning/onani.php
Senast redigerad av lacrima 2017-01-05 kl. 22:59.
Citera
2017-01-06, 01:11
Medlem
Snoppen kan ju krympa om den inte stimuleras.

Jag skulle absolut inte sluta runka.
Citera
2017-01-06, 09:48
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Onan, som allts har ftt "ge namn" t onani, var en av Juda sner. Det var hans plikt att genom att gifta sig med sin svgerska Tamar skaffa avkomma t sin barnlse dde bror Er (ngot som ocks Gud direkt uppmanade honom att gra). Han drog sig emellertid ur i sista gonblicket och lt sden "spillas p jorden" i stllet fr att komma i svgerskan (1 Mos 38:4).

Jag r medveten om den episoden och just att han heter Onan som r likt onani gr ju att det kan kopplas samman.

Men det syndiga och egentligen riktigt syndig i den berttelsen r ju inte att han spillde sden utan att han satte p sin brors fru fr att gra henne p smllen men sedan sprutade bredvid. Frestll er sjlva om det visat sig att ni inte har dugliga simmare och er bror eller "vn" freslr att han ska befrukta er tjej eftersom ni har liknande DNA. Men nr de kr p som hrdast s sprutar han henne p rumpan istllet..

N onani r bra men det r tankarna bakom och kring som ger skuld. S sluta med porr och syndiga fantasier s r det inte fel att runka.

S till alla kristna som tvekar ls denna sidan: http://www.jesussidan.com/undervisning/onani.php
Citera
2017-01-06, 12:07
Medlem
quts avatar
Varfr ska du inte runka?

Nr man kommer upp i ren s har det dessutom bra fr prostatan att runka, man trnar musklerna i underlivet och det r bra.

Brukar runka tillsammans med nn tjej om de tycker det r okey,,, as sknt att sitta och smprata lite samtidigt..
Senast redigerad av qut 2017-01-06 kl. 12:11.
Citera
2017-01-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Varfr ska du inte runka?

Nr man kommer upp i ren s har det dessutom bra fr prostatan att runka, man trnar musklerna i underlivet och det r bra.

Brukar runka tillsammans med nn tjej om de tycker det r okey,,, as sknt att sitta och smprata lite samtidigt..

Vad, bryr hon sig inte att du gr det? cool tjej
Citera
2017-01-07, 12:18
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Vad, bryr hon sig inte att du gr det? cool tjej
Man ju gra det tillsammans, se men inte rra funkar ocks. 😃
Citera
2017-01-07, 15:53
Medlem
S lnge man har ett fungerande liv och inte r beroende av det ser jag ingen anledning till att sluta runka. Nofap har gtt till verdrift. Man mste f njuta lite i livet ocks.
Citera
2017-01-08, 16:02
Medlem
Sluta med porren om du inte gjort det, sen tar du ett lngt uppehll p ngra mnader frn att runka, sen kan du kanske prova att runka nn gng ibland, men inte mer n 2 gnger i veckan max. Som nn annan sa tidigare s r hjrnan duktig p att hitta urskter och bortfrklaringar till att fortstta med snt man blivit beroende av. Men som sagt, titta inte p porr och gr ett runkuppehll och sen om du vill brja runka igen s gr det bara nn gng ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in