• 1
  • 2
2017-02-25, 19:00
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abjtu
Detta som är problemet när man ska köpa ny dator, alla skriver olika och rekommenderar olika saker. Får bara mer beslutsångest haha
Verkar som Intel sänker priserna med på i5 7600K runt 25% så du kan nog få den billigare snart:
(FB) Intel sänker priserna i.o.m. släppet av Ryzen.

i5 7600K, CPU-kylare, Z270-moderkort och vad det nu var för minne (2666 MHz?) hade du först.
Moderkortet gör det möjligt att överklocka processorn och köra snabbare minne och allt det användes, den kommer utan processorkylare och en sådan var tillagd och även det ger kanske bättre kompensation för överklockning.

i7 7700 kommer med en sämre CPU-kylare ifrån början och går ändå inte att överklocka så därför tog jag ett enklare moderkort och eftersom det heller inte stödjer de snabbare minnena tog jag långsammare minnen.

Datorn med GTX 1070 har ett typ 50% snabbare grafikkort den har kvar samma billiga moderkort och lite långsammare RAM som den med i7 7700 men en i5 7500-processor istället för att spara pengar.

Till de billigare varianterna bytte jag SSDn till en HDD och tog bort de extra chassifläktarna. Slutligen bytte jag till ett ännu billigare nätagg men det är kanske dumsnålt att snåla där.

i5 7600K är en fyrkärnig processor på 3.8-4.2 GHz, i det bygget gick den att överklocka ytterligare (hur högt? Över 4.5 iaf antar jag?) och snabbare minne har effekt men 2400 till 2666 MHz är ju väldigt liten skillnad. Det hade ju spelat lite större roll om det var 3000 MHz eller kanske t.o.m. 3200 MHz eller så.

i7 7700 är en fyrkärnig processor på 3.6-4.2 GHz men med stöd för hyper-threading så den kan köra 8 trådar samtidigt istället för 4 vilket ofta leder till bättre utnyttjande av processorkraften och gör den bättre för multitasking och antagligen för spel med förutsatt att du inte överklockar någon av dem. Överklockad KANSKE i5 7600K kan vara bättre men då är den ju överklockad också och det är inte givet. Det finns en i7 7700K som får en rätt bra rabatt den också som även den går att överklocka men då är man ju tillbaka med Z270-moderkort, CPU-kylare och så kan man växla tillbaka till snabbare minne igen men moderkortet och CPU-kylaren kostar ju en slant extra det med.

i5 7500 är en fyrkärnig processor på 3.4-3.8 GHz så ca 10% långsammare än i5 7600K oöverklockad, men den går inte att överklocka.

På processorsidan skulle jag ju tycka att i7 7700 var bättre än i5 7600K men du får ett lite enklare moderkort, pyttelite långsammare RAM och har bara en standardkylare för processorn i det bygget. Det går ju dock att byta kylare i framtiden om man vill det.

i7 7700 med GTX 1060 har snabbare processor medan i5 7500 med GTX 1070 har bättre grafikkort.

Sänker de priserna nu kanske du kan få till någon av de bättre processorerna med GTX 1070 också om du hade velat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in