Citat:
Ursprungligen postat av
storyteller
Stickspår: Det är väl typiskt för personer med antisocial personlighetsstörning (om vi leker med tanken att han haft det) att fly sin kos och söka nya jaktmarker, också i äldre tider. Man har skapat kaos hemma och snaran börjar dras åt runt en. Man gillar äventyr, adrenalin och är inte rädd för saker. Jag var på ett föredrag en gång där en professor menade att detta är en av anledningarna till den höga andelen psykopater i USA jämfört med andra länder, alltså överrepresentation av störda utvandrare --> ärftlighet. Jaja, nog om det.
Jupp, att gång på gång bryta upp och börja på en ny kula ska anses vara rätt typiskt beteendemönster hos psykopater.
Edit: Möjligtvis bör jag tillägga att det kanske är typiskt beteende hos psykopater som är brottsbenägna. Av naturliga skäl har forskningen i första hand koncentrerat sig på psykopater som befinner sig i fångvårdssystemet. Men det är kanske inte nödvändigtvis så att alla psykopater tenderar att begå brott, är rörliga och inte brukar t.ex. investera i högre utbildning (istället för att endast bluffa sig fram). Möjligtvis får vi veta mer när den neurologiska forskningen kring psykopati fortsätter att utvecklas.
En intressant detalj är att en forskare som sysslar just med den forskningen upptäckte att hans egna hjärna uppvisade samma signalmönster som de som brukar ses hos psykopater. Uppenbarligen hade han utbildat och avancerat sig till forskare, samt var inte yrkeskriminell. Jag såg ett tv-program med honom. Man skulle nästan kunna börja tvivla på det hela, men när hans familj (vuxna barn m.fl.) intervjuades, så angav de samtliga intressant nog att de mycket väl kunde tänka sig att deras far var psykopat. Jag tvivlar på att de flesta skulle säga så om sin make, pappa o.s.v....