2024-10-14, 20:05
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Som du märker har du snurrat till det så mycket att du inte ens längre vet det.

Bara så du har noterat det, HerrGickhan har 50" inlägg. Han kommer gladeligen ge sig in i en evighetsdiskussion om någon petitess. Du kommer aldrig få sista ordet. Mitt råd är att gå vidare i livet.
Citera
2024-10-14, 20:37
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Som du märker har du snurrat till det så mycket att du inte ens längre vet det.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är för att det inte motsäger något. Seså, berätta nu i stället hur du får fram övriga skulder genom att utläsa det från skattebetalningen. Om du inte klarar det har det därmed bevisats att du inte vet vad du pratar om.

Hittills har du inte lyckats med det.

För i helvete, skaffa er ett rum! Ingen förutom ni själva är intresserade av ert tjat och tjafs. Vi andra scrollar vidare och svär över er idioti att inte klara av att hålla käft! En e.n.d.a. l.i.t.en. stund.
Citera
2024-10-14, 23:13
Medlem
Det är anmärkningsvärr att både PC och Kataja inte svarar direkt på frågan om löner kommer att betalas ut nu i oktober.

PC säger "Jag vet att det är stress just nu, men vi jobbar på problemen." Och Kataja säger "Vi planerar att vara här i många år, och självklart planerar vi att betala skatt och löner".

Varenda kotte förstår att problemet stavas illikvid
och planen stavas lån.

Samtidigt har deras betalningsförlägganden vuxit från 132 miljoner till 380 miljoner. De 1.7 miljarder, som det viskas om, kommer att ätas upp snabbt. Bara löner nästa vecka och betalningsförlägganden kommer att sluka hälften. Minst.
Citera
2024-10-14, 23:31
Medlem
trickydicks avatar
En intressant AMA av en ingenjör på Northvolt

https://www.reddit.com/r/sweden/comm...northvolt_ama/

Ursäkta om den varit länkad tidigare.
Citera
2024-10-14, 23:31
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Det är anmärkningsvärr att både PC och Kataja inte svarar direkt på frågan om löner kommer att betalas ut nu i oktober.

PC säger "Jag vet att det är stress just nu, men vi jobbar på problemen." Och Kataja säger "Vi planerar att vara här i många år, och självklart planerar vi att betala skatt och löner".

och planen stavas lån.

Samtidigt har deras betalningsförlägganden vuxit från 132 miljoner till 380 miljoner. De 1.7 miljarder, som det viskas om, kommer att ätas upp snabbt. Bara löner nästa vecka och betalningsförlägganden kommer att sluka hälften. Minst.

Gud vad det tjollras
Klart Lönen kommer som vanligt
Media skrämmer bara upp er
Citera
2024-10-15, 00:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

och planen stavas lån.

De kan inte gärna säga att lönen inte kommer att betalas ut, för i så fall är fackets (eller en enskild anställds) uppgift att pronto begära företaget i konkurs. De får inte ut A-kassa utan konkurs, och då får de leva på sparpengar i november.

Frågan är om styrelsen kan bli personligt ansvarig även för uteblivna löner om de vet att kassan är tom. Jag tror inte det, men juridiskt kunnig får gärna reda ut frågan! Nu är det kanske av akademiskt intresse för om lönerna inte dykt upp till månadsskiftet så är jag som sagt övertygad om att facket begär Northvolt i konkurs. Företaget är visserligen nytt, men det kommer ändå vara åtskilliga som har fordringar i form av semesterdagar, övertid, etc. Värdet på den fordran kommer att minska varje dag som Northvolt drar på sig mer skulder.
Citera
2024-10-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graham
Tycker det låter helt orimligt som det beskrivs i Reddit-tråden att kvaliteten och precisionen i monteringen inte skulle kunna utvärderas på något annat sätt än genom att mäta prestanda hos den färdiga cellen. Jag har ingen bakgrund inom batteritillverkning men är hyfsat insatt inom elektronikmontering och har sett en hel del komponenttillverkning. Där är det en fullständig självklarhet att kontrollera utfallet av varje processteg. Det är inte som att wirebondning av halvledare eller terminering av folien i en filmkondensator görs blint och att utfallet testas först på slutprodukten, och då kan det handla om komponenter med ett säljpris på några cent. Optisk avsyning, röntgen, mätning av relevanta parametrar, man hittar ett sätt att kontrollera att processteget utförts korrekt. Felen hanteras direkt där de uppstår, sluttestet på den färdiga produkten ska vara mer av en formalitet med ett förväntat felutfall nära noll.

