Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi tar omet igen...

Hur ska väljarna kunna utvärdera den förda invandringspolitiken, om invandringspolitikens kostnader och konsekvenser ska döljas för väljarna?

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en statlig förvaltningsmyndighet och inte någon "politisk rörelse".

BRÅ har som jobb att förebygga brott.. Inte slicka röv på nationalister.. Skulle BRÅ släppa en rapport om invandringen var 5e år skulle det vara hela deras arbete. Nu är det så att BRÅs jobb inte är att undwrsöka invandring, utan all brottslighet. Dom kommer göra en ny rapport om invandrarbrottslighet. Men i nuläge är BRÅ nog upptagna med att analysera siffrorna från 2005. Det är många års arbete vet du, och informationsinsammlingen är bara steg 1.

Att ni nationalister vill upprepa steg ett är inget BRÅ behöver eller bör lyssna på.

Anser du att detta är information alla bör ha kan du aldeles själv starta en organisation som tar fram den informationen. BRÅ måste samla in sin data vet du, något alla kan göra, det är inte hemlighetstämplat...
Citera
2017-02-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Jag antar att du menar chitvå-test för hypotesprövning. Hur menar du att en chitvå-test skulle användas på data från BRÅ 1996:2 och BRÅ 2005:17? Dessa rapporter visar ju faktiska siffror. Vet du vad chitvå-test är och i vilket sammanhang metoden kan användas och varför?

Det används för att visa på om statistik är statistiskt signifikant... Dvs, att det inte är slump.

Ska du jämföra 2 gruppers brottslighet blir det relevant för att visa att skillnaden inte bara är slumpmässig.

Poängen var ju dock att om man inte vet hur man läser statistik och bara kollar på siffrorn rakt upp å ned så är det bättre om man lyssnar på expertutlåtanden.
Citera
2017-02-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Om man vill finna en trovärdig förklaring till varför exempelvis sexualbrotten ökar är det vettigt att undersöka vilka som begår sexualbrott. "Män" är inte en jätteskarp kunskapsgenererande förklaringsmodell. Om en kartläggning skulle visa att exempelvis män från Afghanistan utmärker sig i statistiken över begångna sexualbrott vore det en större kunskapsvinst, men inte särskilt uttömmande då ju Afghanistan är ett stort mångetniskt/mångkulturellt land. Om vidare borrning i insamlad data exempelvis skulle visa att det är män ur den etniskt/kulturella gruppen hazarer som står för en oproportionerligt stor mängd sexualbrott finns mycken värdefull kunskap att utvinna ur studier av just hazarers kulturutövning. Den kunskap som vunnits utifrån sådana studier kunde sedan läggas till grund för olika program som syftade till att komma till rätta med den del av exempelvis hazarernas kulturutövning som direkt eller indirekt kunde antas uppmuntra till att begå sexualbrott. Eller?

För det första, män är ju en långt mer korrekt förklaring än grupptillhörighet, dvs, korrelationen är starkare. Självklart duger Det dock inte som förklaring. Såvida du inte hittar en grupp där en majoritet är våldtäktsmän har du inte hittat en förklaring, då har du hittat en korrelation. Och att skapa förebyggande program på ganska svag korrelation kommer inte leda någon vart.
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2017-02-08 kl. 10:13.
Citera
2017-02-08, 12:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Skulle BRÅ släppa en rapport om invandringen var 5e år skulle det vara hela deras arbete.

Nej. Det skulle det inte alls.

Om de vill gå den enkla vägen så kan de exempelvis uppdatera rapporten från 2005. Det tar inte många timmar och kostnaden är helt försumbar.

