Citat:
Ursprungligen postat av
marytrader
En liten rolig anekdot. Jag kan faktiskt intyga att det finns någon form av paranormalt fenomen där. Vad det är skulle jag gärna vilja veta. Jag var där på 80-talet med en kompis. Vi hade hört att det spökade och åkte upp till Östersund och sedan ut vidare till Prästgården. Vi tog in och somnade sött. Jag vakande hastigt av att det dunsade i korridoren där vårt rum låg. Någon for runt, vandrade och dunkade i våra och andras dörrar. På morgonen vid frukosten var det knäpptyst tills någon frågade vilken som hade varit uppe och vandrat på natten. Ingen svarade folk, vi trodde det var ni ...
När det gäller paranormala fenomen måste man uppleva det själv, annars tror man inte på det. Simple as that. Men kul upplevelse. Åker ni dit får ni garanterat höra något. Alla dessa steg på vindar och i korridorer. Vad kommer de från? Det skulle jag vilja veta.
Fast inser du inte att det är tämligen juvenilt att tro att bara för att du eller nån annan upplever nåt som märkligt och som du/nån inte där och då förstår eller kan förklara, därför skulle vara nåt bevis för att nåt så extraordinärt som nåt paranormalt verkligen skulle existera…?
När det gäller denna mytomspunna prästgård så har ju i princip alla som kommer dit redan medvetet eller omedvetet skapat sig förväntningar, så minsta sak, upplevelse etc, som de i andra fall sannolikt inte ens skulle reagera på, blir där spooooky och mer eller mindre fantasifulla anekdoter fantiseras ihop.
Fakta är, trots alla fantasifulla anekdoter, att seriös vetenskap aldrig funnit en enda anledning att tro på att något som helst påstått paranormalt existerar. Därför att inte en enda påstått paranormal företeelse har ens kunnat påvisas existera.