• 1
  • 2
2017-01-13, 21:18
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Citat:
Jag vill ju tvrt om mena att stirlingmotorn r extra olmplig just fr hybriddrift. En ottomotor ("bensinmotor") fr ju bttre verkningsgrad p hg belastning men fr stirlingen r det tvrtom, den har bst verkningsgrad p lg belastning.

Det finns s mnga olika betydelser fr just "hybrid" drift... tyvrr...

I "min" variant (av "hybrid" drift) s r egentligen bara Stirling motorn dr fr att agera generator fr min el-bil... och byggas fr att ta mnga sorters brnsle... som jag nmnde innan... du kan plocka pinnar frn diket som det skulle behvas...

Citat:
Det fina med hybriddrift (frutom laddhybridernas mjlighet att komma en bra bit utan att alls anvnda frbrnningsmotorn) r ju att frbrnningsmotorn kan f g p sin bsta belastning oavsett vilken effekt som krvs vid hjulen.

Helt klart! Men detta r perfekt om du matar motorn med 4 (just nu?) typer av brnsle... bensin, etonol, diesel, naturgas... men det finns mycket annat som man kan anvnda som "brnsle" speciellt i Sverige... och egentligen p mnga stllen i vrlden... som inte behver raffineras (vilket tar en enorm energi) osv...

Jag vill kunna stoppa in skit i bilen som brinner och gr s jag kan kra en bit... typ...

Citat:
Lt sga att det krvs 10 kW fr att driva generatorn i en seriehybridbil. Om detta r en ottomotor med sg 12 kW maxeffekt s gr den p 83 % av sin maxeffekt och har en hyfsad verkningsgrad. Om det r en stirlingmotor med 12 kW gr den ocks p 83 % men har d dlig verkningsgrad. Alternativt vljer man en stirling med sg 30 kW maxeffekt och lter den g p 30 % -->10 kW s den fr bra verkningsgrad men d har man en mycket strre och tyngre motor att slpa runt p.

Absolut! Har inget att sga emot... enbart terigen.. att man Stirling motorn kan drivas p vldigt mnga olika brnslen... och om man ser p det stora hela (igen) s hur mycket energi tror du inte det gr att tillverka bensin? om du rknar med det ocks och jmfr med pinnar du hittar p vid diket?

Bensin... som vi aldrig lyckats hitta hr i Sverige som exempel... hur mycket energi tar det fr att frakta det hit? fr att gra oljan till bensin/diesel? fr att frakta det till bensinpumpar osv osv....

Jag har frityrolja som (visserligen hade dugit gott en 90 tals diesel bil) som jag hade kunnat brnt troligen i min generator... istllet fr att hlla den i avloppet... bara som exempel...

Vad jag freslr r en behllare som du kan byta ut beroende p brnsle (behver inte vara s komplicerat)...

Citat:
Stirlingens verkningsgradskurva gr den allts extra olmplig fr hybriddrift d man antingen fr hgre brnslefrbrukning n fr andra alternativ eller mste ha en verstor klump till motor.

Men tror du missar vldigt mnga ponger med just en Stirling motor...
Den r relativt simpel, den kan ta alla sorts brnslen (med lite ingenjrskap, och uppfinningsrikedom) den behver liksom inte servas p samma stt som en bensin/dieselmotor/etanol/naturgas motor...

NASA 92 gjorde en 75 hstars under huven... jag tnker mig en 20 hstars med dagens teknik...
Man kan till och med stta peltier element dr vrmen gr till spillo...
Enbart fr att ladda min el-bil... och jag kan parkera bilen och stoppa in pinnar, lacknafta, diesel, bensin, etanol, grs, vedstock osv osv... nr jag ter middag...
Skulle detta ge mig 10 minuter krning med min 40 hstars el-bil s hade det varit helt ok... fr det r det tar mig fr att handla mat... eller tanka ett bttre brnsle till min Stirling generator...

....-edit

Big picture! :-)

Du kanske kan driva en del din transport (med rtt ingenjrskap/behllare osv osv)
Av dina egna sopor... visst kan vi kra vra sopor till ett stlle, fr att sedan kra dom till ett annat och sedan frbrnna dom (effektivt) fr att skapa el/fjrrvrme) men tnk om vi kunde skita i att kpa olja frn Saudi Arabien och raffinera det i Sverige och helt enkelt transportera oss med potatis skalen :-) (eller allt annat vi nu sorterar.... osv)
Senast redigerad av 4yoonly 2017-01-13 kl. 21:28.
Citera
2017-01-13, 23:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
[...]
Absolut! Har inget att sga emot... enbart terigen.. att man Stirling motorn kan drivas p vldigt mnga olika brnslen...
Ja och nej, se mer nedan.