Citat:
"Brå för fortfarande data på brottsregistrerade designat att kopplas till ursprung, de har bara valt att inte sammanställa det offentligt sen 2005. Forskare som Jerzy Sarnecki har tillgång till statistiken, och har använd det flera gånger, såsom 2013. Att uppdatera rapporten skulle kosta några promille av Brås budget på hundra miljoner per år."

https://www.facebook.com/tino.sanand...54285320538231
Citat:
"Brå har register på samtliga misstänkta och lagförda för brott i Sverige, designat att kopplas till SCB:s befolkningsregister. Eftersom det är personuppgifter måste Brå själva eller en forskare som genomgått etikfrågan sammanställa datan, vilket tar några arbetstimmar."

https://sv-se.facebook.com/tino.sana...54285802028231

Tid och pengar är inga giltiga argument här. Det är inte fråga om det.

Citat:
Nu är det så att BRÅs jobb inte är att undersöka invandring, utan all brottslighet.

För vissa brottstyper är brottslighet och invandrarbrottslighet samma sak:

Citat:
Hela listan: Invandrare i samtliga domar för gruppvåldtäkter inkomna 2014

http://nyheteridag.se/plus/hela-list...-inkomna-2014/

Man måste verkligen blunda hårt - jättehårt - om man ska kunna göra en analys av sådan här brottslighet utan att blanda in "invandrare" i analysen.

Även detta är värt att nämna i sammanhanget:

Citat:
Peter Springare, polis/brottsutredare:

"Nu kör vi; Detta har jag hanterat Måndag- fredag denna vecka: Våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt, överfallsvåldtäkt, utpressning, utpressning, övergrepp i rättssak, olaga hot, våld mot polis, hot mot polis, narkotikabrott, grovt narkotika brott, mordförsök, våldtäkt igen, utpressning igen och misshandel.

Misstänkta gärningsmän; Ali Mohamad, Mahmod , Mohammed, Mohammed Ali, igen , igen , igen Christoffer...va är det sant. Ja ett svenskt namn smög sig in i utkanten av ett narkotikabrott, Mohammed, Mahmod Ali, igen och igen.

Länder som representerar veckans alla brott: Irak , Irak, Turkiet , Syrien, Afganistan, Somalia, Somalia, Syrien igen, Somalia, okänt land, okänt land, Sverige. Hälften av de misstänkta kan vi inte veta säkert eftersom de inte har några giltiga papper. Vilket i sig oftast innebär att de ljuger om nationalitet och identitet."

(FB) Polisen Peter Springare anmäld till åklagare för att ha namngett brottslingar på FB

Som sagt. Brottslighet och invandrarbrottslighet är synonymer i vissa sammanhang.

Citat:
Dom kommer göra en ny rapport om invandrarbrottslighet.

Det krävs ett maktskifte först. Att de vägrar släppa en ny rapport med färsk data har enbart med politik att göra. Därför krävs en ny politisk ledning i Sverige först. Då kan det bli aktuellt med en ny rapport.

Citat:
Men i nuläge är BRÅ nog upptagna med att analysera siffrorna från 2005. Det är många års arbete vet du, och informationsinsamlingen är bara steg 1.

Jag tvivlar starkt på att dagens BRÅ-personal analyserar något ur den rapporten. Dessutom börjar siffrorna bli väldigt inaktuella. Datan kommer ju från 1997-2001, och speglar dagens Sverige dåligt.

Citat:
Att ni nationalister vill upprepa steg ett är inget BRÅ behöver eller bör lyssna på.

Korkat argument. Relevant fakta och statistik är en demokratisk rättighet. För alla. Det tycker till och med vår demokratiminister:

Citat:
Varför är statistik viktigt för demokratin?
– Statistik är väldigt viktigt för demokratin. Och för demokratipolitiken som ska försvara, förebygga och stärka vår demokrati. Därför att vi behöver veta hur det faktiskt ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=jWiKAP0V6lQ

Det är bara i diktaturer som man tycker att det är viktigt att dölja fakta och statistik. I en demokrati så tar man fram faktan och statistiken. Sedan diskuterar man den. Därefter fattar man beslut baserat på den.

