2024-07-01, 11:53
Medlem
Själv avstår jag från att besöka Borgvattnet i år. Dels har det blivit så jävla dyrt att sova där, dels så ogillar jag att folk försöker vårda mysterier och myter istället för att försöka forska i händelser och fenomen i syfte att lösa mysteriet. Att de själva går runt med bandspelare för att fånga röster är en sak...men istället kan de väl ta dit etablerade forskare som får göra vetenskapliga undersökningar av hela huset.
Citera
2024-07-07, 16:46
Medlem
Laxton känns jävligt osköna och pengakåta som säljer andra företags spökverktyg till överpris och på avbetalning till stackare som inte förstår bättre.
Men att lura förståndshandikappade och elöverkänsliga kärringar verkar fungera bra, Laxton omsätter många miljoner varje år med content som blir mer och mer tradigt och flummigt.

Kan inte någon katolsk präst åka över till Borgvattnet och göra en exorcism på stället?
Citera
2024-07-09, 11:29
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Kan inte någon katolsk präst åka över till Borgvattnet och göra en exorcism på stället?

Vad vore det för spökhus ifall att rensade ut det?

Det hade blivit som alla andra tillgängliga platser rensade på all aktivitet och någon youtuber som inbillar sig aktivitet på något viralt filmklipp.

Det är hopplöst.

Nej, platsen är aktiv har personligen bemött boende på prästgården.
Frågan förblir för alltid hur ständigt mottaglig är du för ande kontakt.
Senast redigerad av TwoThousand 2024-07-09 kl. 11:33.
Citera
2024-07-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vad vore det för spökhus ifall att rensade ut det?

Det hade blivit som alla andra tillgängliga platser rensade på all aktivitet och någon youtuber som inbillar sig aktivitet på något viralt filmklipp.

Det är hopplöst.

Nej, platsen är aktiv har personligen bemött boende på prästgården.
Frågan förblir för alltid hur ständigt mottaglig är du för ande kontakt.
Exakt, det skulle bli ett vanligt gammalt ruckel. Halva syftet vore ju att knäppa Slaskton på nosen, och att rättsprocessen blivit väldigt intressant sen när Laxton behöver bevisa för rätten att spöken existerar, men blivit olovligt frisläppta till "andra sidan".

Om alternativet finns är det väl mycket oetiskt att hålla andarna fångna som underhållning?
Tänk att sitta fast i limbo och varje dag bli frågad samma frågor om och om igen.. "Vad heter du? Är du en man? Bor du här?"
Citera
2024-09-07, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Exakt, det skulle bli ett vanligt gammalt ruckel. Halva syftet vore ju att knäppa Slaskton på nosen, och att rättsprocessen blivit väldigt intressant sen när Laxton behöver bevisa för rätten att spöken existerar, men blivit olovligt frisläppta till "andra sidan".

Om alternativet finns är det väl mycket oetiskt att hålla andarna fångna som underhållning?
Tänk att sitta fast i limbo och varje dag bli frågad samma frågor om och om igen.. "Vad heter du? Är du en man? Bor du här?"

Nu är det inte Laxton som "hittat på" att prästgården och vandrarhemmet är hemsökt.
Det började på 1940-talet då präster som jobbade där sa sig uppleva saker som dom inte kunde förklara. På 70-talet köpte byns handlare husen och började hyra ut rum och då hade ryktet om den hemsökta prästgården funnits många år redan. Laxton köpte husen för några år sedan och för verksamheten vidare. Det är alltså inget nytt som dom börjat med. Jag tror inte att det går att rena en plats som har funnits så länge, möjligen om man rev husen och lät skogen ta över. Men det sägs att platsen där husen står är hemsökt, så det handlar inte bara om två hus. Det ligger en kyrkogård bredvid prästgården. Sen finns en stor ek där åskan slog ner när den var ny och den ser väldigt udda ut, ungefär som att flera träd vuxit i hop och slingrat sig runt varandra. Jag har aldrig sett något liknande. Hela området där prästgården ligger har något spöklikt över sig.
Senast redigerad av kirespappapa 2024-09-07 kl. 02:18.
Citera
2024-09-07, 06:24
Medlem
Riskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Nu är det inte Laxton som "hittat på" att prästgården och vandrarhemmet är hemsökt.
Det började på 1940-talet då präster som jobbade där sa sig uppleva saker som dom inte kunde förklara. På 70-talet köpte byns handlare husen och började hyra ut rum och då hade ryktet om den hemsökta prästgården funnits många år redan. Laxton köpte husen för några år sedan och för verksamheten vidare. Det är alltså inget nytt som dom börjat med. Jag tror inte att det går att rena en plats som har funnits så länge, möjligen om man rev husen och lät skogen ta över. Men det sägs att platsen där husen står är hemsökt, så det handlar inte bara om två hus. Det ligger en kyrkogård bredvid prästgården. Sen finns en stor ek där åskan slog ner när den var ny och den ser väldigt udda ut, ungefär som att flera träd vuxit i hop och slingrat sig runt varandra. Jag har aldrig sett något liknande. Hela området där prästgården ligger har något spöklikt över sig.

