2017-01-06, 23:28
Medlem
Glock18s avatar
har ett par frågor..

1. det är fria uttag av pengar osv? precis som isk?

2. ska köpa utländska aktier. hur mycket "vinner" jag på att välja kf framför isk?
Citera
2017-01-07, 09:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glock18
har ett par frågor..

1. det är fria uttag av pengar osv? precis som isk?

2. ska köpa utländska aktier. hur mycket "vinner" jag på att välja kf framför isk?

1. De är ganska likvärdiga ja, har du kf kan du dock inte springa på bolagsstämmor eftersom formellt äger du inte aktierna själv utan värdet av dem i din försäkring. Har du KF så kan du sätta in vem du vill som förmånstagare till försäkringen - detta är främsta anledningen till att jag kör med KF istället för ISK.

2. Vinner? Varför skulle du vinna på den ena framför den andra formen? Skatten är likvärdig och avgifterna brukar vara lika i KF/ISK hos samma aktör.
Citera
2017-01-07, 10:29
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
1. De är ganska likvärdiga ja, har du kf kan du dock inte springa på bolagsstämmor eftersom formellt äger du inte aktierna själv utan värdet av dem i din försäkring. Har du KF så kan du sätta in vem du vill som förmånstagare till försäkringen - detta är främsta anledningen till att jag kör med KF istället för ISK.

2. Vinner? Varför skulle du vinna på den ena framför den andra formen? Skatten är likvärdig och avgifterna brukar vara lika i KF/ISK hos samma aktör.

Ska man handla utländska aktier är det mer fördelaktigt att ha en KF just pga. att försäkringsbolaget begär avräkning åt dig och du får tillbaka källskatten.
Citera
2017-01-07, 18:19
Medlem
Hur är det med skatten... Med utdelningar på upp till 3300 kr (15% --> 500kr) spelar det ingen roll om man har ISK eller KF?

Men gäller det bara utdelningar? Om jag köper ETFs som går upp med över 3300kr och sedan säljer, hur blir det då? Säg att utdelningen bara är ett par 100.
Citera
2017-01-09, 13:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Hur är det med skatten... Med utdelningar på upp till 3300 kr (15% --> 500kr) spelar det ingen roll om man har ISK eller KF?

Men gäller det bara utdelningar? Om jag köper ETFs som går upp med över 3300kr och sedan säljer, hur blir det då? Säg att utdelningen bara är ett par 100.

Vad är det för gräns som går vid 3300kr i utdelningar?

Nackdelen med KF är att du betalar en riskpremie. Fördelen är att du får tillbaks källskatten.

Jag har för mig att om källskatten inte överstiger schablonskatten så går det lika bra att använda sig av ett ISK. Annars KF och se till att ens bank ansöker om avräkning åt sina kunder.
Citera
2024-12-19, 16:51
Då var det dags för årsskifte igen med tillhörande hjärnblödning. Det finns nog inget som retar gallfeber på mig mer än att man måste reservera hela årets kvarstående avkastningsskatt i kapitalförsäkringen före man kan göra ett uttag.

Så det är inte riktigt 1000 kr som ska vara kvar. Det är 1000 kr samt summan av kvarstående avkastningsskatt för hela året. Sen minskar det successivt ju närmare årsskiftet du kommer.

Det här är en huvudvärk utan dess like eftersom du inte ens kan ta ut en hundring utan att sälja av innehav motsvarande hela årets kvarstående skatt. Därför är det klokt att göra ett större uttag nu i december.

Tänk er då hur det blir sen när avkastningsskatten är 8 % istället för 0,888 %. De som inte har planerat i förväg kommer att springa rakt in i en betongvägg.

Man bör börja planera för en övergång till aktie-och-fondkonto från år 2026 ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in