• 9
  • 10
2017-03-31, 10:19
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vilka bevis skall man anföra tycker du ? Att man går igenom vagnarna med en minigris i ett koppel ?

Tror inte det räcker som bevis ... Gamle Majoren*, Napoleon*, Snöboll* eller Tjalle* lär väl inte meddela DO att de är utsända för trakassera muslimtält ?

* Grisarna i Orwells Djurfarmen från 1945.

Det skulle väl krävas någon form av konkret bevis. Ett inspelat samtal, en skrivelse - kanske ett inlägg på ett forum?
Citera
2017-03-31, 13:09
Medlem
NineLightsOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Något av "samhället olycksbarn" låter väl mycket rimligt.

Nu skall man ju kanske inse att själva ätandet av (rå? HU! bacon knappast är vad som åtalet gäller, utan det har möjligen varit en liten krydda i ett större beteende. Att jaga runt och råskälla på(=ofreda) personer med slöja går ju inte an, så pass får ju alla (även de slöjkritiska) inse.

(PS: Jag tror du menar "trikiner", men den risken är inte så stor, numera. Grishållningen fungerar rätt bra, även om muslimens historiska ovilja mot svinkött troligen bygger på sådana faktorer.
Motivet är tydligt, den misstänkte avsåg att anspela på de tilltalades religion. Är det då till följd av detta som man kan misstänka hets mot folk grupp framför en lindrigare form av förargelseväckande beteende?
Citera
2017-03-31, 13:24
Medlem
Vekrusets avatar
Märkliga citat i Expressen:

Citat:
"Han fortsatte hela tiden att säga: "Vadå, får jag inte äta bacon?" och liknande meningar och tittade runt på olika människor. Han sade: "Jag hatar muslimer, jag hatar negrer." Han sade även: "Det här är Sverige, jag hatar muslimer"", fortsätter vittnet.

Behövs det inte mer för att bli åtalad för HMF? Får man inte hata muslimer? Bör man inte, för att det ska vara hets mot folkgrupp, föreslå någon form av våldsam aktion?
Citera
2017-08-30, 16:45
Medlem
spoilers avatar
"En 53-årig man från Stockholm döms för att ha ofredat tre kvinnor iklädda huvudduk på pendeltåget mellan Väsby-Märsta. Mannen visade upp bacon och åt det framför dem samtidigt som han ska ha sagt att han hatar muslimer.

/.../

Mannen ska till de tre kvinnorna betala 5000 kronor vardera i skadestånd. Utöver det ska han betala 9000 kronor i dagsböter. Mannen förnekar gärningarna och sa att han bara ville äta upp sitt medhavda bacon. Han ska ha följt efter kvinnorna på tåget för att be om ursäkt om de tog illa upp.

Åtalet om hets mot folkgrupp härrör från en separat incident i april 2016, det har dock inte kunnat bevisas att mannen i det sammanhanget skrikit ”jag hatar muslimer” och ”jävla arab”."

http://www.marsta.nu/startsidan/man-...oms-ofredande/
Citera
2017-08-30, 19:18
Medlem
Mullrets avatar
Fläsksvålar är ju en delikatess, så åker man på dagsböter nu om man käkar sådant i muslimers närhet?

Vad skulle hänt ifall man bjöd ett huckle på en svål?

Sverige är fantastiskt. Not.
Citera
2017-08-30, 20:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad // Mod
Citera
2017-08-30, 20:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fläsksvålar är ju en delikatess, så åker man på dagsböter nu om man käkar sådant i muslimers närhet?

Vad skulle hänt ifall man bjöd ett huckle på en svål?

Sverige är fantastiskt. Not.

Nu följde han ju efter målsägandena och besvärade dem utan orsak, så att han fälldes för ofredande är måhända inte orimligt. Han frias för HMF.
Citera
2017-08-31, 12:18
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"En 53-årig man från Stockholm döms för att ha ofredat tre kvinnor iklädda huvudduk på pendeltåget mellan Väsby-Märsta. Mannen visade upp bacon och åt det framför dem samtidigt som han ska ha sagt att han hatar muslimer.

/.../

Mannen ska till de tre kvinnorna betala 5000 kronor vardera i skadestånd. Utöver det ska han betala 9000 kronor i dagsböter. Mannen förnekar gärningarna och sa att han bara ville äta upp sitt medhavda bacon. Han ska ha följt efter kvinnorna på tåget för att be om ursäkt om de tog illa upp.

Åtalet om hets mot folkgrupp härrör från en separat incident i april 2016, det har dock inte kunnat bevisas att mannen i det sammanhanget skrikit ”jag hatar muslimer” och ”jävla arab”."

http://www.marsta.nu/startsidan/man-...oms-ofredande/

Om det kan bevisas så åker man dit!? Låter lite konstigt. Vad händer om man skriker jävla skåning/finne/stockholmare osv? Eller jag hatar skåningar?
Citera
2017-08-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Om det kan bevisas så åker man dit!? Låter lite konstigt. Vad händer om man skriker jävla skåning/finne/stockholmare osv? Eller jag hatar skåningar?
Det beror på definitionen av folkgrupp och definitionen om hets, i lagen om hets mot folkgrupp.
Citera
2017-09-03, 14:59
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det beror på definitionen av folkgrupp och definitionen om hets, i lagen om hets mot folkgrupp.

Ge några exempael på det så blir det lättare..
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in