2017-01-23, 01:47
Medlem
Har en vän som har 3 väldigt dåliga egenskaper. Har varit bästa vän med denna killen i snart 15 år. Dessa egenskaper har alltid funnits, det är bara i början ignorera jag dom eller bara skrattade åt dom och retade han med dessa. Men dom senaste två åren har dessa egenskaper blivit väldigt jobbiga, att det har kommit till den punkten att jag har börjat undvika denna vännen. Killen kan lätt bli arg och aggressiv, det är anledningen till varför jag helt enkelt ignorerat dessa. Kan lätt säga emot men känner bara att jag inte får någonting utav det, killen är helt enkelt för dum. Men det är fortfarande en vän som jag haft bra tider med.

1. ENVIS. Envis som fansiken. Det går inte att resonera med honom när han är envis. Åker vi flygplan ska han ha fönsterplatsen, end of story. Det slutar oftast med att jag skiter i för att det första pallar jag inte diskutera med honom och för det andra vem fan bryr sig om en fönsterplats? Det är inte bara fönsterplats, det kan handla om allt möjligt.

2. EGO. Tänker och framförallt pratar om sig hela tiden. Lite som en brud. JAG JAG JAG. Jag kan 90 procent mer av hans liv och omgivning än vad han kan om min. Ibland är man på humör och leker intresserad ibland nonchalerar jag bara bort det är och inne på telefonen.

3. NARCISSISTISK. Har väl att göra lite med punkterna ovanför. Killen kan aldrig ha fel, han är snyggast, bäst på allt och smartast, enligt han själv då, i själva verket är han den dummaste i Sverige. Du kan inte vinna en diskussion mot honom.

Med tiden, den senaste tiden, säg senaste 9-10 månaderna, har ännu en dålig egenskap trätt fram. Detta kan ha att göra med att han kanske märkt att jag tagit avstånd? Han har blivit lite som en flicka, pratar skit bakom ryggen (inte grovt) och hör inte av sig (vilket kanske inte är så konstigt då jag nekar han ofta nuförtiden)

Bortsett allt dåliga är han en god vän där vi delat mycket kärlek och glädje. Men hans beteende har den senaste tiden fått relationen att stelna och bli spänd. Men för stunden har jag kommit till den punkten att jag bestämmer att antingen får det bli bättre (låter bögigt) eller så kommer jag undvika han med meningen tills vänskapen lägger sig. Vilket kommer bli svårt eftersom vi har samma umgänge, så det allra bästa hade varit att fixa detta.

Just nu finns det två alternativ

1. Prata ordentligt med han

2. Eller använda psykologi, vilket jag tror hade funkat eftersom killen inte är den vassaste i huvudet.

Känner någon igen sig? Hur löser jag detta? Hur hade ni gjort? Tips och förslag?
Citera
2017-01-23, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Har en vän som har 3 väldigt dåliga egenskaper. Har varit bästa vän med denna killen i snart 15 år. Dessa egenskaper har alltid funnits, det är bara i början ignorera jag dom eller bara skrattade åt dom och retade han med dessa. Men dom senaste två åren har dessa egenskaper blivit väldigt jobbiga, att det har kommit till den punkten att jag har börjat undvika denna vännen. Killen kan lätt bli arg och aggressiv, det är anledningen till varför jag helt enkelt ignorerat dessa. Kan lätt säga emot men känner bara att jag inte får någonting utav det, killen är helt enkelt för dum. Men det är fortfarande en vän som jag haft bra tider med.

1. ENVIS. Envis som fansiken. Det går inte att resonera med honom när han är envis. Åker vi flygplan ska han ha fönsterplatsen, end of story. Det slutar oftast med att jag skiter i för att det första pallar jag inte diskutera med honom och för det andra vem fan bryr sig om en fönsterplats? Det är inte bara fönsterplats, det kan handla om allt möjligt.

2. EGO. Tänker och framförallt pratar om sig hela tiden. Lite som en brud. JAG JAG JAG. Jag kan 90 procent mer av hans liv och omgivning än vad han kan om min. Ibland är man på humör och leker intresserad ibland nonchalerar jag bara bort det är och inne på telefonen.

3. NARCISSISTISK. Har väl att göra lite med punkterna ovanför. Killen kan aldrig ha fel, han är snyggast, bäst på allt och smartast, enligt han själv då, i själva verket är han den dummaste i Sverige. Du kan inte vinna en diskussion mot honom.

Med tiden, den senaste tiden, säg senaste 9-10 månaderna, har ännu en dålig egenskap trätt fram. Detta kan ha att göra med att han kanske märkt att jag tagit avstånd? Han har blivit lite som en flicka, pratar skit bakom ryggen (inte grovt) och hör inte av sig (vilket kanske inte är så konstigt då jag nekar han ofta nuförtiden)

Bortsett allt dåliga är han en god vän där vi delat mycket kärlek och glädje. Men hans beteende har den senaste tiden fått relationen att stelna och bli spänd. Men för stunden har jag kommit till den punkten att jag bestämmer att antingen får det bli bättre (låter bögigt) eller så kommer jag undvika han med meningen tills vänskapen lägger sig. Vilket kommer bli svårt eftersom vi har samma umgänge, så det allra bästa hade varit att fixa detta.

