• 1
  • 2
2017-02-05, 23:59
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Orsaken till att du tycker om den så mycket beror ju på att du tillhör målgruppen.
Detta är alltså inte "konst", utan det är inredningsdesign.

- - -

Det är alltså inte konst - det är Reklam!!!

Hur ska du ha det, är det inredningsdesign eller är det reklam?

Själv tycker jag alla försök att dra en tydlig gräns mellan "konst" och andra kreativa uttryck (t.ex. inredningsdesign och reklam) är ganska meningslösa, liksom allt stämplande av vissa kreativa produkter som "smaklösa". Sådant här är trots allt, i grund och botten, extremt subjektivt. Tron på någon slags kosmisk mall för vad som bör anses vara "konst" är en föreställning som hör hemma i religionens värld, inte i den objektiva vetenskapens.
Citera
2017-02-06, 00:04
Medlem
BaronVonHelsings avatar
All konst är subjektiv. Finns ingen bra eller dålig smak, alla gillar bara olika. Jag tycker dock också att den var hemsk.
Citera
2017-02-06, 00:22
Medlem
Kundalinis avatar
Lyssna på din flickvän. Låt henne sköta eventuella konstinköp och ta hand om inredningsdesignen.
Citera
2017-02-06, 07:26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Hur ska du ha det, är det inredningsdesign eller är det reklam?

Själv tycker jag alla försök att dra en tydlig gräns mellan "konst" och andra kreativa uttryck (t.ex. inredningsdesign och reklam) är ganska meningslösa, liksom allt stämplande av vissa kreativa produkter som "smaklösa". Sådant här är trots allt, i grund och botten, extremt subjektivt. Tron på någon slags kosmisk mall för vad som bör anses vara "konst" är en föreställning som hör hemma i religionens värld, inte i den objektiva vetenskapens.
Om vi nu ska prata om vad konst är, så kan det kanske vara bra att veta att "konst" egentligen uppfanns först kring 1800-talet.
Före det var det vi slentrianmässigt kallar "konst" egentligen "bara" design. Design och illustration.
Men med 1800-talet kom en induvidualism som satte individen (konstnären) och dennes kreativitet i centrum. Det blev viktigare vem som hade gjort vad, och vad det uttryckte, än vad konstverket föreställde.

TS tavla/-or har alltså mer gemensamt med tex Michelangelo, eller nån okänd allmogemålare, än med Vincent van Gogh.
Om du alltså förstår vad jag menar.

TS tavla är helt "avindividualiserad. Som design (inredningsdesign) är den helt inriktad på "rummet" den ska hänga i. Som uppdelad i 5 delar, med asymmetriska mått och inbördes relation, är den medvetet gjord för att dra blickarna till sig - dominera rummet alltså.
Dvs "ytan" blir i stort sett viktigare än innehållet.

Detta ÄR design.
Och det har inget med "smak" att göra. Det bara är så.

Angående "smak" så kan jag väl bara säga som så att jag inte riktigt bryr mig om nu någon känner ett behov av att tex hänga upp några stulna McDonalds-M på sin vägg.
De är ju snyggt designade.

Men du borde kanske förstå att fastighetsmäklare faktiskt gör just så som jag beskrev.
Dvs de anlitar nån inredningsdesigner, inför en visning av en lägenhet, som tex kan hänga upp tavlor som blivit marknadsundersökta för bästa möjliga effekt.
Tavlor som TS är exakt av den karaktären.
Citera
2017-02-06, 07:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Där slog Amberlain huvet på spiken.
Nä hötorgskonst från 60-talet är bästa konsten. stiger nu kraftigt i värde och passar i alla miljöer.
Bildmontaget i början av tråden är verkligen hemskt. Saknar själ. Men på Södermalm sitter nog liknande montage i de flesta hem. Inredningstidningarna styr.
Ja, den moderna inredningshysterin är under all kritik.
Det finns inget mer själlöst än en lägenhet som är gjord av en inredningsarkitekt.
Där allt ska matchas med och mot allt annat bohag. Själlösa tavlor vars enda synfte är att de matchar någon kudde.

Dvs det ska vara "representativt"
Varje besökare ska "känna" och uppleva samma sak - som är förutbestämt av inredningsarkitekten.

Smaklösast av alla är de nyrika på Djursholm.
Rummen är överdesignade med det enda syftet att vara just "representativa" och projicera trendriktighet. Men i resten av rummen - dit gästerna aldrig får gå - tronar Ikea ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in