2017-03-08, 18:55
Medlem
Seaturtles avatar
Hej, spillde en hel tekopp på bordet som laptopen låg på. tevattnet strömmade rakt mot laptopen men som tur var var den avstängd och nerfälld. Jag reagerade hyfsat snabbt, torkade av den och ställde den i ett V ner mot sängen. Bara 2-3 timmar senare sätter hon på datorn så klart!

Skärmen slocknade och blev svart. Jag panik stängde av datorn och satte på den igen och den funkade direkt. Stängde av den igen och torkade den med en hårfön ett par gånger sen la den i ett fodral med ris i.

Den verkar funka bra, men jag har läst massor och det skrivs att sakta men säkert kommer den att börja krångla och dö ut.

Två frågor:
1. Vad innebär det för datorns livslängd om skärmen slocknade men funkar nu? vad hände i dator språk
2. Bör jag ta den till en datorfixare?

Låta de rensa insidan med sprit? Har hört tidigare att det tar bort korrosionen... Kostar ca 1500kr att "sanera moderkortet" vad det nu än betyder men antar att priset ligger där. Är deras service värt det? Datorn kostar 10k och är 1 år gammal.

EDIT: Jag har sökt igenom forumet.
Senast redigerad av Seaturtle 2017-03-08 kl. 19:11.
Citera
2017-03-08, 23:02
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
har läst massor och det skrivs att sakta men säkert kommer den att börja krångla och dö ut.
Det är inte helt fel att låta nån ta en titt på den, för ingen kan säga hundraprocentigt såhär på distans via ett forum att såhär eller sådär är det, man får gå på erfarenhet, och den säger iaf hos mig att du mest troligt klarat datorn. Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Funkar den felfritt en dag så kommer den mest troligt fortsätta göra det. Var extra noga med att förvara den varmt och torrt nåt dygn.

Sålänge det inte kommer in mer vatten och den inte står konstant fuktigt till, då förvärras ingenting. Den kommer inte rosta bort som nån gammal opel och elektroniken kommer inte dö helt plötsligt om ett halvår, eller då är det iaf inte relaterat till den här händelsen.

Varför bilden slocknade en stund går inte säga så mycket om utan att ha sett hur allt gick till. Kanske bara var lite blött i en hdmi-kontakt eller nåt åt det hållet. Kan bara spekulera.
Citera
2017-03-08, 23:14
Medlem
Dark_drivers avatar
Tror inte heller att det är någon fara med din dator. Funkar allt som det ska är det bara och köra
Citera
2017-03-09, 10:27
Medlem
Rent te är nog ingen fara, det mesta dunstar nog bort över tid, men har du tex socker i teet så
är det värre, speciellt om det krypit in mot diverse anslutningar, vilket kan vara i detta fallet iom att
skärmen plötsligt slocknade.

Hur som, så är det ingen större operation lyfta bort tangentbordet och skruva isär datorn för att ta en titt.

Rengör med tex K-sprit så får du bort eventuellt klet
Senast redigerad av peckapecan 2017-03-09 kl. 10:33.
Citera
2017-03-10, 02:51
Medlem
annanmedlems avatar
Utan ström och utan att det fortfarande är fuktigt och ledande skulle jag inte tro att det händer så jävla mycket längre.
Citera
2017-03-10, 09:29
Medlem
Seaturtles avatar
Tack för svar. Att skärmen slocknade första gången tog jag som en bad omen, händer det en gång så finns problemet och lär komma tillbaka tänker jag. Vad kan ha orsakat detta och betyder det att moderkortet kortslöt sig eller någon koppling från skärmen som gick i safe mode?

Men det känns inte helt värt att pröjsa 1.5k för att låta någon skruva upp den. Det var bara svagt tevatten utan socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in