Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 15:33
  #2725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad svamlar min herre om? Du och jag har haft en diskussion huruvida NV fick skattepengar eller inte.

Vad svamlar min bästa, nåja, dam om? Rimligen bör du då också förkasta kopplingen mellan NV och Volvo eller så ser du inga problem med att NV "får" skattepengar. Jag tolkar ditt ickesvar som så att du inte ser några problem med "skattepengar" till NV.

Låt oss nu av rena barmhärtighetsskäl klippa av denna tramsdebatt.
Citera
2024-04-24, 16:07
  #2726
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad svamlar min bästa, nåja, dam om? Rimligen bör du då också förkasta kopplingen mellan NV och Volvo eller så ser du inga problem med att NV "får" skattepengar. Jag tolkar ditt ickesvar som så att du inte ser några problem med "skattepengar" till NV.

Låt oss nu av rena barmhärtighetsskäl klippa av denna tramsdebatt.

Då får jag citera mig själv igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag är mycket väl medveten om att pensionsbolag kan äga aktier, var och när har jag varit emot det? Citera mig gärna


Varför ska jag förkasta kopplingen till NV och Volvo? Jag vill gärna att du citerar där jag skrivit att jag är emot att pensionsbolag äger aktier, som du hävdar att jag gjort
Citera
2024-04-28, 17:10
  #2727
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Hur går det för dem?
Får de ut några batterier?
Citera
2024-04-28, 19:02
  #2728
Medlem
Senaste nyheten från dagens industri. De låter som att de har stora leveransproblem. Resten av artikeln är tyvärr bakom betalvägg.

"Men förseningarna i Skellefteå har tvingat Northvolt att skruva ned tempot i Västerås, där allt som tillverkas i gigafabrikerna utvecklas, testas och sätts i produktion. "

”Vi är fortfarande i en fas där vi bevisar oss själva som företag”, säger Sami Haikala, Northvolts utvecklingschef.

https://www.di.se/digital/northvolts...tre-ifran-oss/
Citera
2024-04-28, 20:28
  #2729
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Senaste nyheten från dagens industri. De låter som att de har stora leveransproblem. Resten av artikeln är tyvärr bakom betalvägg.

"Men förseningarna i Skellefteå har tvingat Northvolt att skruva ned tempot i Västerås, där allt som tillverkas i gigafabrikerna utvecklas, testas och sätts i produktion. "

”Vi är fortfarande i en fas där vi bevisar oss själva som företag”, säger Sami Haikala, Northvolts utvecklingschef.

https://www.di.se/digital/northvolts...tre-ifran-oss/

Citat:
Arbetarmakt skrev:

Northvolt behöver inte ens producera så mycket nu första åren bara de ligger i framkant i teknologi och bygger upp sina forskningsanläggningar och bygger upp värdekedjor och kunskap i Europa.

Tror Sami missade den lilla biten, han får kolla med skribent ovan innan han uttalar sig.
Citera
2024-04-29, 13:10
  #2730
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Senaste nyheten från dagens industri. De låter som att de har stora leveransproblem. Resten av artikeln är tyvärr bakom betalvägg.

"Men förseningarna i Skellefteå har tvingat Northvolt att skruva ned tempot i Västerås, där allt som tillverkas i gigafabrikerna utvecklas, testas och sätts i produktion. "

”Vi är fortfarande i en fas där vi bevisar oss själva som företag”, säger Sami Haikala, Northvolts utvecklingschef.

https://www.di.se/digital/northvolts...tre-ifran-oss/


Skulle tro att det hänger ihop med att det byggs för lite bostäder i Skellefteå
Citera
2024-04-29, 20:14
  #2731
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Slutligen innebär vårt samarbete med Northvolt också att Volvo Car Group från 2024 kommer att köpa 15 GWh battericeller per år från den befintliga Northvolt Ett-batterfabriken i Skellefteå.

https://www.volvocars.com/se/news/el...of-the-future/

Har Northvolt börjat leverera till Volvo Cars eller ligger det längre fram?
Citera
2024-04-30, 22:55
  #2732
Medlem
Hor-Ullas avatar
Intressant artikel om NV.


https://www.affarsvarlden.se/artikel...-jattens-panik

Citat:
Tesla-blankaren Per Lekander imponeras bitvis av Northvolt - men dömer samtidigt ut projektet. "Om Northvolt blir väldigt lönsamt kommer det att bero på att staten betalat en del av pengen och att Volkswagen hade panik, om vi säger så.
Citera
Igår, 19:42
  #2733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Intressant artikel om NV.


https://www.affarsvarlden.se/artikel...-jattens-panik

Blir lite fånigt när argumenten för Northvolt är att de har stora investerare och stora orderböcker.

