Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 11:19
  #5581
Medlem
Ingen har fötts till expert utan det är något som alla har tvingats lära sig.

Problemet är att det finns massor av olika tradingstrategier och det som fungerar för en person fungerar inte för en annan. Det finns inget enda "rätt sätt" att tjäna pengar på börsen.

Alla sätt att tjäna pengar på börsen är bra utom om de dåliga.

Precis som du säger så är ditt första steg att försöka hitta en tradingstil och strategi som du är bekväm med och för att göra det behöver du kolla på hur andra traders trejdar och sedan testa att trejda själv med papperspengar i en simulator.

Tyvärr har vi dåligt med simulatorer på den svenska marknaden så om du vill hålla dig till Sverige så kan du tyvärr behöva ta små positioner med riktiga pengar. Nätmäklarna har ju inga courtagekostnader för sina nya kunder men det känns ju ändå surt att riskera sina riktiga pengar när man bara håller på och testar sig fram.

Grejen är ju att de flesta tradingstrategier är skalbara så om du kan tjäna pengar när du riskerar 100 kronor så kan du lika gärna göra det när du riskerar 1000:- eller 1 000 000:-.

Ett alternativ till Sverige är att göra som jag och daytrejda aktier i USA. Nackdelen är ju att skatten är högre än i Sverige men tradingmöjligheterna är också mycket större där eftersom aktiemarknaden är så mycket större.

Det svåra med trading är inte att hitta vinnande strategier utan svårigheterna är mera psykologiska och handlar bl.a. om att begränsa nedsidan så att du kan ha fel i dina trades utan att förlora stora delar av ditt kapital. Riskhanteringen kan till exempel vara att man väljer storleken på sin position utifrån avståndet till sin stoploss och på hur mycket aktien rör sig.

Statistiskt sett så krävs det att dina vinnartrades är fler eller större än dina förlorartrades för att du långsiktigt ska kunna tjäna pengar på trading.

Bolagens fundamenta har generellt sett en liten betydelse i aktiernas dagliga svängningar så för daytrejding behöver du inte kunna något om att analysera bolag. I likvida aktier och aktieindex så kan du i stället ägna dig åt teknisk eller kvantitativ analys där du tar större hänsyn till graferna eller datan och statistiken.
__________________
Senast redigerad av godmannen 2024-04-16 kl. 11:28.
Citera
2024-04-16, 11:48
  #5582
Medlem
kyrkstockens avatar
Igår gick spx ner bra men, fed ökade pengamängden drastiskt över dagen. Det har funkat för att vända nertrenden flera ggr i närtid. Många pratar om att fed antagligen kommer att hålla börsen uppe konstlat ett valår.

En mindre rekyl på senaste uppgången vore helt normalt. Jag vågar inte sia även om jag satsat på spx ner.
Citera
2024-04-16, 20:14
  #5583
Medlem
Swingexpertens avatar
Härligt ras på börsen och den tekniska analysen fungerade. Ökad volatilitet ger perfekta förutsättningar för daytrading!

IG CFD +3,99% jmf OMX -1,25% 🧰
Citera
2024-04-16, 22:00
  #5584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Igår gick spx ner bra men, fed ökade pengamängden drastiskt över dagen. Det har funkat för att vända nertrenden flera ggr i närtid. Många pratar om att fed antagligen kommer att hålla börsen uppe konstlat ett valår.

En mindre rekyl på senaste uppgången vore helt normalt. Jag vågar inte sia även om jag satsat på spx ner.