Citat:
Bensin... som vi aldrig lyckats hitta hr i Sverige som exempel...
Bensin hittar man inte naturligt ngonstans men dremot rolja som man kan gra bensin av. Rolja har utvunnits i sm mngder p Gotland, inte s det skulle fyllt upp en stor oljetanker en enda gng men i alla fall lite: http://www.gotland.net/plats/oljepumpsanlaggning
Vi har dessutom en del oljeskiffer men det r s jkla miljsnuskigt att utvinna olja ur den s det r nog bst att lta den ligga.

Citat:
hur mycket energi tar det fr att frakta det hit? fr att gra oljan till bensin/diesel? fr att frakta det till bensinpumpar osv osv....
C:a 15 % extra utver energin i brnslet vid mackens pump, se lnk pdf

Citat:
Jag har frityrolja som (visserligen hade dugit gott en 90 tals diesel bil) som jag hade kunnat brnt troligen i min generator... istllet fr att hlla den i avloppet... bara som exempel...
Helsike, hll inte den i avloppet! Det tpper igen avloppsrren och stller till ett elnde plus att det redan finns en marknad fr brnsletillverkning av frityrolja.

Bor du dr man samlar in matavfall separat s hll den dr s blir den biogas som man kr diverse fordon p.

Citat:
Men tror du missar vldigt mnga ponger med just en Stirling motor...
Det tror inte jag...

Citat:
Den r relativt simpel,
Det r ju det den inte r, inte om den ska vara effektiv. En dieselmotor eller ngmaskin kan vara nnu simplare om man bara krver att den ska snurra men en stirling med bra verkningsgrad krver exotiska dyra material, jobbar med trycksatt vtgas eller helium som arbetsmedium, krver en bra brnnare, vrmevxlare och mnga delar som liknar dem i en vanlig kolvmotor.
Citat:
den kan ta alla sorts brnslen (med lite ingenjrskap, och uppfinningsrikedom)
I princip gr det ju med allt som brinner eller ens r varmt. I praktiken krvs rena fina brnslen fr att inte sota igen de vrmeverfrande ytorna (som r mycket knsligare n i en vanlig panna fr att den inte ska bli fr stor utan f rum i ett fordon). Enligt Kockumsmannen (vars namn jag glmt, han bodde i Halmstad...) duger det inte att elda med vad som helst i en effektiv stirlingmotor. Skiter man i effektiviteten s kan du elda stvlar och vad fan som helst.

Citat:
den behver liksom inte servas p samma stt som en bensin/dieselmotor/etanol/naturgas motor...
Det lr den behva. Som sagt, vtgas eller helium vid hgt tryck, den har motorolja som en vanlig bilmotor, brnnare, vrmevxlare etc. Den lr krva lika mycket mek som ngon annan motor.

Citat:
NASA 92 gjorde en 75 hstars under huven... jag tnker mig en 20 hstars med dagens teknik...
Man kan till och med stta peltier element dr vrmen gr till spillo...
Dr har vi ett problem till med stirling. D den r bunden av carnotprocessen s mste kylningen ske vid lg temperatur fr att f vettig verkningsgrad. Medan du kan f ut runt 100 C frn en otto eller diesel med avgas-vvx och ge 80 C i retur utan att den bryr sig s fr du dra av c:a 50 C frn det om inte stirlingen ska tappa fr mycket i verkningsgrad.

Jag har ju faktiskt byggt en energianlggning dr kunden sjlv satte in en stationr stirlingmotor. De gav knappt tv miljoner fr den, stor som en frysbox (med kringutrustning) och s gav den 9 kW el, som motorn p en kgrsklippare skulle klara... Tv djvla mille fr det lilla! Sjlva motorn kanske inte var mer n halva totalkostnaden, installation och projektering var nog rtt dyrt med. Problemet som uppstod dr var att man inte kunde ta vara p motorns spillvrme d den hade fr lg temperatur. I andra anlggningar jag gjort med ottomotorer s r det inga problem.