Investerare tar kalkylerade risker, hur pass stora riskerna är beror på hur fördelaktiga avtal de kan få igenom. Eftersom avtalen för deras konvertibla lån inte är offentliga kan vi inte avgöra graden av risk och argumentet blir pannkaka, är Northvolt en säker satsning eller finns där stor risk och en stor hävarm?

På samma sätt så är beställningar ett värdelöst mått om vi inte känner till hur avtalen är utformade, ska vi verkligen inbilla oss att dessa är fasta?
Tvärtom vet vi att Northvolt har enorma problem med återkommande förseningar, vad är oddsen att dessa avtal är mycket mer värda än intresseanmälningar.

”Vi levererar även främst till premiumsegmentet av fordonsindustrin, som har bättre marginaler än medium- och lågsegmentet – och vi ser idag att det är en lönsam affär för många etablerade aktörer.”
Frågan är hur pass mycket "premium" Skellefteåbatterierna egentligen är? Verkar vara i klass med de flesta battericeller som produceras idag (ej LFP) och då har en aktör som CATL 13% vinstmarginal under q1, helt okej. LG Chem hade 2,2% vinstmarginal. Göteborgsfabriken ska tydligen stå för betydligt bättre batterier, men om det är leading edge redan 2026, så borde ju Skellefteåcellerna snarare bli någon sorts mellansegment?


De tre senaste månaderna verkar det inte ha kommit några positiva nyheter. Utsagan om 20 000 celler/tiotusentals i veckan är vad som gäller. Hur mycket skönmålning dessa utsagor innehåller är okänt, men sväljer vi det med hull och hår så är det ju 0.5gwh produktionstakt.
Det kan vi jämföra med vad trådens förlorade (nåja) son haft för insiderinformation för 5 kvartal sedan:


Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Vad jag har hört nu är att Skellefteåfabriken producerar i dagsläget cirka 100000 batterier per dag, och när fabriken är klar ska den producera ungefär 1,5 miljoner per dag.

Det betyder att de har skalat upp till en produktionstakt på cirka 4 GWh per år i dagsläget, vilket är tillräckligt till kanske 50000 bilar. De måste skala upp med 4 GWh till för full produktion på den lina de har igång nu, så den är på cirka 50%. De ska börja starta upp den andra linan snart också.

Den -antagligen- skönmålade produktionstakten är alltså 1/8 av den gode Arbetarmaktens insikter, 5 kvartal senare. Frågan är i vilken grad Scanias produktion kan ses som en proxy för Northvolts produktion, väldigt lustigt hur de gick från att kunna producera tusentals lastbilar om det bara fanns batterier, till att nu producera kring 60/kvartal (Samma som ett år sedan) men där batterierna inte längre är flaskhalsen. Kan Scania, som nu ska vara involverade i Skellefteå, ha lagt om sina planer för att bättre matcha Northvolts förväntade leveranser?

Den ständiga frågan är om vi i September kommer få besked om det traditionsenliga ett års försening av Fas 1, eller om Fas 1 konceptet kommer överges när underleverantörerna börjat bli färdiga med resten av fabriken?
De har ju också hypat upp en börsnotering i år, kanske är det denna som istället kommer försenas? Det rimmar ju väldigt illa med det fortsatta behovet av minsta möjliga transparens.