Det finns ingen möjlighet att bedriva lönsam tillverkning av en prispressad produkt med höga kvalitetskrav om man inte gör på det sättet. Även om maskinerna en gång varit intrimmade så kommer saker att hända på vägen som påverkar toleranserna och då måste linan slå stopp i det skede när felet uppstår, inte när man upparbetat värdefullt material till en osäljbar produkt. Förhållandena som beskrivs, med svetsar som hamnar nån millimeter fel, vätskor som spills, delmontage som skadas av att bli kvar i processteg för länge, är rakt av pinsamma. Så kunde det ha fått se ut på NV Labs typ 2019 när man testade fram tillverkningsprocessen, absolut inte ett par år in i den tänkta massproduktionen.
Ja detta låter som en väldigt viktig punkt för datastyrda maskiner/system, den att ”systemet” får en snabb ”feedback” så fort systemet felar det minsta, så att felets ursprung kan spåras och/eller att någon typ av korrigering på systemet kan rätta till processerna på direkten (..eller så fort som möjligt)!
Jag tror att namnet för dagen är ” R E G L E R – T E K N I K ” ! (.. ELLER då möjligen någon mer sofistikerad benämning för den som vill vara sån.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reglerteknik
Citera
2024-10-15, 07:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

och planen stavas lån.

KFM kan gå in och ta likvid direkt från Northvolt konto. Men är det inga pengar på kontot, kan det bli lurigt. Då, får Northvolt be någon långivare betala lönerna. Annars försvinner eventuella pengar direkt till KFM.

Det som återstår för KFM är beslagta maskiner och annat. De flesta långivare aktar sig nog för ett råttbo med ett svart hål där pengar bara försvinner.

380 Msek är inte växelpengar direkt … totala skulden lär ju vara mångdubbelt. KFM får nog anställa fler handläggare…
Senast redigerad av Mullret 2024-10-15 kl. 08:29.
Citera
2024-10-15, 11:26
Medlem
Citat:

och planen stavas lån.

Ja, det hade ju faktiskt varit enklare om de hade varit transparenta med hur mycket de har kvar i kassan och hur länge de räknar med att klara sig utan ytterligare finansiering, så slipper de alla dessa frågor från media hela tiden.
Alla potentiella investerare kommer kräva den informationen ändå - men det kommwr inte hända.
Citera
2024-10-15, 11:42
Medlem
Citat:

och planen stavas lån.

Det som ligger hos KFM är ju i huvudsak hos det konkursade dotterbolaget så de pengarna berör inte Nortvolt ETT. Det kan i själva verket vara så att i den färdigbyggda fabrikens bolag inte finns så mycket skulder kvar.
Citera
2024-10-15, 12:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Det som ligger hos KFM är ju i huvudsak hos det konkursade dotterbolaget så de pengarna berör inte Nortvolt ETT. Det kan i själva verket vara så att i den färdigbyggda fabrikens bolag inte finns så mycket skulder kvar.

Fast jag tror att jag läst att även Nortvolt Ett har skulder hos KFM fast nu hittar jag inte den artikeln. Men jag antar att fogden bara kan plocka pengar från ett företags konto precis som de kan göra för en privatperson. Det vore taskigt mot de anställda om de gjorde det innan 25 oktober.
Citera
2024-10-15, 12:46
Medlem
Reimers avatar
Storägaren Wolkswagen är osäkra på om de ska kasta in mera pengar i det svarta hålet Northvolt.

Citat:
Tyska biljätten Volkswagen är storägare i Northvolt. Och de har ännu inte bestämt för om de ska skjuta in nya pengar i det krisande företaget eller inte, uppger Sveriges Radio.

Enligt deras källor försvårar biljättens icke-besked förhandlingarna om finansieringen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1297639
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in