Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-25, 19:40
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
1978 slog UNESCO (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) fast att:

"The concept of race is unanimously regarded by anthropologists as a classificatory device providing a zoological frame within which the various groups of mankind may be arranged and by means of which studies of evolutionary processes can be facilitated. In its anthropological sense, the word ‘race’ should be reserved for groups of mankind possessing well-developed and primarily heritable physical differences from other groups."

Vidare slår man fast att:

"All peoples of the world possess equal faculties for attaining the highest level in intellectual, technical, social, economic, cultural and political development"

Dessa uttalanden har i stort sett konsensus bakom sig, och är undertecknat av tusentals forskare.

Så, etnicitet uteslöts genom bevis redan 1978..

Sen har inte jag förklaringen, men, UNESCO slår fast att:

"The differences between the achievements of the different peoples are entirely attributable to geographical, historical, political, economic, social and cultural factors."

Källa:

http://portal.unesco.org/en/ev.php-U...CTION=201.html

Alltså, för det första:
politisk dogma är inte samma sak som vetenskap.

För det andra:
du har postat en text som menar att 'race' inte kan användas som förklaringsmodell för mänskliga populationers utveckling (något man sannerligen kan diskutera ur ett vetenskapligt perspektiv - tack vare slavhandeln från västafrika finns det många duktiga sprinters i USA idag, hade man istället satsat på östafrika hade man istället haft en uppsjö av duktiga långdistanslöpare; denna skillnad är ju tämligen väl dokumenterad och torde näppeligen ha med något annat än genetik att göra) - problemet är att 'race' (ras) != 'etnicitet' (kulturell härkomst).

Du har, med andra ord, postat en en non sequitur om ras, parat med argumentum ad verecundiam. Något som samtidigt bekräftar mitt påstående. Och du landar i slutsatsen att:
Citat:
...etnicitet uteslöts genom bevis redan 1978..
Imponerande.

Låt mig gissa, vare sig att läsa innantill, vetenskaplig metodik eller att formulera argument är några av dina starkare sidor, va?

Sällan, i flashbacks historia, torde uttrycket
'Gaaaaah!!! Kiss i hjärnaaaaan!!!!!!
http://2.bp.blogspot.com/-mavmA7gOho...+i+hjärnan.jpg
ha varit så applicerbart som nu.

That being said, vi går tillbaka till den ursprungliga frågeställningen.

Hur skulle du vilja förklara den relativa skillnaden mellan etniska svenskar och invandrare när det kommer till balkongkastning och könsstympning?

Om inte etniskt, ska du försöka göra bort dig ännu mer med hjälp av:
- socioekonomiska faktorer?
eller
- strukturell rasism?

När du är klar med det kan du ta dig an frågorna du duckade här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
och här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Vill du fortsätta diskursen om den vetenskapliga diskursen kring mänskliga raser (som förvisso är väldigt intressant, men som jag betvivlar att du kan bottna) bör du först ta dig igenom 'Bell Curve' och därefter posta en tråd om det i lämpligt forum. I denna tråd torde det vara OT.

Avslutningsvis:
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Lol.. Från en källa som iaf har någon nivå trovärdighet. Menar, Aftonbladet måste ändå ses som lägsta acceptabla nivå.. Har du riktig forskning att referera till?

Källan är BRÅ2005:17 Tabell 3, Bilaga 4.

Det står längst ner i bild.

Sopa.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-25 kl. 20:37.
Citera
2017-01-25, 22:49
Medlem
RangRovers avatar
Är ett brott mindre brottsligt ifall en etnisk svensk begått det?
Citera
2017-01-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Är ett brott mindre brottsligt ifall en etnisk svensk begått det?

Nej. Varför frågar du?
Citera
2017-01-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vilken källa har du för det påståendet?
En av Sveriges främsta experter på området stod ju och sa det i studion i Agenda. Lyssnade du inte? Jag antar att du inte håller med mig och Sarnecki, då undrar jag vilken källa du har för att det finns ett samband? Att du drar fram nåt om att brottsligheten ökat från 1975 och fram tills nu är ju absurt. Under samma tid har ju även Sveriges befolkning ökat, så det är klart att brottsligheten ökar ju mer folk det finns.
Citera
2017-01-26, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan du bevisa det, rent logiskt?

- Om grupp A har överrisken 1.
- Och grupp B har överrisken 3.

Om grupp B ökar kraftigt i antal medan antal inom grupp A förblir lika många, leder det inte då till en ökning? Vad säger matematiken?

Enda sättet för att det inte ska leda till en ökning är att grupp A:s överrisk minskar, och Jerzy uteslöt inte detta. Men med en ny forskningsrapport hade man kunna ta reda på detta. Då har vi kunnat se följande:

- Begår svenskarna mer eller mindre brott än förut - eller lika många
- Begår invandrare mer eller mindre brott än förut - eller lika många

Kunskap är bra, eller hur?