Och i brist på positiva nyheter från Northvolt så ser Peter Carlson istället till att fortsätta med fokusförflyttningen:
Citat:
De kinesiska fabrikerna har enligt Northvolt-vd:n ett “störande högt” koldioxidavtryck. Om batteritillverkningssektorn fortsätter på den inslagna vägen blir det med andra ord bara ett nytt sätt att “skapa samma gamla utsläpp”, enligt Carlsson.
https://www.dagensps.se/cleantech/no...er-miljobovar/

Förutom att hans slutsats är uppenbart felaktig, så är problemet för Carlson att Northvolts främsta konkurrenter är de som redan finns innanför EUs skyddstullar: I synnerhet LGs Wroclawfabrik. Polen exporterar sedan 2022 batterier för kring 80 miljarder/år, detta med mer koldioxidintensiv elproduktion än Kina.
Tanken på räddande EU-lagstiftning faller därför platt, batterier behövs absolut för en energiomställning, men allt snack om miljö från Northvolts sida är en ren marknadsföringsgimmick.

Citat:
Enligt Peter Carlsson är det viktigt att bygga batterifabriker där man kan nyttja förnybar energi som vattenkraft.
Förutom att resonemanget är skevt ur ett systemperspektiv så är det lite extra komiskt med tanke på att EUs miljömässiga fördel gentemot Kina främst är mängden kärnkraft och naturgas.
Kina har betydligt mer vattenkraft och ligger enbart några år efter i vind- och solel.
__________________
Senast redigerad av Stockholmslivet Igår kl. 20:00.
Citera
Igår, 20:16
  #2734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Förutom att resonemanget är skevt ur ett systemperspektiv så är det lite extra komiskt med tanke på att EUs miljömässiga fördel gentemot Kina främst är mängden kärnkraft och naturgas.
Kina har betydligt mer vattenkraft och ligger enbart några år efter i vind- och solel.

Det är m.a.o Kina som du ser som Europas räddning. Jag kan inte tolka din textmassa som något annat.
Du kanske förordar att vi bör satsa på att dra ner på ex. jordbruksproduktion inom EU och i.st. öppna portarna för kinesiska jordbruksprodukter? Varför ska vi producera vapen inom EU när det säkerligen är betydligt mer privärt att köpa dessa försvarsvapen från Kina? Kina levererar ju vapen till Ryssland så de bör ju fungera även inom Nato och EU.

Tja, så kan man givetvis få tycka men då försätter du nog Europa i en mycket farlig sits.

Kom ihåg att 90-talet nu är 30 år bakom oss i historien. Vi skriver 2024 och det är helt nya geopolitiska tider.

Att isolera sitt tänkande och bara se till en enda punkt och inte till helheten och den nya världsordning som håller på att uppstå kan ofta leda till vem som helst till ett naivt tänkande.

Det är större saker på gång än sista raden i en kvartalsrapport, de verktygen fungerar f.ö inte i dessa fall, och det måste man ta höjd för.
Citera
Igår, 21:13
  #2735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är m.a.o Kina som du ser som Europas räddning. Jag kan inte tolka din textmassa som något annat.
Du kanske förordar att vi bör satsa på att dra ner på ex. jordbruksproduktion inom EU och i.st. öppna portarna för kinesiska jordbruksprodukter? Varför ska vi producera vapen inom EU när det säkerligen är betydligt mer privärt att köpa dessa försvarsvapen från Kina? Kina levererar ju vapen till Ryssland så de bör ju fungera även inom Nato och EU.

Tja, så kan man givetvis få tycka men då försätter du nog Europa i en mycket farlig sits.

Kom ihåg att 90-talet nu är 30 år bakom oss i historien. Vi skriver 2024 och det är helt nya geopolitiska tider.

Att isolera sitt tänkande och bara se till en enda punkt och inte till helheten och den nya världsordning som håller på att uppstå kan ofta leda till vem som helst till ett naivt tänkande.

Det är större saker på gång än sista raden i en kvartalsrapport, de verktygen fungerar f.ö inte i dessa fall, och det måste man ta höjd för.


Förutom att hans slutsats är uppenbart felaktig, så är problemet för Carlson att Northvolts främsta konkurrenter är de som redan finns innanför EUs skyddstullar: I synnerhet LGs Wroclawfabrik. Polen exporterar sedan 2022 batterier för kring 80 miljarder/år, detta med mer koldioxidintensiv elproduktion än Kina.
Tanken på räddande EU-lagstiftning faller därför platt, batterier behövs absolut för en energiomställning, men allt snack om miljö från Northvolts sida är en ren marknadsföringsgimmic



Du kan prata dig varm om autarki i all oändlighet, men då får du allt ha ett EU-perspektiv och inte ett svenskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback