Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-15, 21:39
Medlem
johannes111s avatar
Helt sjukt att man inte vill ha en ny rapport. Men troligtvis är det så att även regeringen inser resultatet och vill inte ge SD ännu större väljarstöd inför 2018. Kan inte se någon annan anledning till att man inte vill ha ny rapport.

Förövrigt är det helt meningslöst att meningslöst att ha en debatt via länk. Debatten dör änna lite då.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är snarare ni som tror att en sådan här undersökning skulle lösa något och kommer med krokodiltårar som borde skärpa er.

Som jag skrev i början, vad ska vi med en sådan forskning till? Det finns redan, vi har fått fram orsakerna och oavsett vad en ny undersökning kommer fram till. Ska vi lägga om hela invandringspolitiken pga detta? Det är så tydligt att ni främlingsfientliga bara vill ha ett papper till att vifta med för att säga att vi ska stoppa invandringen och att sluta ta emot syriens flyktingar.

Tycker Sarneki är ganska rolig som säger att "varför ska vi forska när mattias karlsson redan vet allt redan?"

Tycker du Jerry gjorde ett bra intryck?

Det Mattias Karlsson säger är det alla inte vill se. Dvs sanningen om brotten som nu begås av unga män med invandrarbakgrund
Citera
Medlem
ChristianXs avatar
Det kanske är jag som är korkad, men hur kan Sarnecki lista ut hur stor del av en överrepresentation som förklaras av socioekonomiska orsaker om han inte känner till hur stor överrepresentationen är?

Är det kanske som Sanandaji säger, dvs att siffrorna finns men att de mörkas medvetet?
Citera
2017-01-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Alla vet ju varför Morgan Johansson fortfarande anser att 2005 års statistik står sig. Alla vet det, allra mest vet Morgan Johansson det. Beröringsskräcken är intakt, så kan man skjuta på rannsakningen ett tag till. Ett skådespel från början till slut.

Kollar inte på debatten, men har de seriöst snackat om "2005 års statistik"?

För 2005 års rapport täcker ju statistik från åren 1997-2001 om jag inte missminner mig....
Citera
2017-01-15, 21:41
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

24 undersökningar mellan 1974-2005, men ingen vill göra en ny undersökning. Vad har dom att dölja?
Allt som kan visa att invandringen av 100.000-tals människor (män) från mellanöstern och Afrika inte bara är positiv för Sverige och svenskarna.
Citera
Medlem
BerraTraesks avatar
Rätt dåliga chutzpah-skills från Sarnecki, han var ju synbart pressad i sitt nonsensbabblande. Visst, svårt att försvara varför fakta ska mörkas.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det kanske är jag som är korkad, men hur kan Sarnecki lista ut hur stor del av en överrepresentation som förklaras av socioekonomiska orsaker om han inte känner till hur stor överrepresentationen är?

Är det kanske som Sanandaji säger, dvs att siffrorna finns men att de mörkas medvetet?

En sak som skulle vara intressant är ett möte mellan Sanadaji och Sarnecki. Men det vågar säker inte SVT för då rasar fasaden. Men det vore intressant då Sanandaji säger att Sverige mörkar fakta.
Citera
2017-01-15, 21:42
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Kollar inte på debatten, men har de seriöst snackat om "2005 års statistik"?

För 2005 års rapport täcker ju statistik från åren 1997-2001 om jag inte missminner mig....
Japp juden anser att det inte skett någon förändring i samhället.

GW person sa ju i veckans brott att mordfrekvensen gått upp med 25%
Citera
2017-01-15, 21:42
Medlem
karloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, detta var illa. Sarneckis sämsta stund i TV hittills—och det säger mycket i hans fall.

Bisarr "debatt".

Särskilt avslutningen, som visar hur politisk Sarnecki är.

"Frågan är inte om, det är vad vi ska göra med informationen - så det inte används för politisk propaganda".

Så, statistiken behövs. Forskningen behövs.

Det är vad Sarnecki säger.

Vilket alltså gör att debattörerna är överens.
Citera
2017-01-15, 21:44
Medlem
S.Kandals avatar
Det största i detta är att SVT lyfter upp frågan överhuvudtaget, dylikt inslag hade varit helt otänkbart för bara 1 år sedan.

Karlsson skötte sig någorlunda tycker jag. Sarnecki talade emot sig själv ett flertal gånger, detta borde uppmärksammats bättre.
Citera
2017-01-15, 21:44
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Sarneckis första lögn kom där, invandrare är överrepresenterade även när man räknar in sociala förhållanden. Det vet han säkerligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Kriminologen argumenterar för att den 11 åriga undersökningen är tillräcklig. Han efterlyser även att det behövs seriösa undersökningar om varför invandrare är överrepresenterade. Sedan börjar han dilla om socioekonomiska faktorer. Den forskningen har ju 50 år på nacken. Snicksnacki bör gå i pension.

Kanske är läge att posta en länk till ett annat inlägg jag gjorde om socioekonomiska faktorer vs genetiska och kulturella, om någon behöver material för sin argumentation:

(FB) Tråden om invandrares överrepresentation bland brottslingar (sammanfogad)

I inlägget finns flera intressanta länkar men eftersom man inte får korsposta så länkar jag till inlägget och citerar bara ett utdrag från BRÅ:

Från sidan 45 i BRÅ 1996:2:

Citat:
Det har tidigare konstaterats att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på ogynnsam fördelning när det gäller, kön, ålder eller bostadsort. Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status.

Eller om man föredrar mer lättläst konfektyr:

Citat:
Denna allmänna överrepresentation gäller oavsett socioekonomisk status, det vill säga att överrepresentationen består praktiskt taget oförändrad när man jämför exempelvis förvärvsarbete och yrkesgruppstillhörighet i Sverige, samma sak gäller efter kontroll av kön, ålder och bostadsort.

Det är till och med så att den största överrepresentationen finns bland förvärvsarbetande invandrare med tjänstemannayrken (126 procent kontra cirka 90 procent för invandrade personer med arbetaryrken eller icke förvärvsarbetande).
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-li...-brottslighet/
Citera
2017-01-15, 21:45
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Faktiskt ganska bra med SVT-mått. Holmberg är bra.

Sarneckis första lögn kom där, invandrare är överrepresenterade även när man räknar in sociala förhållanden. Det vet han säkerligen.

Annars håller jag delvis med om att vi måste undersöka varför, men det kan vi ju inte göra utan att även hålla oss uppdaterade på att det finns.

Om man vill komma åt den socioekonomiska biten bör man ju inte importera en ny underklass. Asylinvandrarna från tredje världen kommer alltid som grupp befinna sig längst ner i samhället så den blir vi aldrig av med. Således importerad brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in