SD har ingen bevisbörda här. Det är BRÅ:s uppgift att ta fram fakta som kan användas som underlag för att se om detta stämmer eller inte.

Med färsk fakta kan man se detta ganska enkelt. Men utan fakta blir det svårare.

Fakta är bra, eller hur?
Jag utgår ifrån att Sveriges främsta expert på området vet vad han talar om. Det borde du med göra. Vem är du att uttala dig? Är du någon professor på området?

Fakta är bra om man vet vad man ska göra med den. Rapporten från 2005 visar ju för det första att endast mellan 5-12% av det totala antalet invandrare var misstänkta för brott. 88-95% var det alltså inte.
Grupp A, som jag då antar du menar är dom som är födda utomlands och har en eller två utrikes födda föräldrar, där var det 2,5 (inte 3) ggr vanligare att dom var misstänkta (notera att dom var just misstänkta) för brott.

Frågan är ju sedan vad ska du göra med den här statistiken?? Med tanke på att det är ett så litet antal procent av invandrarna som begår brott, så kan du ju aldrig veta på förväg vilka av dom som är kriminella. Det är ju inte så att alla invandrare från ett visst område begår ett brott, eller hur? Vad tycker du man ska göra med dessa siffror i så fall?
Citera
2017-01-26, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I Brås första undersökning, som byggde på uppgifter från andra halvan av 1980-talet, svarade personer med utländsk bakgrund för 30% av den totala brottsligheten i Sverige.

Efter tio år med ökad invandring gjorde Brå om undersökningen.

I Brås andra undersökning, som byggde på uppgifter från andra halvan av 1990-talet, svarade personer med utländsk bakgrund nu för 45% av den totala brottsligheten i Sverige.

Nu har det gått ytterligare femton år... go figure...

Sambandet mellan den slags invandring som svenska politiker uppmuntrar och brottslighet är uppenbart.
Hur fan läser du BRÅ:s rapport?
Citera
2017-01-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns lite fakta som soliditet kan ha som underlag medan han funderar på saken:

Svenskt medborgarskap innebär inte att man är etnisk svensk, så bland de återstående 13 procenten lär det finnas ytterligare personer som inte är svenskar. Men oavsett detta så talar siffrorna sitt klara och tydliga språk.

En sak som man ska fråga sig är:

- Om inte denna grupp av människor hade befunnit sig i Sverige. Hur hade det påverkat åldringsrånstatistiken?

Vad tror soliditet?
Om jag tolkar Circagruppens arbete och resultat rätt så rör det sig om ligor som inte bor i landet, utan kommer hit på brottsturnéer. 1 Vad har detta med invandring att göra, 2 Hur ska vi stoppa folk från andra länder att åka in med bil här?
http://www.svenskpolis.se/Artikelark...dres-trygghet/
Citera
2017-01-26, 07:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
En av Sveriges främsta experter på området stod ju och sa det i studion i Agenda. Lyssnade du inte? Jag antar att du inte håller med mig och Sarnecki, då undrar jag vilken källa du har för att det finns ett samband? Att du drar fram nåt om att brottsligheten ökat från 1975 och fram tills nu är ju absurt. Under samma tid har ju även Sveriges befolkning ökat, så det är klart att brottsligheten ökar ju mer folk det finns.
Sarnecki är ingen " expert" han är ett vänstertroll och jag har till skillnad från dig hört hans dumheter under en föreläsning.
Då stod han och grymtade att tidelag var accepterat bland svenskar för det inte var straffbart i sig.
Att straffet togs bort 1940 för att brottet inte ansågs förekomma längre och påkommen med tidelag var chansen stor för inlåsning på mentalsjukhus. Det glömde " experten" berätta.
Citera
2017-01-26, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Om jag tolkar Circagruppens arbete och resultat rätt så rör det sig om ligor som inte bor i landet, utan kommer hit på brottsturnéer. 1 Vad har detta med invandring att göra, 2 Hur ska vi stoppa folk från andra länder att åka in med bil här?
http://www.svenskpolis.se/Artikelark...dres-trygghet/

Vad sägs om återupprättandet gränskontroller som ser till att kända kringresande yrkesförbrytare inte släpps in....

Detta är i grunden ett problem/bieffekt med den fria rörligheten inom EU.
Citera
2017-01-26, 08:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullups
Vad sägs om återupprättandet gränskontroller som ser till att kända kringresande yrkesförbrytare inte släpps in....

Detta är i grunden ett problem/bieffekt med den fria rörligheten inom EU.
Självklart skall passkontroller återinföras.
Citera
2017-01-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Ca 50 s in på filmen säger hon att INGEN kan svara på hur många brott som begås. Det hon senare säger om att brott minskar stämmer inte.

