2021-09-03, 00:29
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Här i sverige är det många som jämför Abba med bla The beatles,Beach boys m.m

Men skall sanningen fram så är dem väldigt långt ifrån den riktist stora banden i världen. Roxette är väl större.......

Utan två skön sjungade kvinnor så hade inte Benny och Björn sålt någon skiva alls...och särar man på dessa båda herrar vad åstakommer dem då?

Den ena kan inte skriva musik den andra kan inte skriva text..och ändå jämför man dem med tex Jaggar/Richards när det gäller låtskrivandet.
Det handlar väl också om att ligga rätt i tiden.

https://youtu.be/9lzEG_vgato

YouTube fanns inte då så antal träffar hit eller dit känns inte relevant.

Jag skulle vilja klassa bra musik som så att om den finns kvar efter ett bra tag så har den satt sig. Och deras låtar finns kvar och har remixats m.m..

https://youtu.be/wvw8DEwZEtw
Citera
2021-09-03, 00:30
Medlem
Jag gillar Abba och dom har många fina hits men låten I still have faith in you var kass tyvärr. Jag var rädd att det här skulle hända.
Det är jätte svårt att göra comeback, ska man köra samma typ av musik som innan eller ska man testa på något nytt mer tidsmässigt. Det blir bara fel oavsett.
Dom skulle stannat på topp eller aldrig slutat.

Häftigt ändå att dom gjorde live show med deras yngre jag, holograms eller vad man ska kalla det.
Citera
2021-09-03, 00:31
Medlem
Abba sill? Jo den är ganska god med en nubbe till. Men vad återförenas? Den har ju funnits i alla tider vad jag vet.
Citera
2021-09-03, 00:36
Medlem
GormDenGamles avatar
Abba - "Voyage" - släpps 21-11-05

Här diskuterar vi det kommande albumet med Abba - "Voyage".

Än så länge kan man endast lyssna på två låtar - "I still have faith in you" och "Don't shut me down".

Albumet finns att köpa på CD, kassett och vinyl. Det finns en även en limited edition.

Ser ni fram emot albumet? Eller kanske oroar ni er?
Senast redigerad av GormDenGamle 2021-09-03 kl. 00:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieRex
Är du seriös? De populäraste VEVO-videorna har MILJARDER visningar. En dryg miljon är ingenting i sammanhanget.

Visst är jag seriös men kanske out of time. Nu tycks I still have faith in you ha 1,7 miljoner visningar. Jag såg att den gamla slagdängan "When all is said and done" bara har 18 miljoner visningar. Och den har ju legat där många år.

Dancing Queen är den som slagit bäst men också Chiquitita har gått bra. Fernando inte fullt så bra.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Fan kluven inför deras "Abbatar" turné men fan vad imponerade CGI!!!

https://youtu.be/pAzEY1MfXrQ?t=228
Citera
2021-09-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I still have faith in you - låter mer Broadwaymusikal än ABBA. Gillar Fridas nya låga register, men hennes engelska är helt groteskt usel. Hur i helvete har hon lyckats ådra sig GRÖVRE svengelsk cringe-brytning än på 70-talet? Hon har ju bott utomlands i decennier.

Den andra låten - mer klassisk ABBA. Trött o konventionell förvisso men hög ABBA-faktor ändå.

Resterande 8 bävar jag inför eftersom ABBA historiskt har haft sjukt låg nivå på låtarna som inte blir singlar. Alla minns bara singlarna, men de utgör endast 20% av materialet. Testa lyssna på de bortglömda 80%, det låter inte bara B-sida utan mer Z-sida om det funnits en sån.

Intervjuer med Björn o Benny är det tråkigaste som finns, det känns ofattbart att de varit internationella popstjärnor för de saknar all form av utstrålning, charm, humor, värme eller attityd. Man kan lika gärna intervjua två random pensionerade kontorsråttor som heter Leif och Bengt-Åke, det är ungefär lika spännande.

Frida verkar ha mest ålderskrämpor. Hon går illa. På bilden med alla fyra i mo cap-trikåer har Björn Benny o Agneta höga klackar på sina sneakers, men Fridas är helt platta. De skulle gjort detta typ 2001, inte när de står med en fot i äldreboendet. På samma bild syns även att Björn har en fet dolme eller tubsockar i brallan medan Benny har cameltoe istället för kuk. WTF?

Jaja, kul att det hände ändå.

Håller med att Fridas engelska kunde varit bättre. Men rösten verkar sitta bra, jag tror inte dom har mixtrat hennes röst särskilt mycket. Totalt sett tror jag att ABBA tjänar på denna kupp ändå. Mama Mia filmerna håller ju inte i evighet och därför måste man hitta på något för att nya generationer skall lyssna på dom gamla låtarna.

Jag är ändå överraskad att det blev så här bra. 1,7 miljoner visningar redan på videon "I have faith in you". Ganska bra för en gammal grupp måste man säga. Det är klart att folk i 70-årsåldern har krämpor. Alla får kämpa vidare så gott det går.
Citera
2021-09-03, 00:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totolino
Ja för det går ju jättedåligt för låtarna på Youtube, kommunistjävel, eller hur?
Är det likamed att låtarna är bra eller?
Citera
2021-09-03, 00:45
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Brytningar tenderar tyvärr att sätta sig mer och mer om man är för gammal för att lära sig bättre. Även om det är jobbigt för oss att lyssna på är det faktiskt sett som charmigt och till och med sexigt utomlands, tro’t eller ej. Svensk brytning är erkänd som den sexigaste.
Redan i begynnelsen av Abba och senare, tyckte jag att tjejerna bröt för mycket på svenska när de sjöng. Nu inser jag att det nog är en del av charmen. Uppenbarligen, eftersom lyssnare i de engelskspråkiga länderna aldrig tycks ha haft några synpunkter på det.

Go Abba!
Citera
2021-09-03, 00:48
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med att Fridas engelska kunde varit bättre. Men rösten verkar sitta bra, jag tror inte dom har mixtrat hennes röst särskilt mycket. Totalt sett tror jag att ABBA tjänar på denna kupp ändå. Mama Mia filmerna håller ju inte i evighet och därför måste man hitta på något för att nya generationer skall lyssna på dom gamla låtarna.

Jag är ändå överraskad att det blev så här bra. 1,7 miljoner visningar redan på videon "I have faith in you". Ganska bra för en gammal grupp måste man säga. Det är klart att folk i 70-årsåldern har krämpor. Alla får kämpa vidare så gott det går.

Tycker dock att den brutna engelskan är en del av deras trademark och charmigt men jovisst hur fan kan hon fortfarande inte sjunga ren engelska är ju ett mysterium...

Vem vet, kanske därför dom skilde sig. B & B var/är ju kända för att vara perfektionister LoL
Citera
2021-09-03, 00:48
Medlem
Jag har alltid varit ett stort fan av ABBA men detta är patetiskt. Låt det som varit vara våra minnen.
Att när man närmar sig 80 försöka igen blir inte bra. Mediokra låtar som knappast hade platsat ens i eurovision.
Citera
2021-09-03, 00:49
Medlem
Detta är musikrevoulition! Bästa som hänt mig på 40 år!!

ABBA..WE LOVE YOU!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in