• 6
  • 7
2018-04-10, 15:28
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
...
Bde ja och nej, vad gller lkemedelsindustrin s ligger mycket av deras forskning ute p Universiteten numera, och det r nog en modell som kommer att fortstta. Det ger en viss garanti fr transparans, och sjlvkritik plus terkoppling hos andra forskare. Den gamla metoden att lkemedelsbolagen gr hela utvecklingsprogrammet sjlva ifrn scratch blir mer och mer sllsynt idag, det r helt enkelt fr svrt idag fr bolagen att leta upp kompetensen som behvs.

Vad gller tobaksbolagen s r jag inte s dr vldigt bekymrad utom fr deras reklam i tex U-lnderna. Men man mste ocks komma ihg att tobak odlas av fattiga bnder och ger dem en vlbehvlig inkomst som inte skulle finnas om folk inte rkte. Tobak r en hrdig vxt som vxer ven p torra sandiga magra marker medans man knappt kan odla ngot annat dr. Tex potatis som hr till samma vxtfamilj behver mycket mera vatten och gdning.
...
Det blir dligt med transparens ven om lkemedelsbolagen gifter sig med universiteten. Det adderar mer problem som jag ser det. Helt pltsligt brjar det allmnna betala fr forskning som industrin tar hem vinsterna fr. Jag r starkt kritisk till modellen. Doktorander och post doc:are sugs ocks med i leken. Jag sger inte det fr att jag tycker att de r smre mnniskor utan fr att de r som vi andra. Det finns s mnga exempel dr folk smusslar, (o)medvetet blundar mm fr sina meriters skull. S nej, bort med industrin frn universiteten och tajt reglering r vgen fram. Dr r faktiskt medicin unikt ur mitt perspektiv. Det gller folks hlsa och liv, man mste frska balansera profitdrevet. Sen att Volvo och KTH samarbeter fr att utveckla bttre aerodynamik i chassikonstruktioner r vl mer okej rent moraliskt men jag undrar hur mycket att det allmnna som hamnar i Volvos ficka. Men det vet jag inget om, har mera skeptisk/cynisk grundhllning.

Gllande ditt andra stycke skiter jag hgaktningsfullt hur robust tobaksplantan r. Att hjlpa folk ur fattigdom kan inte hnga p tobaksplantans verlevnad. Man behver inte ta livet av folk fr att resa andras levnadsstandard.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in