Citat:
Anser du att detta är information alla bör ha kan du aldeles själv starta en organisation som tar fram den informationen. BRÅ måste samla in sin data vet du, något alla kan göra, det är inte hemlighetstämplat...

Fel. Den information som BRÅ har tillgång till har inte alla tillgång till. Den är inte offentlig. Man måste gå via BRÅ. Och enligt BRÅ är de mycket restriktiva med att ge ut någon information till någon annan än andra myndigheter. I vissa sammanhang ger de aldrig ut något än till andra myndigheter:

Citat:
Statistikändamål
Uppgifter om enskilda domar, polisanmälningar och andra uppgifter på individ- eller ärendenivå kan efter sekretessprövning lämnas ut för statistikändamål. Denna möjlighet är endast öppen för myndigheter som bedriver sådan statistikverksamhet som preciseras i lagstiftningens förarbeten och när uppgifterna behövs i den verksamheten. Typiskt sett rör det sig om andra statistikansvariga myndigheter. Som regel krävs godkännande av etisk kommitté eller Datainspektionen.

https://www.bra.se/bra/brott-och-sta...allningar.html
Senast redigerad av -Info- 2017-02-08 kl. 12:14.
Citera
2017-02-08, 12:56
Medlem
Citat:
BRÅ har som jobb att förebygga brott.. Inte slicka röv på nationalister.. Skulle BRÅ släppa en rapport om invandringen var 5e år skulle det vara hela deras arbete. Nu är det så att BRÅs jobb inte är att undwrsöka invandring, utan all brottslighet. Dom kommer göra en ny rapport om invandrarbrottslighet. Men i nuläge är BRÅ nog upptagna med att analysera siffrorna från 2005. Det är många års arbete vet du, och informationsinsammlingen är bara steg 1.

Brås uppdrag framgår av mitt inlägg här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsförebyggande arbete och rättsväsendets reaktioner på brott.” (Fetat av mig.)

Kan du förklara HUR regeringens och Brås vägran att ta fram fakta och sprida kunskap om AKTUELL brottslighet kan anses förenlig med grundlagens krav på saklighet och opartiskhet?

Citat:
Det används för att visa på om statistik är statistiskt signifikant... Dvs, att det inte är slump.

Ska du jämföra 2 gruppers brottslighet blir det relevant för att visa att skillnaden inte bara är slumpmässig.

Poängen var ju dock att om man inte vet hur man läser statistik och bara kollar på siffrorn rakt upp å ned så är det bättre om man lyssnar på expertutlåtanden.

Citat:
För det första, män är ju en långt mer korrekt förklaring än grupptillhörighet, dvs, korrelationen är starkare. Självklart duger Det dock inte som förklaring. Såvida du inte hittar en grupp där en majoritet är våldtäktsmän har du inte hittat en förklaring, då har du hittat en korrelation. Och att skapa förebyggande program på ganska svag korrelation kommer inte leda någon vart.

Se mina inlägg här för siffror och länkar:

Överrisk för brott för olika grupper från olika länder enligt BRÅ 2005:17:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Olika typer av brott enligt BRÅ 2005:17:

Fördelningen av brottslighet på födelseland enligt BRÅ 1996:2:
(FB) Polisen Peter Springare anmäld till åklagare för att ha namngett brottslingar på FB

VAD är det för korrelation du saknar alternativt anser vara för svag, HUR menar du att chitvå-test skulle användas på denna typ av data och VEM menar du inte vet hur man läser statistik?
Citera
2017-02-08, 14:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Titta på vad etablisemanget faktiskt säger om farbror Polisens lilla myteri i Örebro:

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/l...att-den-ar-fel

Citat:
Ursprungligen postat av Löfven
"Jag vill påstå att den [bilden, min anm.] är fel."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...tt-kasta-skuld

Citat:
Leif GW Persson är inte förvånad över kommis*sarie Peter Springares omdiskuterade Facebookinlägg om krimina*litet bland invandrare.

