2014-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Fast bensin är rent av bättre än barcardi, prövade köpa mig en flaska och måste säga att det är ett rävgift utan dess like.
Havana club funkar, men skulle heldre lägga på ett par tior för en som sagt plantation eller angostura.

Ja, jag har aldrig fattat det där med bacardi. Det är som en masspsykos där annars vettiga människor totalt missar att bacardi har en motbjudande kemisk smak som skär rakt igenom allt man blandar den med. Det är i särklass den sämsta romen jag stött på, ändå verkar den ha hög status i mångas ögon.
Citera
2014-06-29, 20:52
Medlem
Vilken gör sig bäst i en Cuba Libre, Havana Club Especial eller Reserva? Tänkte testa en mörkare sort nu när jag kört med Blanco ett tag. Tack på förhand!

Edit: Äsch. Kör på Reserva.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2014-06-29 kl. 21:31.
Citera
2015-07-03, 22:32
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
Ja, jag har aldrig fattat det där med bacardi. Det är som en masspsykos där annars vettiga människor totalt missar att bacardi har en motbjudande kemisk smak som skär rakt igenom allt man blandar den med. Det är i särklass den sämsta romen jag stött på, ändå verkar den ha hög status i mångas ögon.
Inget som helst fel på Bacardi. Testa du Barracuda romen så kan du känna på sju resor värre upplevelse. Både luktar och smakar lampfotogen om den pissromen.
Citera
2015-07-03, 22:49
Medlem
Kylklampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Vilken gör sig bäst i en Cuba Libre, Havana Club Especial eller Reserva? Tänkte testa en mörkare sort nu när jag kört med Blanco ett tag. Tack på förhand!

Edit: Äsch. Kör på Reserva.

Havana Club är det som gäller!
Riktigt gott!
Citera
2018-03-03, 23:12
Medlem
Drullknulls avatar
4 cl vit 4-årig Flor de Cana, Cuba cola, limeskivor, citronskivor, is, det är favoriten. Budgetvarianten är vit Mount Gay eller Havanna Club 3 års. Bacardi är rävgift.
Bolagets Barracuda är helt ok.

Cuba Libre med mörk rom? Då blir det Ron Barcello (budget) eller Eldorado 12 års.

En variant är 4cl vit rom, 2 cl Galliano, cola och is.
Citera
2018-03-11, 21:48
Medlem
Någon som har provat med Vanilla Coke? För blaskigt/sött?
Smaken borde passa kan man tycka.
Citera
2018-03-14, 14:38
Medlem
Kuypers avatar
4-6 cl Havana club 3 anos.
1/2 Pressad lime.
Nyöppnad Coca cola.
Serveras i ett highballglas överfyllt med is.
Citera
2022-06-30, 14:18
Medlem
Helst krossad is och mörk rom med pepsi twist lemon.
Citera
2024-01-05, 18:58
Medlem
olasvenssons avatar
Havana Club rom. David Kringlund och Robert Sandqvist

Rom och Cola var populärt back in the days, i alla fall på 90-talet. Kanske är det populärt även idag?

Tittade på Tuben med David Kringlund:
https://www.youtube.com/watch?v=kbg22CWzey8

Rom och Cola uppfanns i Cuba tror jag. Originalet är Havanna Club rom. Jag har inte druckit rom och Cola sedan 90-talet och tänkte prova det igen (på den tiden var det Bacardi som gällde). Jag gick till kommunistföretaget Systembolaget och inhandlade en flaska Havana Club.

Så här blandade jag en och enligt David Kringlunds kanal med rom experten Robert "Rom-Robban" Sandqvist.

(40 cl. glas.)

Is i glaset.
1 del rom.
3 delar Coca Cola.
Pressad lime.

Smakar riktigt gott.

Hur blandar du din rom?
Vilken rom använder du?
Annat?
Senast redigerad av olasvensson 2024-01-05 kl. 19:00.
Citera
2024-01-05, 19:54
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylklampen
Havana Club är det som gäller!
Riktigt gott!

Första gången för mig. Riktigt god.
Citera
2025-02-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
Hur är det med fincola? Använder ni alla vanlig coca cola?

Någon som smakat Puma cola i en Cuba Libre?:
http://www.fulcola.com/fincola

Inte mycket som slår en riktigt kall Coca Cola eller Pepsi när man är törstig. Men om man ska vara lite kritisk så smakar det inte speciellt mycket cola.
Svårt att säga smak men det som får Coca Cola att skilja sig från mängden är kolsyran + gaser?? Någonting i coca cola gör att man rapar väldigt mycket. Svårt att klunka coca cola i samma omfattning som annan läsk, man måste pausa och rapa!

I en cuba libre så uppskattar jag lite mer cola-smak och då tycker jag att Cuba Cola gör sig bättre än ovan nämda. Om man låter en calippo cola glass smälta så får man också fram en trevlig smak. Bästa är väl att hitta nåt colaextrakt och slänga i!
Citera
2025-02-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Annat?

En sak som jag alltid undrat är varför man skulle blanda i lime- eller citronjuice. Läsken har ju redan en optimal balans mellan hur sur och söt den är, och häller man i 1 cl limejuice så blir det ju för surt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in