2024-11-22, 11:47
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det gjorde han själv när han startade bolaget!

Han har ju jobbat på Tesla, vad kan gå galet?

LL

Tesla är till skillnad från North Volt lönsamma..han överskattade nog sin egen förmåga en hel del, eller lyckades inte bygga ett kompetent team. De satsar som Tesla med aggressiv expansion, men har inte alls de ekonomiska muskler eller förståelsen från investerare som Tesla hade. Att gå in i en bransch där man direkt konkurrerar med kineser är kanske inte heller så smart utan att ha en hållbar nisch.
Citera
2024-11-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Funkade ju för Northland Resources gruva på det viset och för mängder av privatbyggda järnvägar i Sverige på 1800-talet så varför inte?
Men de järnvägar som byggdes innan konkurserna var inte fuskbyggda med varierande spårbredd var tjugonde meter, räls som inte tålde belastning och utan en bra preparerad banvall med mera.
Citera
2024-11-22, 12:26
Medlem
Skojarns avatar
Det finns inga likheter med Tesla. Bara för att Tesla löste sig till slut betyder ju inte att alla startup ska lyckas och att vi ska tömma alla pensionsfonder för att bara satsa på startups och Ukraina.

Tesla hade en säljbar produkt där de dessutom var man länge ganska ensamma om den produkten. Det fanns en försäljning med små marginalproblem som investerarna chansade på skulle lösa sig med åren.

Northvolt har å andra sidan ingen produkt i en marknad där andra redan sitter på produktionsöverskott med en bättre och billigare produkt. Därav finns det inga investerare längre heller.

Scania har ju förvisso nån sektliknande relation till NV där man lovat NV monopol för all framtid etc, men det är ju till klen tröst när NV inte har fungerande batterier och Scania inte har köpare till sina el-lastbilar.

Lustigt ändå att VDns aktier värderades som högst till 7 miljarder när pensionsfonderna var där och trissade upp priset på Northvolt-aktier. Han var alltså multimiljardär för en stund, bara genom att säga att han hade en idé om att göra batterier.
Citera
2024-11-22, 12:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka-babe
Jag ser presskonferensen med Peter Carlsson nu.

Vilket snömos och Peter Carlsson inger noll förtroende, karln kan ju inte ens prata sammanhängande!..
Hur har han och företaget lyckats få in allt kapital??
Ja, verkligen. "eh eh eh", "i i i", "eh eh", "om om", "eh eh eh", "eeeeeh"

(För övrigt delar han den egenskapen med Elon som också är en dålig talare.)

Han kanske även borde haft lite fysiska journalister på plats. Hans snack kanske skulle flyta bättre då.

---

Hm.... Northvolt ser ut att kånka.

Jag drar mig till minnes Northland Resources och Re:Newcell, även de större industrisatsningar som kånkade.

Större nya satsningar kånkar? Eller finns det något nytt större bolag som lyckats? Jag kommer inte på något just nu.
Senast redigerad av Madagascar 2024-11-22 kl. 12:49.
Citera
2024-11-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Goldman Sachs skyddar sin duktige pojke Peter och gömmer honom. Han får smita och ersätts av någon som inte skapat soppan och inte behöver svara för den.

Northvolt smiter från ordentlig utredning av svensk konkursförvaltare och polis genom att storfinansen lyckas med det orimliga tricket att deras bedrägeri mot Sverige skall utvärderas av deras amerikanska kompisar.

Nu är ersatt och allt är frid och fröjd eller hittar du nu nästa punkt att ersätta?
Citera
2024-11-22, 13:20
Medlem
321js avatar
Någon som några seriösa förslag på nya ägare som kan satsa vad som behövs?
Citera
2024-11-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag drar mig till minnes Northland Resources .

Kaunis Iron har gått bra och visat fina resultat efter det att de köpte upp konkursboet. Just nu är det väl lite sämre p.g.a järnmalmspriserna och jag vill minnas att de inte har kommit igång med att bryta en ny fyndighet i närheten. Jag tror att det fattas något tillstånd.

"– Järnmalmspriserna är fallande samtidigt som vi har osäkerhet i omvärlden. Inte minst en svag ekonomisk utveckling i Kina, som är den dominerande marknaden för järnmalm, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...r-upp-personal
Citera
2024-11-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, verkligen. "eh eh eh", "i i i", "eh eh", "om om", "eh eh eh", "eeeeeh"

(För övrigt delar han den egenskapen med Elon som också är en dålig talare.)

Han kanske även borde haft lite fysiska journalister på plats. Hans snack kanske skulle flyta bättre då.

---

Hm.... Northvolt ser ut att kånka.

Jag drar mig till minnes Northland Resources och Re:Newcell, även de större industrisatsningar som kånkade.

Större nya satsningar kånkar? Eller finns det något nytt större bolag som lyckats? Jag kommer inte på något just nu.

Känns som att Peter Carlsson kommer att hamna på satirprogrammet svenska nyheter.

