Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 17:31
Medlem
Har funderat p att flytta till Isle of man under en kort period. Det som lockar r lg skatt
(5% p frsta 20 000 och resterande 20%) i kombination med bra ln, samt att de har mnga jobb som skulle se bra ut p mitt CV infr framtida jobb.

Ett scenario r, om jag skulle f ett relevant jobb dr, flytta under sommaren och jobba nstan frsta halva ret skattefritt och sedan samma sak under nstkommande r.

Min instllning r dock att det r riktigt illa att bo dr. Men hur illa r det? n r liten med endast 90000 mnniskor, finns det ngot att gra dr? Frvntar mig att vdret r smre n England. Hur frdriver man sin fritid om inte framfr datorn?
En positiv sak r att det finns massvis med billiga flyg till England och sedan vidare till Sverige, dock s r att flyga hem hela tiden inget alternativ d jag vill ven bygga upp en buffert.

Jag har skt en hel del, men flesta resultaten handlar och Isle of man TT.
Citera
2017-02-01, 18:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Har funderat p att flytta till Isle of man under en kort period. Det som lockar r lg skatt
(5% p frsta 20 000 och resterande 20%) i kombination med bra ln, samt att de har mnga jobb som skulle se bra ut p mitt CV infr framtida jobb.

Ett scenario r, om jag skulle f ett relevant jobb dr, flytta under sommaren och jobba nstan frsta halva ret skattefritt och sedan samma sak under nstkommande r.

Min instllning r dock att det r riktigt illa att bo dr. Men hur illa r det? n r liten med endast 90000 mnniskor, finns det ngot att gra dr? Frvntar mig att vdret r smre n England. Hur frdriver man sin fritid om inte framfr datorn?
En positiv sak r att det finns massvis med billiga flyg till England och sedan vidare till Sverige, dock s r att flyga hem hela tiden inget alternativ d jag vill ven bygga upp en buffert.

Jag har skt en hel del, men flesta resultaten handlar och Isle of man TT.
Skatten r ju onekligen lg, men hur r det med levnadskostnaderna, hyra, mat osv?
Citera
2017-02-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Skatten r ju onekligen lg, men hur r det med levnadskostnaderna, hyra, mat osv?

Ett egen central etta verkar kosta 600, antar att driftkostnad r ganska dyr, speciellt under vintern. Restaurangbesk verkar vara dyrt, men r inte jag r speciellt intresserad av. Allmnna matpriser hittar jag ingen information om, men kan tnka mig att det r "dyrt", d det r en liten .
Citera
2017-02-02, 16:28
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAMAC
Ett egen central etta verkar kosta 600, antar att driftkostnad r ganska dyr, speciellt under vintern. Restaurangbesk verkar vara dyrt, men r inte jag r speciellt intresserad av. Allmnna matpriser hittar jag ingen information om, men kan tnka mig att det r "dyrt", d det r en liten .

Nu vet jag inte om Isle of Man ar annorlunda, men i UK sa ar de forsta 11,000 du tjanar skattefria.

Men visst verkar det vara en hel del forutom inkomstskatt som skiljer sig:
"There is no capital gains tax, there is no inheritance tax, there is no corporation tax, there is no stamp duty, and income tax comes in very low indeed: the top rate is 20%. It is also capped at 120,000. No one pays more."
http://moneyweek.com/merryns-blog/th...t-a-tax-haven/

Nu vet jag inte vart du bor, men kan nog vara fruktansvart trakigt dar over en langre tid.
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2807900

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in