Kommer man inte behöva stötta upp obligationsmarkanden nu om Japan börjar sälja av för att stötta Yenen? Vi har ju haft aktiekrascher år 2000, 2008 och 2020 som alla var valår.
Citera
2024-04-16, 23:17
  #5585
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Kommer man inte behöva stötta upp obligationsmarkanden nu om Japan börjar sälja av för att stötta Yenen? Vi har ju haft aktiekrascher år 2000, 2008 och 2020 som alla var valår.
Jag har inte koll på obligationsmarknaden men en av de bakvägar som fed tar är ju att man köper tillbaka gamla obligationer som institutionerna är inlåsta i (som jag gissar har lägre räntor än man skulle få idag). Det är väl ett indirekt stöd till obligationsmarknaden.
Men det är svårt att få en exakt bild av vad fed sysslar med även när jag söker. Men man ser att penningmängden ökat för det måste man redogöra för.
Citera
2024-04-19, 01:52
  #5586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har inte koll på obligationsmarknaden men en av de bakvägar som fed tar är ju att man köper tillbaka gamla obligationer som institutionerna är inlåsta i (som jag gissar har lägre räntor än man skulle få idag). Det är väl ett indirekt stöd till obligationsmarknaden.
Men det är svårt att få en exakt bild av vad fed sysslar med även när jag söker. Men man ser att penningmängden ökat för det måste man redogöra för.

Vart ser du att den ökar? Kom över denna på twitter:

https://pbs.twimg.com/media/GLc0yMrW...jpg&name=large
Citera
2024-04-19, 07:45
  #5587
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Vart ser du att den ökar? Kom över denna på twitter:

https://pbs.twimg.com/media/GLc0yMrW...jpg&name=large
Din bild var tagen från extremt avstånd så att man bara ser totala mängden och årsvis. Jag följer fx evolution (youtube) där man uppmärksammar och följer vad fed sysslar med en dag eller en vecka. De agerar i princip dagligen på olika sätt. Din bild ger ju bara en lång trend.

Jag har tidigare tagit skärmbilder på feds dagliga operationer, redigerat dessa i paint och lagt upp här när folk undrat vad jag svamlar om (eller var jag får uppgifterna ifrån). Jag orkar inte göra det igen just nu.

Men det är svårt att hitta uppgifter på vad fed sysslar med konkret. Många analytiker svänger sig med fraser som "fed proppar upp marknaden" men ingen ger några detaljer hur. Och det är svårt att hitta information.

Det enda jag hittat konkret är att fed löser in gamla obligationer där banker och institutioner har fastlåst kapital (snacka om att vara en gynnad sektor) och därmed ökar kapitalet som banker och institutioner har till nya investeringar.

När jag googlar är jag faktiskt förvånad hur litet intresset är ifrån finansvärlden eller samhället i stort angående feds dagliga arbete.

Lol, precis efter detta inlägg får jag se att fed ströp likviditeten rejält igår. Igår handlade det om TGA (Treasury General Account Balance) men jag har inte satt mig in i vad det betyder. Jag får bara information att det hände igår.

Jag är bara en vanlig småsparare som noterar att fed griper in och ut hela tiden och att det har effekt.
__________________
Senast redigerad av kyrkstocken 2024-04-19 kl. 08:16.
Citera
2024-04-22, 14:32
  #5588
Medlem
En lite lägre förväntad volla denna vecka men den är fortfarande hög.

Vi ha fått en ny slags komisk krigsföring där den arma fienden meddelar sina anfall flera veckor i förväg. Jag tror inte på någon eskalering av kriget mellan Iran och Israel.

Tyvärr har det än så länge också varit dålig kraft i säljandet.

Det som mest talar emot att vi fortsätter neråt är att alla har börjat prata om att vi ska ner. Men jag tror och hoppas att vi studsar upp härifrån och sedan vänder neråt igen.

Veckans stora rapportbolag är givetvis Tesla som rapporterar efter börsstängningen på tisdag.

Jag har tjänat bra på att långa Tesla intradag när den har gappat ner eftersom det alltid tycks gå att hitta dippköpare i den här utbombade aktien. Skämtet på alla tradingdeskar är ju att det är Cattie Woods som sitter och köper Tesla när den faller ner.


Måndag 2024-04-22 före: Verizon (VZ)
Måndag 2024-04-22 efter: -
08:30 ET: Chicago Fed National Activity Index (Mar)

Tisdag 2024-04-23 före: PepsiCo (PEP), General Electric (GE), United Parcel Service (UPS), Spotify (SPOT), General Motors (GM)
Tisdag 2024-04-23 efter: Visa (V), Tesla (TSLA), Texas Instruments (TXN)
09:45 ET: S&P Global Services PMI (Apr)
09:45 ET: S&P Global Composite PMI (Apr)
09:45 ET: S&P Global Manufacturing PMI (Apr)
10:00 ET: New Home Sales MoM (Mar)

Onsdag 2024-04-24 före: AT&T (T), Boeing (BA), CME Group (CME)
Onsdag 2024-04-24 efter: Meta (META), IBM (IBM)
08:30 ET: Durable Goods Orders MoM (Mar)
08:30 ET: Durable Goods Orders Ex Transp MoM (Mar)

Torsdag 2024-04-25 före: Caterpillar (CAT), Comcast (CMCSA), Keurig Dr Pepper (KDP), Barclays (BCS), STMicroelectronics (STM), Deutsche Bank (DB)
Torsdag 2024-04-25 efter: Microsoft (MSFT), Alphabet (GOOGL), T-Mobile (TMUS), Intel (INTC), Snap (SNAP), Roku (ROKU), Columbia Sportswear (COLM)
08:30 ET: Retail Inventories Ex Autos MoM (Mar)
08:30 ET: PCE Prices QoQ Adv (Q1)
08:30 ET: Initial Jobless Claims (Apr/20)
08:30 ET: Continuing Jobless Claims (Apr/13)
08:30 ET: Goods Trade Balance (Mar)
08:30 ET: Goods Trade Balance Adv (Mar)
08:30 ET: GDP Growth Rate QoQ (Q1)
08:30 ET: GDP Growth Rate QoQ Adv (Q1)
08:30 ET: Core PCE Prices QoQ Adv (Q1)
10:00 ET: Pending Home Sales YoY (Mar)

Fredag 2024-04-26 före: Exxon Mobil (XOM), Chevron (CVX)
Fredag 2024-04-26 efter: -
08:30 ET: Core PCE Price Index YoY (Mar)
08:30 ET: Core PCE Price Index MoM (Mar)
08:30 ET: PCE Price Index MoM (Mar)
08:30 ET: Personal Income MoM (Mar)
08:30 ET: Personal Spending MoM (Mar)
08:30 ET: PCE Price Index YoY (Mar)
10:00 ET: Michigan Consumer Sentiment (Apr)
Citera
2024-04-22, 16:51
  #5589
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag håller i hatten och inväntar ytterligare nedgång innan jag börjar handla.

Min portfölj är positionerad för lägre räntor, så det känns förstås i magen när innehavet krymper.

Den jobbiga tioåringen fortsätter klättra uppåt. Ändå förvånad över att marknadsreaktionerna inte är kraftigare än såhär, men det kommer kanske.

Börjar det inte bränna lite nu, PCE på fredag?
Citera
2024-04-23, 16:24
  #5590
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Blankade TSLA jäveln.
Citera
2024-04-24, 22:58
  #5591
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Börjar det inte bränna lite nu, PCE på fredag?
Känner mig inte särskilt kaxig inför PCE, ska erkännas.

Har gått dåligt med påfyllningen. Bara lite EQT och Lundbergs än så länge. Ville ha mer Investor också men den vägrar att sjunka. Behöver stabilisera portföljen. Den är lite väl volatil emellanåt. Har många räntekänsliga papper.

Jag håller i kjolen och känner förtröstan i Ödet.
Citera
2024-04-25, 09:24
  #5592
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Känner mig inte särskilt kaxig inför PCE, ska erkännas.

Har gått dåligt med påfyllningen. Bara lite EQT och Lundbergs än så länge. Ville ha mer Investor också men den vägrar att sjunka. Behöver stabilisera portföljen. Den är lite väl volatil emellanåt. Har många räntekänsliga papper.

Jag håller i kjolen och känner förtröstan i Ödet.

https://www.reddit.com/r/wallstreetb..._feat_imhotep/

Imhotep kommer fucka allt och alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback