Citat:
Jag vill ju tvrt om mena att stirlingmotorn r extra olmplig just fr hybriddrift. En ottomotor ("bensinmotor") fr ju bttre verkningsgrad p hg belastning men fr stirlingen r det tvrtom, den har bst verkningsgrad p lg belastning.
Det finns s mnga olika betydelser fr just "hybrid" drift... tyvrr...
I "min" variant (av "hybrid" drift) s r egentligen bara Stirling motorn dr fr att agera generator fr min el-bil... och byggas fr att ta mnga sorters brnsle... som jag nmnde innan... du kan plocka pinnar frn diket som det skulle behvas...
Citat:
Det fina med hybriddrift (frutom laddhybridernas mjlighet att komma en bra bit utan att alls anvnda frbrnningsmotorn) r ju att frbrnningsmotorn kan f g p sin bsta belastning oavsett vilken effekt som krvs vid hjulen.
Helt klart! Men detta r perfekt om du matar motorn med 4 (just nu?) typer av brnsle... bensin, etonol, diesel, naturgas... men det finns mycket annat som man kan anvnda som "brnsle" speciellt i Sverige... och egentligen p mnga stllen i vrlden... som inte behver raffineras (vilket tar en enorm energi) osv...
Jag vill kunna stoppa in skit i bilen som brinner och gr s jag kan kra en bit... typ...
Citat:
Lt sga att det krvs 10 kW fr att driva generatorn i en seriehybridbil. Om detta r en ottomotor med sg 12 kW maxeffekt s gr den p 83 % av sin maxeffekt och har en hyfsad verkningsgrad. Om det r en stirlingmotor med 12 kW gr den ocks p 83 % men har d dlig verkningsgrad. Alternativt vljer man en stirling med sg 30 kW maxeffekt och lter den g p 30 % -->10 kW s den fr bra verkningsgrad men d har man en mycket strre och tyngre motor att slpa runt p.
Absolut! Har inget att sga emot... enbart terigen.. att man Stirling motorn kan drivas p vldigt mnga olika brnslen... och om man ser p det stora hela (igen) s hur mycket energi tror du inte det gr att tillverka bensin? om du rknar med det ocks och jmfr med pinnar du hittar p vid diket?
Bensin... som vi aldrig lyckats hitta hr i Sverige som exempel... hur mycket energi tar det fr att frakta det hit? fr att gra oljan till bensin/diesel? fr att frakta det till bensinpumpar osv osv....
Jag har frityrolja som (visserligen hade dugit gott en 90 tals diesel bil) som jag hade kunnat brnt troligen i min generator... istllet fr att hlla den i avloppet... bara som exempel...
Vad jag freslr r en behllare som du kan byta ut beroende p brnsle (behver inte vara s komplicerat)...
Citat:
Stirlingens verkningsgradskurva gr den allts extra olmplig fr hybriddrift d man antingen fr hgre brnslefrbrukning n fr andra alternativ eller mste ha en verstor klump till motor.
Men tror du missar vldigt mnga ponger med just en Stirling motor...
Den r relativt simpel, den kan ta alla sorts brnslen (med lite ingenjrskap, och uppfinningsrikedom) den behver liksom inte servas p samma stt som en bensin/dieselmotor/etanol/naturgas motor...
NASA 92 gjorde en 75 hstars under huven... jag tnker mig en 20 hstars med dagens teknik...
Man kan till och med stta peltier element dr vrmen gr till spillo...
Enbart fr att ladda min el-bil... och jag kan parkera bilen och stoppa in pinnar, lacknafta, diesel, bensin, etanol, grs, vedstock osv osv... nr jag ter middag...
Skulle detta ge mig 10 minuter krning med min 40 hstars el-bil s hade det varit helt ok... fr det r det tar mig fr att handla mat... eller tanka ett bttre brnsle till min Stirling generator...
....-edit
Big picture! :-)
Du kanske kan driva en del din transport (med rtt ingenjrskap/behllare osv osv)
Av dina egna sopor... visst kan vi kra vra sopor till ett stlle, fr att sedan kra dom till ett annat och sedan frbrnna dom (effektivt) fr att skapa el/fjrrvrme) men tnk om vi kunde skita i att kpa olja frn Saudi Arabien och raffinera det i Sverige och helt enkelt transportera oss med potatis skalen :-) (eller allt annat vi nu sorterar.... osv)
Senast redigerad av 4yoonly 2017-01-13 kl. 21:28.
Senast redigerad av 4yoonly 2017-01-13 kl. 21:28.