Citat:
Du kanske kan driva en del din transport (med rtt ingenjrskap/behllare osv osv)
Av dina egna sopor... visst kan vi kra vra sopor till ett stlle, fr att sedan kra dom till ett annat och sedan frbrnna dom (effektivt) fr att skapa el/fjrrvrme) men tnk om vi kunde skita i att kpa olja frn Saudi Arabien och raffinera det i Sverige och helt enkelt transportera oss med potatis skalen :-) (eller allt annat vi nu sorterar.... osv)
Det finns ju redan biogasbilar som drivs med bajs, sopor och lite av varje fast omvandlingen sker i centrala anlggningar och inte i bilen.

Vi kunde ltt driva alla vrldens bilar med biobrnslen rent tekniskt, problemet r att rvarorna inte rcker till att erstta de enorma mngder fossila brnslen vi brnner idag.

Tillgg: Jo en frdel och mjlig frenkling gentemot otto och diesel r att avgaserna har lgre halt av sdant som sot, kvveoxider, kolvten och kolmonoxid. Detta tack vare att frbrnningen sker kontinuerligt och vid atmosfrstryck eller bara ltt vertryck. Man kanske klarar sig utan snt som katalysator, ureadosering (Ad Blue) och liknande. Men jag tror vi mste prioritera brnsleeffektivitet och d r inte stirling s intressant nd.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-01-13 kl. 23:18.
Citera
2017-01-14, 00:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Citat:
Bensin hittar man inte naturligt ngonstans men dremot rolja som man kan gra bensin av. Rolja har utvunnits i sm mngder p Gotland, inte s det skulle fyllt upp en stor oljetanker en enda gng men i alla fall lite: http://www.gotland.net/plats/oljepumpsanlaggning
Vi har dessutom en del oljeskiffer men det r s jkla miljsnuskigt att utvinna olja ur den s det r nog bst att lta den ligga.

"Felsgning"... som ven du frstr antar jag...
Klart man inte fr bensin ur marken... jaja...

Citat:
C:a 15 % extra utver energin i brnslet vid mackens pump, se lnk pdf

15% r ju givetvis en medel/median siffra... visserligen har vi ett par plattformar inte s lngt ifrn oss... Norge r ju ingen stor producent i jmfrelse men en del av vrt brnsle kommer skert drifrn iofs...

Hur som helst... pellets frn grs/kvistar osv osv... you name it... r lite skillnad n att faktiskt brnna ngot som legat under jord i c:a +60 miljoner r...

Citat:
Helsike, hll inte den i avloppet! Det tpper igen avloppsrren och stller till ett elnde plus att det redan finns en marknad fr brnsletillverkning av frityrolja.

Du menar att jag skall lmna mina 3 liter frityrolja till ngot stlle och brnna 10 liter bensin?

Hade ju nskat att det gett mig 5 mil p min Stirling hybrid istllet...

Citat:
Bor du dr man samlar in matavfall separat s hll den dr s blir den biogas som man kr diverse fordon p.

Absolut detta r ju jtte bra! Men vad kostar inte hanteringen och tillverkningen av denna biogas? bde en massa energi och pengar... kra till avfallet anlggning, kra biogasen till ngon "pump"... osv...

Finns vl inget som sger att du i princip kan lsa detta sjlv... och anvnda detta fr att transportera dig?

All form av energi minskar med transportstrckan...

Citat:
Det r ju det den inte r, inte om den ska vara effektiv. En dieselmotor eller ngmaskin kan vara nnu simplare om man bara krver att den ska snurra men en stirling med bra verkningsgrad krver exotiska dyra material, jobbar med trycksatt vtgas eller helium som arbetsmedium, krver en bra brnnare, vrmevxlare och mnga delar som liknar dem i en vanlig kolvmotor.
I princip gr det ju med allt som brinner eller ens r varmt. I praktiken krvs rena fina brnslen fr att inte sota igen de vrmeverfrande ytorna (som r mycket knsligare n i en vanlig panna fr att den inte ska bli fr stor utan f rum i ett fordon). Enligt Kockumsmannen (vars namn jag glmt, han bodde i Halmstad...) duger det inte att elda med vad som helst i en effektiv stirlingmotor. Skiter man i effektiviteten s kan du elda stvlar och vad fan som helst.

Kockumsmannen gjorde detta p 90 talet eller hur?
Tror du inte p 27 r att man kan gra det bttre/smartare/effektivare?
Hade jag bott i USA p 90 talet hade jag trott att min 6,2 liters diesel med 120 hstar varit vrldens framsteg... men idag r det liksom inte riktigt s...

