Citat:
Ursprungligen postat av
alipo
Så illegala immigranter har rätt att bryta mot ett lands lagar om de gör det för "att de söker ett bättre liv"?
Har jag rätt att ta dina ägodelar om det ger mig ett bättre liv?
Nej, illegala immigranter har inte rätt att för "att de söker ett bättre liv" att illegalt ta sig in i och arbeta i ett annat land.
De har ingen som helst juridisk rätt. Moralisk möjligen, beroende på den enskilda situationen - svälter din familj är det inte särskilt klandervärt att stjäla bröd. För att ta ett extremfall.
Problemet är ju att många nordeuropéer tror att vi kan applicera vår moral på dem. Hela vårt rättssamhälle grundar sig i små klasskillnader och hög tillit. Vår huvudsakliga brottsprevention är att folk har det bra och inte BEHÖVER stjäla eller råna, samt att vi har en hög respekt för vårt samhälle. Vi smiter inte före i kön eller dumpar grovsopor i diket, helt enkelt för att vi ser det gemensamma som viktigt och vi räknar kallt med att alla andra också resonerar så.
Vill vi ha ett fungerande system ska vi inte utgå från att migranter från tredje världen ser det som minsta tveksamt att fuska med ansökningar, jobba svart eller stjäla sig fram. De ser oss som otroligt godtrogna. Att börja skälla för att de inte är som skandinaver leder ingenstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elwy
Jag tror att du läser in lite för mycket i udons inlägg. I en modern demokrati som Danmark är det rätt märkligt när en minister offentligt ber medborgarna att ange andra människor till myndigheterna, i synnerhet när det gäller en så polariserad fråga som papperslösa migranter. Det gjuter inte precis olja på vågorna utan befäster snarare befintliga fronter, och det folkliga missnöje som redan fanns mot Støjberg lär nu ha ökat. Jag kan med lätthet föreställa mig att många danskar reagerar precis som udon, börjar prata om angiveristat och leta efter sätt att organisera sig för att gömma papperslösa. I Danmark hör idéer om motståndsrörelser fortfarande till den nationella självbilden, och de blommar lätt upp när man tycker att överheten beter sig illa.
Tror inte direkt Støjberg tappar i popularitet. De som ogillar henne nu gjorde det redan innan, och de som gillar henne gör det ännu mer. Känns väl som spin från Venstre? Gång på gång kommer Støjberg med kontroversiella uttalanden, och varje gång som kommer Løkke & Co och slätar över.
För övrigt är där nog en rätt stor majoritet i DK som vill ha ut illegala migranter. Var ju en smärre skandal nu i veckan när det visade sig att medlemmar i Frälsningsarmén hade uppmanat de som gått under jorden att jobba svart, och S kom ju som svar på Støjberg med förslag om böter i Tysklandsklass (100 000 €) för anställning av illegala invandrare. Är väl bara småpartierna som inte vill ha skärpningar där?