Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-09, 11:52
Medlem
Antivalents avatar
Mitt nätagg havererade i veckan så i dag bestämde jag mig för att koppla ut det och köpa ett nytt. Passade på att granska moderkortet samtidigt och märkte att det saknas (?) en kondensator. Markering för kondensator fanns på moderkortet och under var en markering "EC50".

Markeringarna är där (bild kommer) men ingen kondensator... Är det någonting att vara orolig över? Haft datorn i flera år och har inte haft större problem med den.

Finns det nåt bra sätt att hitta blueprints för kortet så man ser vilken styrka det ska vara på kondensatorn i fall man ska sätta dit en ny?
Citera
2017-02-09, 12:02
Medlem
4yoonlys avatar
Kan inte vara så att kretskortet gjordes (och massproduceras) och det upptäcktes lite senare att denna kondensator inte helt enkelt var behövlig... och dom hoppade det... har du sett (det kan ju vara flerlagrigt dock) om dessa hål verkligen leder till något?
Citera
2017-02-09, 12:30
Medlem
nedboys avatar
Kan det inte vara så enkelt att kortet har en grundstruktur där denna konding sitter då någon funktion som inte du har finns?

Vad är det för kort?
Citera
2017-02-09, 12:31
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Mitt nätagg havererade i veckan så i dag bestämde jag mig för att koppla ut det och köpa ett nytt. Passade på att granska moderkortet samtidigt och märkte att det saknas (?) en kondensator. Markering för kondensator fanns på moderkortet och under var en markering "EC50".

Markeringarna är där (bild kommer) men ingen kondensator... Är det någonting att vara orolig över? Haft datorn i flera år och har inte haft större problem med den.

Finns det nåt bra sätt att hitta blueprints för kortet så man ser vilken styrka det ska vara på kondensatorn i fall man ska sätta dit en ny?

Har troligen aldrig varit populerad. Korten monteras ofta i olika versioner på samma mönsterkort, vissa komponenter saknas då beroende på vilka funktioner som är monterade.
Har det varit så att det är något som lossnat så syns det tydligt som ett "avtryck" från komponenten. Är paddarna helt släta så har det aldrig suttit något där.

Att hitta schema/layout på en tillverkares moderkort är i princip omöjligt i dag, dom håller väldigt hårt på såna grejer.
Citera
2017-02-09, 22:38
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
det saknas (?) en kondensator.
Lista gärna vilket moderkort det gäller.

Svaren härovan är helt korrekta, d.v.s det har förmodligen aldrig funnits nån där. Det handlar oftast om avvikelser mellan kort som säljs för olika marknader, d.v.s emea, asien, usa osv, eller om mycket närliggande varianter som t.ex kort med olika ljudchip, med/utan wifi osv, eller fabriken bestämde sig i sista stund för att plocka bort nån liten finess som kanske inte klarade sig igenom sluttestningen av prototyperna eller göra nån sista-minuten justering av annan anledning.

Om en elektrolytkonding stuckit sitter så gott som alltid de två anslutningspinnarna och gummiproppen kvar, vanligen med en serpentin av folie och papper, och du borde kunna hitta hylsan nånstans i datorn. De med kluven topp viker bara ut flikarna och pyser ut grå rök som luktar som fuktigt husmansbröd.

Tror du att nån komponent lossnat i samband med produktionen kan du gå på google bilder och försöka hitta nån riktigt högupplöst bild, jämför den med ditt exemplar. Se då om det är samma revisionsnummer på kortet och om det säljs på samma regionala marknad. emea står för "europe, middle east, africa", så det är de versionerna du bör försöka jämföra med isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in