Längre ner på samma sida står också:
Under den senaste tioårsperioden (2006–2015) har antalet anmälda brott ökat med 278 000 brott (+23 %). Utvecklingen av samtliga anmälda brott har ökat kontinuerligt sedan 1975. Den genomsnittliga ökningstakten, det vill säga den procentuella förändringen år från år, var dock mindre stark mellan åren 1990 och 2005 för att sedan öka under de senaste tio åren.

Jag hänvisar åter till Brås egen statistik i mitt inlägg här:
(FB) Samhällskontraktet förefaller brutet från Statens sida. Vad gäller nu?

Att påstå att brottsligheten minskar är ju direkt lögnaktigt.

Förklara för mig hur man kan påstå att brottsligheten minskar. Tjejen i filmen säger att sexualbrott minskar. Det är ju inte sant!
https://unvis.it/aftonbladet.se/sena...cle23846875.ab

Vidare: Ökning av dödligt våld 2015
https://unvis.it/dn.se/nyheter/sveri...ligt-vald-2015

Dödligt våld och bedrägerier ökar
https://unvis.it/expressen.se/nyhete...dragerier-okar

Och vad är det i det som MK säger som inte stämmer menar du?

Jag fattar inte varför du håller på såhär soliditet. Varför vill du dölja fakta och ge en falsk bild?
MK drar såna grova generaliseringar. Förstår du inte det? Han påstår att utländska män kommer hit och ska våldta hans dotter. Vad har han för bevis för det?? Vad tror du händer när en politiker står i rikstäckande tv och basunerar ut detta? Kommer det göra folk tryggare, eller kommer det sprida oro? Och vilket parti tror du vinner på att sprida oro bland befolkningen?

Sexualbrotten ökar säger BRÅ enligt den länk till Aftonbladet som du postat, i samma artikel säger BRÅ dessutom att dom inte vet vad det beror på. Det kan tex bero på att antalet anmälningar har ökat. Detta vet vi inte. Det kan också bero på ändringar i brottsrubriceringar.

Dödligt våld ökar säger artikeln i DN som du länkar till. Går man in och detaljstuderar statistiken från 2002, kan vi dock konstatera att år 2004 var det 102 dödsfall, 2007 111 och 2015 112. Däremellan har det varit nere runt 80 och 68st (2012). Det dödliga våldet har gått upp och ner samtidigt som vi haft en ökande invandring. Där finns alltså inget direkt samband, eller hur? Precis som Sarnecki också upprepade.

Återigen som jag svarade en annan här tidigare, så är det väl rätt självklart att antalet brott totalt sett ökat sedan 1975... Sveriges befolkning har ju liksom också ökat under tiden. Och ju fler personer som potentiellt riskerar att utsättas för brott, desto fler kommer också råka ut för brott. Har du ett land med bara 1miljon invånare så blir det färre brott än om du har ett land med 10milj.
Citera
2017-01-26, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är väl bara att göra ett studiebesök på valfritt fängelse. Läsa domstolsbeslut och FUPar. Vilka är det som kastar sten mot poliser, begår gängvåldtäkter? Vilka är GM resp BO i gängskjutningarna?

Låt mig ställa en motfråga. Varför skulle inte ökad invandring leda till ökad brottslighet? Det är väl fullt naturligt ovh inget konstigt, snarare en självklarhet. De nyligen invandrade är de med sämst socioekonomiska förutsättningar. Så har det varit i alla tider och i alla samhällen. Det nya nu är att invandringen till Sverige till stor del består av individer från världens mest dysfunktionella och våldsamma samhällen. Dessa individer har också en extra ryggsäck i form av en dysfunktionell religion, klankultur och hederskultur samt patriarkat vilket inte direkt underlättar integrationen i det starkt sekulära och jämlika Sverige. Det blir socioekonomiska faktorer gånger 10. Lägg därtill bostadsbrist, trångboddhet, segregation, ett undfallande och räddhågset samhälle, korta för att inte säga obefintliga straff så har du dagens Sverige rakt av.

Jag skulle vilja säga att dagens svenska samhälle är riggat för att begå brott. Samhället nästan uppmanar sina invånare att begå brott. För en ung kille från Syrien eller Afghanistan är det som ett serverat smörgåsbord eller en godisbutik utan kassa. Det är bara att ta för sig. Faktiskt de är dumma i huvudet om de inte tar chansen.
Jovisst, men vad ska vi göra åt det då? Ska vi stå vid gränsen och gissa oss till vilka som kommer begå brott och vilka som inte kommer begå ett brott? De flesta av dom som kommer hit får dessutom inte stanna någon längre tid. Utflyttningen från Sverige ökar dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in