Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-04, 23:43
  #301
Medlem
roleones avatar
Det man får för 2500 är också utan tvekan totalt värdelöst. Likaså en sida som kostar 30 lax för en och en halv jävla månads jobb... Jag skulle fakturerat närmare 300 lax vitt, men tagit åtminstone 100 svart.
Citera
2023-11-05, 08:47
  #302
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Nån här som lyckats bosätta sig utomlands med bara en YH-utbildning inom IT?


Är också intresserad av detta. Fast jag har ingen utbildning alls, däremot arbetslivserfarenhet.

Säg efter 2-5 år arbetslivserfarenhet, skiter man i om personen saknar utbildning då? Typ i USA alltså.
Citera
2023-11-05, 13:08
  #303
Medlem
losfers avatar
Jag bor i USA, är chef inom tech-industrin och anställer folk. Det finns ingen chans att nåt företag i USA skulle sponsra ett visa för att en IT person från Sverige utan formell utbildning ska börja jobba hos dom. Det finns helt enkelt inget behov.
Vill man importera IT folk så finns det en miljon indier med högskoleexamen som är sugna.
Om du redan bor i USA lagligt och har gedigen erfarenhet så går det nog att hitta nåt men många HR avdelningar sållar bort resuméer utan högskoleexamen.
Citera
2023-12-01, 06:58
  #304
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Nån här som lyckats bosätta sig utomlands med bara en YH-utbildning inom IT?
Jag hade bara gymnasieexamen, plus en ett-årig påbyggnadskurs i programmering. Jag misstänker att den motsvarade åtminstone ett år på YH. Jag flyttade till USA efter att ha fått ett green card via giftemål, och har nu jobbat här som utvecklare i drygt 25 år. Så det är lite annorlunda än vad du frågar om, jag misstänker att du vill veta om ett fåretag i USA skulle sponsra dig för ett jobbvisa (H-1B). Som losfer redan sagt så kommer inget företag att sponsra dig om du inte har någon kunskap de inte kan hitta någon annanstans. Du måste vara extremt duktig eller unik om de ska lägga en stor summa pengar och massor av jobb på att ansöka om arbetsvisa för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Är också intresserad av detta. Fast jag har ingen utbildning alls, däremot arbetslivserfarenhet.

Säg efter 2-5 år arbetslivserfarenhet, skiter man i om personen saknar utbildning då? Typ i USA alltså.
Det beror nog på arbetsgivaren. En tidigare arbetsgivare införde en regel (efter att jag börjat) att man måste ha en fyraårig examen för att få jobb, till och med som receptionist. Vi behövde en till utvecklare, men hade svårt att hitta någon som var kompetent, eftersom många av de mer intressanta kandidaterna inte hade en examen.
Men på 2-5 år får du knappast tillräckligt med arbetserfarenhet för att motsvara en examen. Efter 10-15 år, kanske. Om du är riktigt duktig, det vill säga. Jag har hört att typ 70% av alla programmerare inte kan gå högre än "Advanced Beginner" (steg 2 av 5 i Dreyfus-modellen). De har helt enkelt inte rätt personlighet och rätt sätt att tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag bor i USA, är chef inom tech-industrin och anställer folk. Det finns ingen chans att nåt företag i USA skulle sponsra ett visa för att en IT person från Sverige utan formell utbildning ska börja jobba hos dom. Det finns helt enkelt inget behov.
Vill man importera IT folk så finns det en miljon indier med högskoleexamen som är sugna.
Håller helt med här.

Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Om du redan bor i USA lagligt och har gedigen erfarenhet så går det nog att hitta nåt men många HR avdelningar sållar bort resuméer utan högskoleexamen.
Jag har aldrig nämnt högskoleexamen vid något tillfälle när jag sökt jobb, och har inte blivit tillfrågad heller. Har inte haft några som hest problem att få jobb. Jag läste in en Bachelor's (startade i maj förra året, blev klar för ett par månader sedan), och när jag nämnde det i ett samtal med en partner på firman som är två steg över mig så skrattade han och tyckte att jag inte behövde en examen. Men jag pluggade in den mest på kul, vid sidan av jobbet.
Men så har jag också gedigna kunskaper och bred erfarenhet, på den nivån bekymrar företag sig inte om en examen.
Citera
2023-12-01, 20:32
  #305
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det beror nog på arbetsgivaren. En tidigare arbetsgivare införde en regel (efter att jag börjat) att man måste ha en fyraårig examen för att få jobb, till och med som receptionist. Vi behövde en till utvecklare, men hade svårt att hitta någon som var kompetent, eftersom många av de mer intressanta kandidaterna inte hade en examen.
Men på 2-5 år får du knappast tillräckligt med arbetserfarenhet för att motsvara en examen. Efter 10-15 år, kanske. Om du är riktigt duktig, det vill säga. Jag har hört att typ 70% av alla programmerare inte kan gå högre än "Advanced Beginner" (steg 2 av 5 i Dreyfus-modellen). De har helt enkelt inte rätt personlighet och rätt sätt att tänka.


Är du galen? Erfarenhet så man ligger på samma arbetsdugliga nivå som en nyexad civilingenjör river man ju ihop på ett år, max, när man sitter och jobbar. 10-15 år..?!
Citera
2023-12-05, 14:30
  #306
Medlem
Det finns gott om företag i USA som är villiga att anställa utvecklare utan formell utbildning. Jag började själv min karriär på detta sätt. Det som dock blir ett enormt problem är arbetsvisumen. H-1B kräver en fyraårig utbildning och man behöver tre år av arbetslivserfarenhet för att kompensera för ett år av studier. Utan utbildning blir det oftast nödvändigt att ta sig in via L-1 eller GC istället och som har sina egna svårigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback