Citat:
Ursprungligen postat av
PeterBjorkman
Jag är nog inte riktigt beredd att gå så långt i antaganden.
Däremot förstår jag inte ett smack om hur chapter 11 rekonstruktion kan vara aktuellt.
Implikationerna av detta skulle kunna vara förödande och att denna dödsdans drar ut ytterligare ett antal år på tiden och därmed ännu större förluster för kommun och lokalsamhälle.
Har svårt att förstå att det verkligen skulle kunna fortgå - även om det beslutats att de rent formellt har rätt att genomgå själva prövningen.
Finns det någon som kan processen för chapter 11 mer i detalj?
Bör kanske förtydliga att jag inte menar att det sitter någon Charles-Ingvar Jönsson som planerat allt in i minsta detalj. Istället handlar det om det som kallas för "magkänsla", och som ligger till grund för alla beslut som fattas och allt som sägs. Det är "magkänslan" som förvridits på ett radikalt sätt och som innebär att folk och länder fattar beslut som går emot det egna intresset.
Många är vi som känt på oss att det skulle sluta på det här viset. Alltså måste de som drivit igenom projektet sitta på en helt annan magkänsla, detta då de fortfarande anser varje beslut vara berättigat även om vi alltså talar om ett haveri. Emedan de kanske inte är utomjordingar eller ödlemänniskor så är de i besittning av en helt annan magkänsla, en magkänsla som gynnar främmande makt.
I vanliga fall brukar det kallas för fanatism, detta att man inte kan revidera sin ståndpunkt i ljuset av en förändrad sitution. Å andra sidan är en hel del svenska beslutsfattare cyniker (snarare än fanatiker) som kan säga en sak ena dagen och en helt annan nästa dag, i tjänst för den egna karriären och den egna plånboken.