Om inte annat hade det varit intressant att räkna hur många "eh eh eh" han fick in i den intervjun. Skulle man klippa ihop alla är det nog nästan halva intervjun...
Senast redigerad av roddarn 2024-11-22 kl. 13:39.
Citera
2024-11-22, 13:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, jag såg att Scania ställde upp med en miljard till. Hoppas verkligen att det löser sig till sist.
Skräckscenariot är ju om det drunknande Northvolt drar med sig räddaren Scania ner i djupet också. En så kallad dubbel bajsmacka som skulle ge rejäla svallvågor i svensk nationalekonomi.

Det är ju verkligen inga småpengar som skyfflas runt i karusellen direkt.

Scanias lån är ett så kallat DIP-lån och är säkrat inom Chapter-11 förfarandet
Citera
2024-11-22, 13:39
Medlem
Skojarns avatar
Herregud, Dagens Industris ledarredaktion verkar ju bestå av Konrad och hans gelikar.

Hyllningarna till VDn har inga gränser - han ensam har satt grundstenen till den nya industriella revolutionen och har ett "oerhört mod". I min värld är man modig om man har 2000 miljoner och gör av allt på sin idé som inte råkade funka för att Sverige hade för mycket jante eller nåt. Förlusterna är inte heller något problem som folk gör gällande - vi har fått fett mycket "infrastruktur" för pengarna.

Däremot är man inte "modig" om man har noll och sen tjänar hundratals miljoner på att lura investerare att man vet något om batteritillverkning.

Dagens Industri tycker också det är bra att Peter får sova ut lite efter att ha jobbat "dygnet runt i 8 år", och tror det behövs lite mer utvilade managmentkonsulter som nu kan fortsätta driva denna fina industri. Jag vet inte vad DI tror att Northvolt har åstadkommit - att det har blivit någon batterifabrik med en säljbar produkt - men jag tror ledarredaktionen precis tittat på Gladiator eller nån film med en hjälte som gav sitt liv för nationen och allas frihet.
Citera
2024-11-22, 13:49
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Någon som några seriösa förslag på nya ägare som kan satsa vad som behövs?
Varför inte bara starta ett nytt batteriföretag istället? Det finns ingen egen teknik (den teknik de har är inköpt, alltså inte ens deras egen, och är inte ens i närheten av framkant) och ingen nämnvärd kompetens i Northvolt.

Ironiskt nog har t.o.m. Northvolt själva spritt ut ett (falskt, enligt deras egna insider på Reddit, för övrigt) rykte att deras maskinpark avsiktligen levererades defekt av Kina för att sabotera för företaget. Så vad andra är beredda att betala för deras maskinpark lär ju ha påverkats en del av det också. ("Den som gräver en grop åt andra...")

Sedan är ju både själva namnet Northvolt och företagets eftermäle (som skulle följa med ett namnbyte) enorma negativ tillgångar, dvs. man skulle köpa något som har ett enormt negativt "värde". Varför skulle någon vilja göra det?

Påminner lite om Bayers övertagande av Monsanto (för 60 miljarder dollar), som gjort att Bayer har gått från en välmående och framstående tysk läkemedelsjätte med en lång och ärorik historia (uppfinnare till både Aspirin och heroin, bland många andra banbrytande läkemedel) till att liksom Northvolt stå på ruinens brant. Dettta eftersom Monsanto (och USA) dolde att det fanns en tickande bomb i företaget i form av det juridiskt ansvaret för Roundup (glyfosat), ett bekämpningsmedel som var en av Monsantos viktigaste produkter men som visade sig ge upphov till enorma skador på miljön och människors hälsa.

Tyskarna var dumma nog (eller hotade, mutade och utpressade nog) att gå rakt i amerikanernas fälla där. Tror inte Northvolt har samma förutsättningar att lura något annat stort företag i världen på samma sätt vid det här laget.

Det finns alltså närmast per definition inget företag i världen med förmågan att satsa det som Northvolt som skulle behöva för att göra företaget framgångsrikt. Just eftersom detta i sin tur kräver stor kompetens och resurer, och inget fötretag som vet vad de sysslar med vilja ta i Northvolt med tång. Så när du efterlyser "seriösa förslag" på sådana nya äger ställer du en omöjlig fråga.
Citera
2024-11-22, 13:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu är ersatt och allt är frid och fröjd eller hittar du nu nästa punkt att ersätta?
Det gör ingen skillnad vem som jobbar för amerikanerna. Nu kan inte längre Peter kritiseras och den amerikan som tar över säger bara "I know nothing."

Den som skall ersättas är naturligtvis den amerikanska domstolen som kommer att försöka sopa bort spåren av ekonomiskt bedrägeri.

Det tillverkades aldrig celler.

Byggnaden är ännu inte betald trots 100 miljarder i investeringar.

Svensk polis och konkursförvaltare måste in.

Svensk lag måste tillämpas i Sverige, inte amerikansk.

(FB) Skvaller om Northvolt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in