2005-12-23, 16:57
Medlem
Vi har sedan tidigare en tv som är ihopkoblad men en digital tvbox och en dvd/vhs kombo men nu skall vi koppla in en digitaltvbox till hur gör man då?
Hur skall man koppla?
Citera
2005-12-23, 22:38
Medlem
Magnums avatar
Om tv:n har två scart-ingångar så kopplar du en av boxarna direkt till tv:n och den andra i dvd-videon och vidare till tv:n.
Citera
2005-12-25, 00:17
Medlem
Okej alltså en scart från ena boxen till dvd/videon, en scart från dvd/videon till tvn och en direkt från box 2 till tvn. Stämmer detta. Borde väl ha en från box 2 till dvd/videon också för att kunna spela n från den eller?
Citera
2005-12-25, 14:12
Medlem
Magnums avatar
Det räcker om du har en box kopplat för inspelning då du endast kan spela in en kanal åt gången. Den andra boxen har du då om du vill kika på en annan kanal digitalt.
Jag rekommenderar att du kopplar dvd/vhs till scart 1 om du enbart kan ta emot RGB på den ena scarten, vilket är vanligast. Då ställer du in både boxen och dvd:n så de skickar RGB ut. Den andra boxen måste du isf ställa in så den skickar komposit, vilket ger en något sämre bild, men denna box använder du enbart då du spelar in material från den andra boxen.
Citera
2005-12-25, 14:14
Medlem
Men den ena digitalboxen gäller för canaldigitalskanler och den andra gäller för viasats kanaler.
Citera
2005-12-25, 16:53
Medlem
Okej, då måste du ha båda inkopplade för att kunna spela in från alla kanaler. Här är några lösningar...

Alternativ 1 - Billig Scartväxel

Billigare Scartväxlar brukar bara ha två ingångar och en utgång. Du får koppla box 1 och 2 till scartväxelns ingångar, och sen köra vidare till dvd/vhs:en och till slut till tv:n. Då kan du bara se och spela in från en av boxarna åt gången.

Alternativ 2 - Dyr Scartväxel

Dyrare Scartväxlar låter dej växla mellan kontakterna hur du vill. Då kan du till exempel se på box 1 medans du spelar in från box 2.

Alternativ 3 - Loop through

Om nån av boxarna har två SCARTar kan du antagligen köra den andra boxen genom den

Box 1 - Box 2 - DVD/VHS - TV

Precis som alternativ 1 så kan du bara spela in och titta på en box åt gången.

Alternativ 4 - Koppla en box via RF.

Om en box har RF modulator så kan du koppla via antennkabel.

Box 1 - Scart - DVD/VHS - Scart - TV
Box 2 - RF - DVD/VHS - RF - TV

Bilden blir sämre och ljudet mono på box 2. Du kan fortfarande se på box 1 om du gör timerprogrammering på DVD/VHS för att spela in från box 2 (alltså inte trycka direkt på REC medans du tittar).

Alternativ 5 - Kombinera 3 och 4

Box 1 - Box 2 - DVD/VHS - TV
Box 1 - RF - DVD/VHS - TV

Om du vill se eller spela in från box 1 medans du tittar på box 2 gör du det via RF (och får sämre bild och mono ljud). Om du bara ska se/spela in från en box så gör du som i alternativ 3. Det här kräver att en av boxarna har RF modulator och den andra dubbla scartar.

Ursäkta för den långa posten. Hoppas det är till nytta.
Citera
2005-12-25, 17:40
Medlem
Man får tacka, vad kostar en riktigt bra scart växel då jag har hitatt allt från 150 till 450 vilken skall man välja.
Citera
2005-12-28, 10:21
Medlem
Jag har nu kopplat på följande sätt och det fungerar nästan:
1 scart från Box 1 till Box 2, En scart från Box 1 till tvn, en scart från Box 2 till dvde/vhs och 1 scart från dvd/vhs till tvn.
Om jag först slår på Box 1 så fungerar progarmen på den men om jag efter att jag sett på Box 1 slår på Box 2 och sedan skall gå tillbaka till Box 1 så får jag ingen bild utan bara en orange fyrkant, men om jag då stänger av box 1 och startar den igen så fungerar det, vad kan vara fel?
Citera
2005-12-29, 15:13
Medlem
Jag får det fortfarande inte att fungrea, Jag har fåt veta av min lokala tv/sattelit kille på exper att det skall fungera utan scart växlare men jag får det inte att fungera som han sagt. Jag har nu kopplat som i inlägget ovan men då fungerar inte dvd/vhsen och canaldigital kanalerna får jag bara in om jag startar med den boxen, om jag startar med att titta på viasat boxen så får jag bara en ornage fyrkant på canaldigital bgoxen och måste stänga av och sedan sätta på den igen för att få bild.
Citera
2006-01-06, 15:24
Medlem
Jag får det fortfarande inte att fungera, Jag har fått veta av min lokala tv/sattelit kille på expert att det skall fungera utan scart växlare men jag får det inte att fungera som han sagt. Jag har nu kopplat som i inlägget ovan men då fungerar inte dvd/vhsen och canaldigital kanalerna får jag bara in om jag startar med den boxen, om jag startar med att titta på viasat boxen så får jag bara en orange fyrkant på canaldigital boxen och måste stänga av och sedan sätta på den igen för att få bild. Vad göra?
Måste man ha en scart växlare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in