Kriminologen Leif GW Persson uppmärksammade Springares Facebookinlägg i gårdagens ”Veckans brott” på SVT. Han tror att örebro*polisens beskrivning av sin vardag på jobbet i allt väsen*tligt är korrekt. Men han håller inte med.

Citat:
Ursprungligen postat av Springare
Springare svarar på kritiken

Nu svarar Peter Springare på kritiken från Leif GW Persson.

”Nej GW, jag behöver inte hålla käften om vad för brott som ligger på mitt skrivbord. Däremot skall jag hålla käften om innehållet och omständigheterna och identiteterna på de inblandade. Fejkade ’hittepånamn’ kopplade till brottsrubriceringarna kan jag också lämna”, skriver polismannen i ett nytt inlägg på Facebook på onsdagen.

Han fortsätter:
”Kanske inte helt påläst där GW. Lämnar sedan analysen om polisers politiska hemvist därhän. Annars en stundtals munter analys av mitt inlägg i debatten om kriminella invandrare.”

Här har vi alltså "jag har svårt att ta in bilden", "jag vill påstå att den är fel" från statsministern och en massa blandat svammel från en ofta redig Leif GW Persson. Han anser att bilden som Springare ger är "i allt väsentligt korrekt", men han håller inte med.

Nähä. Ni i etablisemanget håller inte med.

Det är så jävla taffligt upp ända på regeringsnivå så jag blir alldeles matt. Och sen har man mage att säga att man inte behöver mer BRÅ-data. Det behövs inte, men det är bara floskler och tyckanden både Löfvén och Leif GW Persson ägnar sig åt.

Läget inom polisen är oförsvarbart. Och att vi inte får reda på BRÅ-statistik är också oförsvarbart.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-02-08 kl. 14:05.
Citera
2017-02-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Läget inom polisen är oförsvarbart. Och att vi inte får reda på BRÅ-statistik är också oförsvarbart.

Överhuvudtaget brister etablissemanget i legitimitet, se mitt inlägg här:
(FB) Kan någon tala om för mig varför politikerna vill att Sverige ska kollapsa?

När systemets legitimitet har försvunnit gäller rimligen nya förutsättningar för medborgarna. Jag tror inte att det finns tid att vänta på valet 2018. Frågan är vad man kan göra på kort sikt.
Citera
2017-02-08, 14:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är så jävla taffligt upp ända på regeringsnivå så jag blir alldeles matt. Och sen har man mage att säga att man inte behöver mer BRÅ-data. Det behövs inte, men det är bara floskler och tyckanden både Löfvén och Leif GW Persson ägnar sig åt.

Ja. Det är underligt detta. Det behövs ingen mer data, säger de. Ändå så har våra högsta makthavare bara vaga aningar om hur brottsstatistiken ser ut i verkligheten:

Citat:
Stefan Löfven:

– Jag vet inte hur det ser ut i Örebro, men om jag drar i ett bredare perspektiv har jag väldigt svårt att se att hundra procent av polisens utredningsresurser går till brott som begås av invandrare. Jag har mycket, mycket svårt att ta in den bilden. Jag vill påstå att det är fel, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/stod...t-pa-facebook/

Vill inte statsministern veta? Vill inte statsministern ha statistiskt säkerställda siffror att svänga sig med?
Citera
2017-02-08, 14:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vill inte statsministern veta? Vill inte statsministern ha statistiskt säkerställda siffror att svänga sig med?

Jag tror att dom vet. BRÅ-siffrorna finns säkerligen i egna rapporter för regeringen. Datat finns ju tillgängligt under "non-disclosure" för forskare. Det är just "disclosure" dom har ont i magen för. Du vet sådär ont i magen man hade när man blev påkommen med att ha gömt sprit som tonåring hemma i garaget.

