Citat:
5 Mos 22:14-21:
”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”,
... då skall....om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,... flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.”
Som du kan se föreskriver Bibeln att en flicka, som inte är oskuld före giftermålet, ska stenas till döds. Hedersmord är alltså inget specifikt fenomen inom islam.
Stening som bestraffning finns förmodligen som uråldriga sedvänjor i afrikanska samhällen där majoritetsbefolkningen är kristen.
”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”,
... då skall....om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,... flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.”
Som du kan se föreskriver Bibeln att en flicka, som inte är oskuld före giftermålet, ska stenas till döds. Hedersmord är alltså inget specifikt fenomen inom islam.
Stening som bestraffning finns förmodligen som uråldriga sedvänjor i afrikanska samhällen där majoritetsbefolkningen är kristen.
Jag efterfrågar en källa på att kristna samhällen tillämpat stening som avrättningsmetod. Har du några exempel?
Gamla testamentet är inte en källa eftersom kristna inte följer allt som står där. Kristna får exempelvis äta bacon, cheeseburgare och Skagenröra till skillnad från judar.
Citat:
Arrangerade äktenskap är mer vanligt förekommande i Mellanöstern och Östafrika men förekommer även i Östeuropa och Latinamerika där katolicismen är mer utbredd. Om arrangemanget sker mot båda parternas vilja, då är det fråga om tvångsgifte vilket strider mot de mänskliga rättigheterna.
Arrangerade äktenskap bland katoliker är ej särskilt vanligt i Latinamerika och Östeuropa. Däremot vanligt bland muslimer i Mellanöstern och Afrika. Så när du drar upp arrangerade äktenskap som ett exempel på kvinnans svaga ställning i Romarriket så bevisar du i sådana fall kvinnans svaga ställning i muslimska länder.
Citat:
Att kristna kvinnor fick lika rättigheter i det bysantinska riket är nog kejsarinnan Theodoras förtjänst. Här är lite fakta om orsakerna till kvinnans mindre arv: http://islam.se/kvinnosyn/kvinnans-mindre-arv.
Och Theodoras var just kristen. Alltså fanns kristna länder som hade lika arvsrätt för båda könen för 1500 år sedan. Något som många muslimska länder ännu år 2017 saknar.
Som sagt, i Väst på 50-talet försörjde män sina fruar. Men de ärvde ändå inte mer än sina systrar.
Citat:
Enligt Pews enkätundersökning från 2013 anser 76-88 % av de tillfrågade muslimerna i Bosnien-Hercegovina, Kosovo, Turkiet och Indonesien att kvinnor och män ska ha lika arvsrätt.
Vilken tur då att de länderna är sekulära och inte styrs av islamisk juridik.
Citat:
Min poäng var att visa att alla tre abrahamitiska religioner (judendom, kristendom och islam) är patriarkala. De heliga skrifterna Bibeln och Koranen har författats av enbart män. På den tiden när skrifterna antecknades hade man en mer nedlåtande kvinnosyn.
Problemet är människosynen hos den som läser de heliga skrifterna och vilka tolkningar de väljer att göra.
Har jag påstått det? Det är de som läser skrifterna som är problemet. Väljer de en liberalare och mindre bokstavlig tolkning är det okej. Precis som när vi sekulära kristna läser Bibeln.
Problemet är människosynen hos den som läser de heliga skrifterna och vilka tolkningar de väljer att göra.
Har jag påstått det? Det är de som läser skrifterna som är problemet. Väljer de en liberalare och mindre bokstavlig tolkning är det okej. Precis som när vi sekulära kristna läser Bibeln.
Fortfarande, det är bara Bibeln du attackerar.