Visst... Helium som arbetsmedium r bttre n "luft" men vi pratar nd petitesser fr det r ett slutet system...

Hmm, kolvmotor... njae... detta fixade dom redan p 50-60 talet... har sett tskilliga "Philips" Stirling generatorer som r helt slutna och fungerar n idag... dvs troligtvis utan ngon smrjmedel ala olja osv... det gr att lsa, speciellt med dagens teknik...

Citat:
Det lr den behva. Som sagt, vtgas eller helium vid hgt tryck, den har motorolja som en vanlig bilmotor, brnnare, vrmevxlare etc. Den lr krva lika mycket mek som ngon annan motor.

Men va fasen, det r ju ett slutet system mer eller mindre... att en Stirling motor har samma service som en ottomotor? nej absolut inte...
Du mste ju inse att ven om man nu anvnde vtgas/helium fr att frbttra verkningsgraden) s r det ju liksom inget krav fr att f den att fungera? s slpp det...
Motorolja... terigen... inget krav alls...
Brnnare... japp... detta r ngot som behver bytas (men absolut inte s mycket "service") men detta r ngot som marknaden skulle se ver... s man fr s mycket "options" som mjligt...

Citat:
Dr har vi ett problem till med stirling. D den r bunden av carnotprocessen s mste kylningen ske vid lg temperatur fr att f vettig verkningsgrad. Medan du kan f ut runt 100 C frn en otto eller diesel med avgas-vvx och ge 80 C i retur utan att den bryr sig s fr du dra av c:a 50 C frn det om inte stirlingen ska tappa fr mycket i verkningsgrad.

Men... terigen... vad kan du driva det med? Etanol, Bensin, Diesel, Naturgas...
Vad r gemensamt med alla dessa drivmedel?
Jag lskar ocks energi effektiva saker... men frutom etanol (som idag verkar ta mer energi att producera n vad det ger) tar slut om ngra r...

Dvs etanol r inte direkt effektivt energi mssigt... speciellt inte hr i Sverige...
Vi har dock en mycket pinnar/grs/trd/sopor you name it...

Citat:
Jag har ju faktiskt byggt en energianlggning dr kunden sjlv satte in en stationr stirlingmotor. De gav knappt tv miljoner fr den, stor som en frysbox (med kringutrustning) och s gav den 9 kW el, som en kgrsklippare... Tv djvla mille fr det lilla! Sjlva motorn kanske inte var mer n halva totalkostnaden, installation och projektering var nog rtt dyrt med. Problemet som uppstod dr var att man inte kunde ta vara p motorns spillvrme d den hade fr lg temperatur. I andra anlggningar jag gjort med ottomotorer s r det inga problem.

Hr pratar vi pplen och pron... Du hade kunnat stoppat in amerikansk ubts atomkraftverk och det hade varit ett stort problem... fr dom inte kunnat f tag i uranet dom behvde....

Vi fr p ngot stt terg till min 20 hp Stirling som kan matas med all sorts brnsle och anvnds som ett batteri du kan fylla p nr du vill... men har givetvis normala batterier som laddas med el nr det finns...

Citat:
Det finns ju redan biogasbilar som drivs med bajs, sopor och lite av varje fast omvandlingen sker i centrala anlggningar och inte i bilen.

Visst r det s, biogas driver en del motor idag... men f hr i Sverige... Fr inte s lnge sedan krde vi gengas...

Citat:
Vi kunde ltt driva alla vrldens bilar med biobrnslen rent tekniskt, problemet r att rvarorna inte rcker till att erstta de enorma mngder fossila brnslen vi brnner idag.

Du nmnde sjlv 15% gr t att enbart flytta brnslet frn ett stlle till ett annat...
Och brnner vi det som r nrmast utan att borra s tror jag ltt att vi vinner minst 10% till...
Den enda motorn (jag knner till) som kan generera el av enbart en skillnad temperatur r en Stirlingmotor... och den behver inte vara effektiv... det behver bara vara snllare/bttre n vad vi gr just nu...
Citera
2021-03-12, 08:00
Medlem
magis avatar
..

Ngon som har ngon uppdatering p Stirling hybrid bil?

https://www.google.com/amp/s/www.gre...0081111/%3famp

MagI
...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in