Etablisemanget har ont i magen för dom vet att kommer sanningen om överrepresentationen fram så kan det kosta makten. Det är vad jag tror. Dom har dock ingenting annat att säga för att avfärda kritiken än blandat osammanhängande svammel.

Etablisemanget har spelat på fel häst. Mångkulturen vann inte, det gjorde Trump. Och nu har alla att förhålla sig till nya regler.

Vi ser här också för första gången en skillnad mot förrut; Expressen spelade ut trumfkortet Leif GW Persson. Men Springare svarade "du är dåligt påläst gubbjävel". Ett klart trendbrott. Och etablisemanget vet att Springare pratar med minst 100.000 civilpersoner bakom sig.

Jag tror dom är rädda - för hur fan ska någon kunna försvara att det gått så illa, och att ingen har gjort någonting tidigare?
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-02-08 kl. 15:31.
Citera
2017-02-08, 15:11
Medlem
En alldeles ny ledare av Sakine Madon:
Sakine Madon: Bekämpa kriminaliteten i stället för att kasta paj
http://www.vlt.se/opinion/ledare/sak...-att-kasta-paj

Citat:
Poliskåren behöver en chef som den har förtroende för, och här brister det tyvärr. Eliasson borde likt den avgående polisområdeschefen i Västmanland, Lena Tysk, lämna sina uppdrag. Det är svårt att se en nystart för polisen som myndighet med nuvarande ledning. Även debatten behöver en nystart, med sakliga argument i stället för påhopp och hatiska drev.

Och i stället för pajkastning borde samtliga partier koncentrera sig på att få ner kriminaliteten och segregationen. Strunta i SD och lös problem! Varken skönmålning eller svartmålning leder framåt.
Citera
2017-02-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det absolut viktigaste är att som siffrorna en gång för alla kan få idiotvänstern att hålla käften. Dom vill hindra att debatten förs i konstruktiv riktning och brännmärker alla som tar upp det. Så när datan är framme kan man börja prata ordentligt utan störande moment, då har mångkulturivrarna inget att säga till om längre. Antagligen kan man komma fram till en politik som är mer restriktiv, och kanske t.om deportera en hel del. Polisen kan börja bli mer öppen om signalament osv.
*djup suck* snälla människa. Det finns ta mej fan ingen som försöker hindra extremhögern från att hålla käften. Tom nazistdemonstrationer är tillåtna! Men så fort högerkanten får mothugg då jävlar skriks det om att man inte får säga "sanningen". Hur länge ska ni hålla på och gapa om detta?? Fattar ni inte att folk är vansinnigt less på detta nu? Gång på gång på gång får man höra typ, "att det här får man ju inte säga", samtidigt som man alltså precis har sagt/skrivit det. Dom här kommentarerna flödar ju på nätet och nu pratas det tom om det i riksmedia. Det är inte klokt rent ut sagt. Om man inte hade fått säga "sanningen" hade ju folk tystats och fängslats för länge sen. Dessutom är begreppet "sanning" högst relativt. Det finns ingen absolut sanning.

Idiotvänstern (vilka det nu är.. antagligen alla till vänster om SD) vet redan att invandrare till viss del är överrepresenterade i brottstatistiken, frågan är ju hur vi ska gå vidare därifrån.
Citera
2017-02-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Det känns betryggande att soliditet på Flashback är säker på att Sverige kommer att klara detta.

Tyvärr saknas definitionen av "klara detta" så det är inte solklart vad som avses. Jag föreslår att du läser artikeln "Flyktingmottagandet slår rekord" av Gunnar Sandelin som jag länkar till här:
(FB) Kan någon tala om för mig varför politikerna vill att Sverige ska kollapsa?

Flyktingmottagandet slår rekord men ingen verkar ha en aning om var alla ska bo, vad de ska göra på dagarna, vad det kommer att kosta eller hur det ska betalas.
Där håller jag definitivt med dig, detta måste vi lösa. Hur man löser det genom att BRÅ gör en ny undersökning är dock oklart..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in