Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-14, 10:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Skillnaden är att LG Chem förmodligen har bra produkter och en tillverkning att prata om. Där är knappast Northvolt.

Har inte hört nått om att Northvolt batterier rent tekniskt är för dåliga. Det är väl produktionen som går knackigt även om man börjar få till det nu. Frågan om det kan bli lönsamt? Priserna sjunker just nu och det finns en överproduktion i värden. Försäljningen av elbilar måste ta fart, men batterier används till andra saker än just bilar t ex båtar, anläggningsmaskiner, batterilager och kanske snart i elflyg.

Behovet av batterier kommer att öka, den nuvarande överproduktionen kan bli en brist om några år.
Det gäller timing.
Citera
2024-06-14, 10:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hoppas det.
NV är det värsta som hänt kommunen sedan "flykting"krisen.

Så ni vill inte ha jobb och skatteintäkter i eran kommun?
Citera
2024-06-14, 10:50
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så ni vill inte ha jobb och skatteintäkter i eran kommun?
Vi hade ingen arbetslöshet förutom importerad sådan och den gruppen är precis lika arbetslös idag. Våra skatteintäkter går i hög grad till NV och de som kommer hit och jobbar tär på våra resurser samtidigt som de inte skattar här.

Vad vi fått är bostadsbrist, bilköer, ny brottslighet och pressad sjukvård, allt är sämre idag än för tio år sedan.
Citera
2024-06-14, 12:00
Medlem
Citat:
Vi hade ingen arbetslöshet förutom importerad sådan och den gruppen är precis lika arbetslös idag. Våra skatteintäkter går i hög grad till NV och de som kommer hit och jobbar tär på våra resurser samtidigt som de inte skattar här.

Vad vi fått är bostadsbrist, bilköer, ny brottslighet och pressad sjukvård, allt är sämre idag än för tio år sedan.

Varför skattar de inte i eran kommun? Pendlar de från andra kommuner?
Jag kan tänka mig att sjukvården blir pressad. Flera inom sjukvården som bytte jobb till operatör på NV pga bättre lön har jag för mig att jag läste. Dessutom de som kommer och jobbar i fabriken är väl övervägande män ?
Citera
2024-06-14, 12:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Varför skattar de inte i eran kommun? Pendlar de från andra kommuner?
Jag kan tänka mig att sjukvården blir pressad. Flera inom sjukvården som bytte jobb till operatör på NV pga bättre lön har jag för mig att jag läste. Dessutom de som kommer och jobbar i fabriken är väl övervägande män ?
Vissa har ju flyttat hit och skattar då förstås, andra är ju mer av typen fly in fly out.
De som flyttar hit ska ju också ha sjuk och tandvård, och deras barn ska ha dagis och skola osv.
Citera
2024-06-14, 12:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Vissa har ju flyttat hit och skattar då förstås, andra är ju mer av typen fly in fly out.
De som flyttar hit ska ju också ha sjuk och tandvård, och deras barn ska ha dagis och skola osv.

Ja men dom betalar ju skatt för det också,

Men nu blir vi OT
Citera
2024-06-14, 13:14
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ja men dom betalar ju skatt för det också,

Men nu blir vi OT
Visst, men det är ju ett nollsummespel, vi människor går ju i princip bara runt så idéen att Kommuninvånarna skulle bli rikare av inflyttning är ju helt felaktig.
Och dessutom är det inte pengar som saknas i vård och skola utan personal.
Citera
2024-06-14, 13:34
Medlem
Citat:
Visst, men det är ju ett nollsummespel, vi människor går ju i princip bara runt så idéen att Kommuninvånarna skulle bli rikare av inflyttning är ju helt felaktig.
Och dessutom är det inte pengar som saknas i vård och skola utan personal.

På kort sikt kvittar det nog. Men Skellefteå hade väl en sjunkande befolkningsutveckling innan Northvolt. Om det föds färre, unga flyttar ifrån och befolkningen bara blir äldre så innebär det ett sämre och sämre skatte underlag. Många på Northvolt lyfter väl även höga löner i Skellefteå mått så de innebär stora skatteintäkter på sikt.
Citera
2024-06-14, 15:19
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Har inte hört nått om att Northvolt batterier rent tekniskt är för dåliga. Det är väl produktionen som går knackigt även om man börjar få till det nu. Frågan om det kan bli lönsamt? Priserna sjunker just nu och det finns en överproduktion i värden. Försäljningen av elbilar måste ta fart, men batterier används till andra saker än just bilar t ex båtar, anläggningsmaskiner, batterilager och kanske snart i elflyg.

Behovet av batterier kommer att öka, den nuvarande överproduktionen kan bli en brist om några år.
Det gäller timing.

Många verkar överge NMC för LFP, känns lite som Northvolt satsat på fel häst gällande tekniken. Dessutom kan en del av förklaringen vara att NMC är betydligt svårare och dyrare att producera än LFP batterier.

Produktion eller inte, jag tror de kommer få det väldigt tufft att kunna konkurrera prismässigt med sina konkurrenter. För någonstans handlar det om lönsamhet och där har Northvolt inte visat upp några som helst trovärdiga siffror. Istället verkar deras affärsidé bygga på statliga pengar, jag skulle bli ytterst förvånad om Northvolt ens existerar om 10 år och dessutom med god lönsamhet. Finns inget som tyder på det. Dessutom lär deras rykte vara tämligen uselt. Vad är Northvolt USP gentemot LG Chem exempelvis? Svårt att se det, möjligtvis om man går på säljsnacket om ”gröna batterier” vilket känns smålustigt med tanke på mängden de kasserar pågrund av usel produktion.
Citera
2024-06-14, 15:50
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Många verkar överge NMC för LFP, känns lite som Northvolt satsat på fel häst gällande tekniken. Dessutom kan en del av förklaringen vara att NMC är betydligt svårare och dyrare att producera än LFP batterier.

Produktion eller inte, jag tror de kommer få det väldigt tufft att kunna konkurrera prismässigt med sina konkurrenter. För någonstans handlar det om lönsamhet och där har Northvolt inte visat upp några som helst trovärdiga siffror. Istället verkar deras affärsidé bygga på statliga pengar, jag skulle bli ytterst förvånad om Northvolt ens existerar om 10 år och dessutom med god lönsamhet. Finns inget som tyder på det. Dessutom lär deras rykte vara tämligen uselt. Vad är Northvolt USP gentemot LG Chem exempelvis? Svårt att se det, möjligtvis om man går på säljsnacket om ”gröna batterier” vilket känns smålustigt med tanke på mängden de kasserar pågrund av usel produktion.

Det är sant att LFP (Litiumjärnfosfat) är billigare att tillverka men LFP kommer aldrig få samma laddningsdensitet som NMC. Därför använder citybilar eller billigare bilar med kort räckvidd LFP. Det duger inte åt Scania eller Volvo/Polestar. Finns en anledning till att det inte sitter LFP-batterier i mobiltelefoner.

Sedan tror jag inte dom kasserar så många batterier, dom återvinner dom i huvudsak.
Citera
2024-06-14, 16:18
Bannlyst
Om 10 år är Northvolt världens högst värderade företag.

.
Citera
2024-06-14, 17:46
Medlem
Scania har återigen - likt en riktig Judas - avslöjat information om Northvolts batterileveranser.
Ska sägas att artikeln försöker måla upp en positiv bild av Northvolt, men informationen som framgår är likväl komprometterande.

Persson said Scania now receives 16,000 to 20,000 cells per week from Northvolt, enough to produce roughly 20 electric trucks.
https://www.bloomberg.com/news/artic...j-markets-wrap

Han tycks bekräfta att 20 000+ (Tiotusentals/many dozens of thousands) i veckan varit en skönmålning, det har dessutom gått 4 månader sedan dess.

Ja, det är möjligt att Northvolt även leverar till andra kunder men vid tanke på den begränsade volymen och hur viktiga de verkar vara för Scania så känns det tveksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt ok för dig med tillverkning av produkter i Polen men tillverkning av motsvarande produkter i Sverige är ett enda stort ajabaja?

Jag anar att du stod på första parkett och vinkade adjö när all svensk vitvarutillverkning försvann till Polen eller Ungern efter det att Sverige gick med i EU. Måste ha varit en sann högtidsstund för dig.

Jag får inte riktigt logiken att gå ihop på den fronten. 😁

För en månad sedan färdades jag, som miljontals andra svenskar årligen plägar göra, med bil sträckan Puttgarden-Suwalki och därefter norrut. Motorvägarna var underbart perfekta i Polen och stora vägbyggen pågick. Utefter vägen stod det kontinuerligt skyltar som förkunnade att det rörde sig om EU-projekt. Helt ok för dig med, förmodligen, miljardbelopp av svenska inbetalningar till EU som går till polska motorvägar?

Ajabaja om vi i Sverige ens skulle tänka i motsvarande banor. Bättre med polska motorvägar än svenska industrisatsningar?

Northvolt måste stå sig mot konkurrensen inom EU, att enbart peka på ondskefulla kineser duger inte.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2024-06-14 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in