Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Man ska kanske undvika att dra slutsatsen att omställningen går långsamt baserat på ett enstaka projekt med vissa specialfrågor.
Här finns betydligt mer info om omställning för tung trafik. Om man gillar det eller ej är en sak men det pågår en hel del projekt…
https://closer.lindholmen.se/sites/d...l-report_0.pdf
Men vad jag kan förstå av tråden finns fyra lastbilar i Sverige som drivs med el. Tre av dem redovisas tydligen i tråden genom video. Dessa har batterier från Northvolt Västerås om jag förstått rätt. Om detta är battericeller framställda i Västerås eller inköpta battericeller sammanfogade där är inte helt klart. Från Skellefteå redovisas väl inga leveranser till fordon alls? (I våras påstås en leverans till hemlig mottagare ha genomförts.) Om några av lastbilarna används för rutinmässig transport har väl inte redovisats?
En EV-lastbil (troligen utan svenska batterier) för malmtransport redovisas i en artikel. Den skulle tas i bruk i september. Trådens Northvoltförespråkare utbrister triumferande att det finns bevis att den kan rulla. Den har rullat ur garaget till en laddstolpe, på video. Men om den nu kör sina planerade 6-milsrundor mellan entimmes-laddningarna, vet vi inte. Vi vet inte ens om den klarar det i vintertemperaturer. Några prognoser för det gjordes inte i artikeln.
Det är vad jag har förstått redovisats i tråden av konkreta resultat för grön omställning av tung trafik. Sammantaget är det inte mycket som Northvolt har att stödja sig på för att leverera batterier till
Edit:
Trassel att komma åt Flashback nu. Om jag faller bort kan det bero på det.