Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-04-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vad ska en ingenjör göra i Luxemburg?

Nu har jag aldrig varit där och är säkert full av fördomar men klart att man har hög lön i ett land som är beroende av finanssektorn på samma sätt som wall street har högre lön än de som bor i Brooklyn.

I Norge tjänar dock överlag alla bättre än i Sverige, oavsett vad man gör.

Det är ju per capita så antigen måste de finns överdrivet mycket folk i finanssektorn eller så måste dom tjäna sjukt mycket mer för att de ska påverka så mycket på medeltalet. Tror dom har högre procent i finanssektorn än Sverige men tror inte de är någon galen skillnad (kan ha fel).

Alla länder behöver ingenjörer, jag hittade jobb som nyexaminerade kunde söka som passa mig också (är maskiningenjör).

Finns ju en poäng på de du säger ändå, frågan är hur sant/korrekt de är.
Citera
2017-04-23, 13:50
Bannlyst
Många tyskar hittar jobb i Luxembourg och Schweiz, men de kan ju språket, det kan inte lilla du.

Du har valt fel utbildning, om du absolut vill bo i Luxembourg. I Norge/Stavanger finns många arbetslösa inom ditt yrke. Lyssna till ditt hjärta och sök dit du vill. Sverige kanske inte är så illa ändå.
Citera
2017-04-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Många tyskar hittar jobb i Luxembourg och Schweiz, men de kan ju språket, det kan inte lilla du.

Du har valt fel utbildning, om du absolut vill bo i Luxembourg. I Norge/Stavanger finns många arbetslösa inom ditt yrke. Lyssna till ditt hjärta och sök dit du vill. Sverige kanske inte är så illa ändå.

haha, nä kan inte tyska/franska. Fundera på att lära mig tyska på en ok nivå (orelaterat till detta). Tror fortfarande att om man kan engelska så kan man få jobb där (som dom skriver i jobbansökningarna).

Luxemburg har bara blivit ett ställe jag börjat fundera lite på (av anledningar nämnda). Norge är ju najs också, ville bara höra varför de är så mycket prat om Norge men inte Luxemburg. Som de skrivits så finns ju vissa anledningar.

Jag älskar Sverige, och kommer bo och jobba här majoriteten av mitt liv. Tycker de är frestande och spännande att testa jobba i andra länder (gärna med bra lön och rätt nära till hemmet )
Citera
2017-04-23, 14:20
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Som rubriken lyder, varför hör man inte mer om Svenskar nere i Luxemburg?

Kollar vi GDP per capita (2016)

#1 Luxemburg: 103 199 dollar
#2 Norge: 70 392 dollar
#3 Sverige: 51 165 dollar

Folk pratar ju om Norge hela tiden, men Luxemburg? Rätt nära, låg skatt (vad jag hört), goda pengar om de inte är något jag missar. Kostar ju mer att bo där men som Norge så måste de ju vara högre livskvalitet än Sverige. Dubbla vår GDP Norge med ynka 40% mer

Jag är snart klar som ingenjör och funderar på att dra dit inom något år.

Vad säger ni, för- nackdelar? Är gräset grönare på andra sidan? Erfarenhet någon?

Fast tror du verkligen att man kan utgå från BNP/capita när man ska välja bäst land att jobba i? Det handlar ju om efterfrågan på dina kunskaper. Luxemburg har blivit väldigt duktiga på finansiella tjänster (som ger hög inkomst för de yrkesverksamma), så om du jobbar inom finans kan du ju åka dit och tjäna bra. Om du jobbar inom vad som helst kan du ju inte bara åka dit för att det är "hög BNP/capita, så då tjänar ju alla bra eller"

För övrigt, att folk pratar om att man ska jobba i Norge var väl inte igår direkt. Snarare typ 2011-2013.
Citera
2017-04-23, 14:35
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Glöm inte hur dyrt det är att leva och bo i Norge!

Fast nu handlade ju tråden om löner, tror inte det är gratis att bo i Luxenburg heller ....
Citera
2017-04-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Fast tror du verkligen att man kan utgå från BNP/capita när man ska välja bäst land att jobba i? Det handlar ju om efterfrågan på dina kunskaper. Luxemburg har blivit väldigt duktiga på finansiella tjänster (som ger hög inkomst för de yrkesverksamma), så om du jobbar inom finans kan du ju åka dit och tjäna bra. Om du jobbar inom vad som helst kan du ju inte bara åka dit för att det är "hög BNP/capita, så då tjänar ju alla bra eller"

För övrigt, att folk pratar om att man ska jobba i Norge var väl inte igår direkt. Snarare typ 2011-2013.

Klart de inte är en direkt mått på lön, men en korrelation finns de ju klart. Kanske är dom finansiella jobben som erbjuder bäst men tänker att andra akademiska jobb måste betala bra också. Hitta på en sida att medelinkomsten för maskiningenjörer låg på 50k kronor i månaden, då verka dom ha mycket folk med låg arbetslivserfarenhet vilket skulle betyda att man går över de med x antal år erfarenhet.
Citera
2017-04-25, 06:09
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder, varför hör man inte mer om Svenskar nere i Luxemburg?

Kollar vi GDP per capita (2016)

#1 Luxemburg: 103 199 dollar
#2 Norge: 70 392 dollar
#3 Sverige: 51 165 dollar

Folk pratar ju om Norge hela tiden, men Luxemburg? Rätt nära, låg skatt (vad jag hört), goda pengar om de inte är något jag missar. Kostar ju mer att bo där men som Norge så måste de ju vara högre livskvalitet än Sverige. Dubbla vår GDP Norge med ynka 40% mer

Jag är snart klar som ingenjör och funderar på att dra dit inom något år.

Vad säger ni, för- nackdelar? Är gräset grönare på andra sidan? Erfarenhet någon?

De har relativt låga skatter och lockar till sig höginkomsttagare mer än att vara ett välbetalt land därav sina fantastiska medellöner; de har väl lägsta momsen i hela EU så därav är det ett bra land att starta en verksamhet i, om möjligt.
Citera
2017-04-25, 09:23
Medlem
Citat:
haha, nä kan inte tyska/franska. Fundera på att lära mig tyska på en ok nivå (orelaterat till detta). Tror fortfarande att om man kan engelska så kan man få jobb där (som dom skriver i jobbansökningarna).

Luxemburg har bara blivit ett ställe jag börjat fundera lite på (av anledningar nämnda). Norge är ju najs också, ville bara höra varför de är så mycket prat om Norge men inte Luxemburg. Som de skrivits så finns ju vissa anledningar.

Jag älskar Sverige, och kommer bo och jobba här majoriteten av mitt liv. Tycker de är frestande och spännande att testa jobba i andra länder (gärna med bra lön och rätt nära till hemmet )

Ja du kan få jobb där. Catella Bank som har sitt säte där kommunicerar internt på engelska, det är språket i bankvärlden. Annonserna är skrivna på engelska för att de vill ha utländsk arbetskraft. Anledningen till att fler svenskar inte arbetar där beror på att många svenskar inte har rätt utbildning samt att många sitter uppbundna i Sverige med massa lån.

Det är meriterande även med kunskaper i tyska/franska men inget krav. Bara satsa om du känner för det. I många fall slår din ingenjörsutbildning högre än ekonomutbildning om du ska jobba som analytiker på bank, detta då dina matematik kunskaper är högre än kunskaperna en ekonom har.
Citera
2017-04-25, 12:54
Bannlyst
äh men skit i alla dessa kommentarer, åk dit och testa? vad är det värsta som kan hända? att du kommer tillbaka till sverige och fortsätter.
Citera
2017-04-25, 14:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
id16by6 är du verkligen ingenjör? Och då menar jag inte gymnasieingenjör.

Känns så otypiskt för en ingenjör att skriva "de" istället för "det" och "fundera" istället för "funderat".
Men det kanske är så ni 98-99or skriver numera.
Citera
2017-04-26, 06:05
Medlem
Germanofils avatar
För att det är tråkigt där. Ingen bra fotboll och bara en massa trista finansmänniskor. Det jag möjligtvis hade kunnat tänka mig vore att bo i Trier (Tyskland) och sedan pendla varje dag.
Citera
2017-04-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja du kan få jobb där. Catella Bank som har sitt säte där kommunicerar internt på engelska, det är språket i bankvärlden. Annonserna är skrivna på engelska för att de vill ha utländsk arbetskraft. Anledningen till att fler svenskar inte arbetar där beror på att många svenskar inte har rätt utbildning samt att många sitter uppbundna i Sverige med massa lån.

Det är meriterande även med kunskaper i tyska/franska men inget krav. Bara satsa om du känner för det. I många fall slår din ingenjörsutbildning högre än ekonomutbildning om du ska jobba som analytiker på bank, detta då dina matematik kunskaper är högre än kunskaperna en ekonom har.

uppskattar glädjen! Kändes som Luxemburg bara var en bortglömt land i diskussionen som behövdes ta upp. Ska kolla runt lite på jobbsidor och se var läget kan slå. Kan tänka mig de är ett fint land också (har aldrig varit där)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in