2. Eller använda psykologi, vilket jag tror hade funkat eftersom killen inte är den vassaste i huvudet.

Känner någon igen sig? Hur löser jag detta? Hur hade ni gjort? Tips och förslag?
Känner någon igen sig? - Både ja och nej. Haft före detta vänner som varit ungefär likadana som din vän.
Hur hade ni gjort? - Prata med honom! Är han inte medveten om hur han faktiskt är mot sina vänner och hur ni upplever honom blir det ju svårt att förändra sig.

Spontant tänker jag så här:
Prata med honom. Förklara för honom hur du känner dig i hans sällskap. Varför du tagit avstånd från honom. Är det flera som känner likadant? Nu ska ni självklart inte ha något öråd för det är ju inte riktigt schysst men blir han medveten om att flera känner likadant så kanske han kan förändra sig. Hur gammal är han?
Citera
2017-01-23, 06:41
Medlem
Sådana brukar jag dumpa. Efter att försökt prata om problemen som man uppfattar dom, på ett någorlunda snyggt sätt.

Ingen bör leka intresserad, spela smart, eller manipulera. Att man har delat kärlek eller glädje, är väl inget hinder för att gå skilda vägar. Folk bryter upp och skiljer sig mest genom hela livet verkar det som. Bättre det väl?, än att stanna i något som bara tär. Alternativt kan man göra ett längre uppehåll, ta en paus.
Citera
2017-01-23, 08:27
Medlem
snubbinnas avatar
Inse att man växer ifrån varandra och ta avstånd. Du behöver inte dumpa utan bara fortsätt so du gör.
Dessutom, vad ska du säga?
"Du är egocentrisk, envis, dummast i hela Sverige, beter dig som en brud och snackar skit om mig för våra kompisar".
Du verkar inte vara en så skön typ heller, kanske bäst att låta honom vara för hans skull. Winwin liksom.
Citera
2017-01-23, 09:34
Medlem
Roidberts avatar
Det låter som att han gillar att trycka ner dig för att känna sig som en alfahanne. Tänker f.f.a. på exemplet du gav om fönsterplatsen. Förstår om du vill undvika honom endast p.g.a. den anledningen, men att han baktalar dig är också riktigt illa.

Ser annars inget fel i att vara litet egocentrisk och oresonlig. När en person är vuxen är det i princip omöjligt att få den att ändra sig. Det gäller de flesta. Bara att acceptera.
Citera
2017-01-23, 09:35
Medlem
det låter som narcissism - Självinsikt är inget narcissister är bra på. Men dom är ändå människor - och kan ha sina goda sidor också.

Narcissism kan nog bottna i osäkerhet. Och vanlig osäkerhet kan ju gå över, när man blir tryggare. Men narcissister har så dålig kontakt med sig själva, att bara tanken på någon självinsikt får dem att vägra. Dom gömmer sig under en falsk yta av att dom är bra (bäst).

Det är kombinationen av helt normal osäkerhet och bilden av sig själva som "bäst". Det blir ett alltför stort avstånd mellan dessa två sidor. För stor för dom att överbrygga. Så dom stannar kvar i sin föreställning om att dom är "bäst".

jag pratade med en utbildad psykoterapeut en gång om detta, som sa att dom som är narcissister inte vet om det.
Citera
2017-01-23, 09:42
Bannlyst
Såna där? Dom lämnar man bakom sig. Han har ett liv pga dig, så om han snackarskit är det bara att börja vandra. Så kan han styra upp sitt eget liv sen och sluta leva på dig.

Det är inga vänner det där. Det är otacksamma passagerare.
Senast redigerad av therefore 2017-01-23 kl. 09:44.
Citera
2017-01-23, 11:43
Medlem
Antingen accepterar du honom som han är och hans alla egenheter eller så går du vidare, hur svårt kan det vara?
Citera
2017-01-25, 20:06
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL9

HAHAHA jag kan ta hand om honom, roligaste egenskaperna för fan, störtskön jävel.. sånna man ska ha samlade i pack när man tar en krogrunda, klockren skit, allt från uteliggare till advokater, snutjävlar och presidenter har riktigt roliga egenskaper.. Måste finnas en knapp för allvar bara.

har nog bara tryckt på min typ 10 gånger senaste 4 åren.
Citera
2017-01-25, 20:26
Bannlyst
Dumpa honom och gå vidare. Om du har sett dessa egenskaper så länge så kommer inte personen förändras.
Citera
2017-01-26, 00:00
Medlem
Jösses, måste va mitt ex du snackar om. Precis likadan, mönster beteende. Det sitter som i ett system för de, ger snabba svar på tal. Som än själv gärna tänker igenom för att vara säker på att inte bli missförstådd, eller "huggen" i konversationen. Nä, fy fan. Lider med dig mannen. Tror bara du själv kan veta, vad klappar ditt hjärta för? Vänner kommer vänner går, så är livet. Även vänskapsrelationer går i kras som partners.
Citera
2017-01-26, 00:19
Medlem
Returveckas avatar
Det är bara att dumpa honom om du inte gillar att umgås med honom.
För övrigt har du själv barnslig inställning i att du anser att tjejer är ego och snackar skit bakom ryggen, men tydligen inte killar.
Har du dessutom varit bästa kompis med någon i 15 år fastän du tycker att han är så dryg som du beskriver får du skylla dig själv. Sannolikt är du likadan själv och är sur för att du inte lyckas hävda dig gentemot honom. Väx upp och dumpa kompisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in