Antagligen så har det blivit ett egetintresse för andar. Kanske lite för mycket tivoli när allt runtomkring fungerar. Är dom som var kvar där så är det väl mest för att stå i båset och se till att dom som betalar har tillräckligt kul.
Citera
2024-09-07, 08:17
Medlem
Jag har slutat följa Laxton. Tröttnade på att varje avsnitt oavsett podd eller YT handlade om den där visserligen tragiska branden i deras barndom varvat med olika sätt de försökte få in pengar på.

Jag är fortfarande övertygad om att den långa resan i husbil i US fick Lennie att lacka ur till slut. Förståeligt. Johan måste ha en ängels tålamod.
Citera
2024-09-07, 10:03
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Jag har slutat följa Laxton. Tröttnade på att varje avsnitt oavsett podd eller YT handlade om den där visserligen tragiska branden i deras barndom varvat med olika sätt de försökte få in pengar på.

Jag är fortfarande övertygad om att den långa resan i husbil i US fick Lennie att lacka ur till slut. Förståeligt. Johan måste ha en ängels tålamod.

Jag håller med dig helt.
Personligen tycker jag inte dom känns så trovärdiga längre.
Citera
2024-09-07, 10:14
Medlem
marytraders avatar
En liten rolig anekdot. Jag kan faktiskt intyga att det finns någon form av paranormalt fenomen där. Vad det är skulle jag gärna vilja veta. Jag var där på 80-talet med en kompis. Vi hade hört att det spökade och åkte upp till Östersund och sedan ut vidare till Prästgården. Vi tog in och somnade sött. Jag vakande hastigt av att det dunsade i korridoren där vårt rum låg. Någon for runt, vandrade och dunkade i våra och andras dörrar. På morgonen vid frukosten var det knäpptyst tills någon frågade vilken som hade varit uppe och vandrat på natten. Ingen svarade folk, vi trodde det var ni ...

När det gäller paranormala fenomen måste man uppleva det själv, annars tror man inte på det. Simple as that. Men kul upplevelse. Åker ni dit får ni garanterat höra något. Alla dessa steg på vindar och i korridorer. Vad kommer de från? Det skulle jag vilja veta.
Citera
2024-09-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt

Mest ploj och trams nu för tiden. Pengarna ska in.
Citera
2024-09-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
En liten rolig anekdot. Jag kan faktiskt intyga att det finns någon form av paranormalt fenomen där. Vad det är skulle jag gärna vilja veta. Jag var där på 80-talet med en kompis. Vi hade hört att det spökade och åkte upp till Östersund och sedan ut vidare till Prästgården. Vi tog in och somnade sött. Jag vakande hastigt av att det dunsade i korridoren där vårt rum låg. Någon for runt, vandrade och dunkade i våra och andras dörrar. På morgonen vid frukosten var det knäpptyst tills någon frågade vilken som hade varit uppe och vandrat på natten. Ingen svarade folk, vi trodde det var ni ...

När det gäller paranormala fenomen måste man uppleva det själv, annars tror man inte på det. Simple as that. Men kul upplevelse. Åker ni dit får ni garanterat höra något. Alla dessa steg på vindar och i korridorer. Vad kommer de från? Det skulle jag vilja veta.

Fast inser du inte att det är tämligen juvenilt att tro att bara för att du eller nån annan upplever nåt som märkligt och som du/nån inte där och då förstår eller kan förklara, därför skulle vara nåt bevis för att nåt så extraordinärt som nåt paranormalt verkligen skulle existera…?

När det gäller denna mytomspunna prästgård så har ju i princip alla som kommer dit redan medvetet eller omedvetet skapat sig förväntningar, så minsta sak, upplevelse etc, som de i andra fall sannolikt inte ens skulle reagera på, blir där spooooky och mer eller mindre fantasifulla anekdoter fantiseras ihop.

Fakta är, trots alla fantasifulla anekdoter, att seriös vetenskap aldrig funnit en enda anledning att tro på att något som helst påstått paranormalt existerar. Därför att inte en enda påstått paranormal företeelse har ens kunnat påvisas existera.
Citera
2024-09-07, 17:15
Medlem
Låt folk som vill hålla på hålla på.

Att ideligen påpeka att forskningen inte har bla bla bla.....är ganska löjligt. Det räcker att säga en gång kan jag tycka. Jag var uppe i Borgvattnet för femte gången i somras. Det var en trevlig semestertripp där jag träffade den ena av bröderna Laxton och fick ett givande samtal. Att det skulle vara bluff och båg runt Borgvattnet tror jag inte ett dugg på. För egen del har jag haft väldigt märkliga upplevelser, men inte där. Mina upplevelser har kommit efteråt hemma och på jobbet. Om det är paranormalt vet jag inte, kanske anekdoter. Men upplevelser är det i högsta grad.
Senast redigerad av kirespappapa 2024-09-07 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in