2024-12-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Tror Northvolt kan glömma att en kinesisk tillverkare eller investerare skulle ta över. Efter att ISP stoppar PTL tror jag viljan att investera i batteritillverkning i Sverige från ledande tillverkare i Kina kommer att minska.

https://www.st.nu/2024-12-23/drastis...-stoppade-ptl/

https://sverigesradio.se/artikel/myn...riges-sakerhet

Sverige är som den obstinata bäbisen som inte ser sina begränsningar. "Kan själv, kan själv"!!!
Tom med myndigheterna lever i total självförnekelse.

Antingen kinesisk batteritillverkning i Sverige eller ingen.
Sverige väljer ingen.
Citera
2024-12-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Sverige är som den obstinata bäbisen som inte ser sina begränsningar. "Kan själv, kan själv"!!!
Tom med myndigheterna lever i total självförnekelse.

Antingen kinesisk batteritillverkning i Sverige eller ingen.
Sverige väljer ingen.

Vi har väl aldrig haft någon batteritillverkning förut så varför skulle det vara något större problem nu?

Volvo Cars ägs av kineser så de lär få batterier därifrån.

Ellastbilar är fortfarande en nischprodukt så inget kritisk för Volvo LV eller Scania på bra många år.

Tror att Scania kan ta över en nedbantad NV-verksamhet för utveckling och prototyptillverkning av lastbilsbatterier. Inget Skellefteå med i den planen, men Västerås.
Citera
2024-12-26, 14:47
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
"SR Västernorrland kunde berätta att investeringen i Torsboda, enligt ISP, skulle medföra en ”påtaglig risk för skadlig inverkan på såväl Sveriges säkerhet som på allmän ordning och allmän säkerhet i Sverige”. Så står det i beslutet."

Fan, jag blir helt varm av patriotism när jag läser om hur vårt land sätter ner foten för att upprätthålla "allmän ordning och säkerhet". Varje gång man duckar en skjutning i Stockholm så tänker jag "tur att ordningsmakten jobbar med att få ut så många kinesiska batteriingenjörer som möjligt".

Jag menar, svenskarna ser snälla ut med sina blåa ögon, men ingen ska tro att allmän ordning är något annat än första prioritet inom våra gränser. Nästa gång kineserna får för sig att skicka ingenjörer så ska dom veta att vi har en mur av karoliner som inte tolererar oordning på helig svensk mark.
Citera
2024-12-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Fan, jag blir helt varm av patriotism när jag läser om hur vårt land sätter ner foten för att upprätthålla "allmän ordning och säkerhet". Varje gång man duckar en skjutning i Stockholm så tänker jag "tur att ordningsmakten jobbar med att få ut så många kinesiska batteriingenjörer som möjligt".

Jag menar, svenskarna ser snälla ut med sina blåa ögon, men ingen ska tro att allmän ordning är något annat än första prioritet inom våra gränser. Nästa gång kineserna får för sig att skicka ingenjörer så ska dom veta att vi har en mur av karoliner som inte tolererar oordning på helig svensk mark.

Helt jävla absurt faktiskt.
I ett läge då nationen faktiskt på riktigt är på dekis och lite investeringar och inkomster behövs mer än någonsin tycker man att de borde suga i sig dessa intresseanmälningar som en svamp.

Istället börjar man käfta och mopsa upp sig (kanske på Washingtons order?) mot utländska investerare.

Det enda rätta och rimliga svaret från Kina borde vara att skyndsamt börja avveckla sin Volvoverksamhet i Sverige.
Citera
2024-12-26, 17:32
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Helt jävla absurt faktiskt.
I ett läge då nationen faktiskt på riktigt är på dekis och lite investeringar och inkomster behövs mer än någonsin tycker man att de borde suga i sig dessa intresseanmälningar som en svamp.

Istället börjar man käfta och mopsa upp sig (kanske på Washingtons order?) mot utländska investerare.

Det enda rätta och rimliga svaret från Kina borde vara att skyndsamt börja avveckla sin Volvoverksamhet i Sverige.

Det är ingen slump att CATL valt just Ungern för sin fabrikssatsning. Där är uppenbart den politiska risken lägst - i Sverige är den högst för alla kategorier. Oavsett om man ska starta en gruva, kärnkraftverk, bryta cement eller tillverka batterikomponenter så lockar Sverige med rättssäkerhet och stabilitet, men när man plöjt ner några hundra miljoner blir det tvärstopp med hänvisning till någon groda eller "allmän ordning". Som om anarki skulle bryta ut om kineserna fick tillverka något här.

Världens högsta skatter, världens sämsta tillväxt med undantag för Venezuela, världens sämst presterande valuta, snart världens högsta drivmedelspriser igen. Sverige lever på gamla ekonomiska meriter, men det kommer gå fort åt andra hållet.

Trump har inte ens tillträtt men tweetar redan om att invadera Kanada. Kanske kommer ännu strängare order från Washington om att Sverige ska sluta handla med alla förutom USA.
Citera
2024-12-26, 21:56
Medlem
Vad hände med alla kinesiska "ingenjörer" (läs: spioner) som Northvolt drog hit? Har de gått vidare och jobbar för Ericsson nu?
Citera
2024-12-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt
Vad hände med alla kinesiska "ingenjörer" (läs: spioner) som Northvolt drog hit? Har de gått vidare och jobbar för Ericsson nu?

Vad var de här och "spionerade" på? Snälla, utveckla gärna.

Kinesiska maskiner skulle sätta ihop kinesiska råvaror till batterier i Norrland. På något jäkla sätt klarar det svenska mirakelföretaget Northvolt inte av att göra detta. Istället har miljarder kronor försvunnit ut i tomma intet så vad skulle Kina "spionera" på.

Snarare var de väl här och spelade in avsnitt av Dolda Kameran.
Citera
2024-12-26, 22:49
Medlem
Citat:
Vad var de här och "spionerade" på? Snälla, utveckla gärna.

Kinesiska maskiner skulle sätta ihop kinesiska råvaror till batterier i Norrland. På något jäkla sätt klarar det svenska mirakelföretaget Northvolt inte av att göra detta. Istället har miljarder kronor försvunnit ut i tomma intet så vad skulle Kina "spionera" på.

Snarare var de väl här och spelade in avsnitt av Dolda Kameran.

Poängen var att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden för att därefter söka sig vidare till andra svenska företag och utöva företagsspioneri.

Northvolt tog medvetet hit den trojanska hästen (läs: kinesiska hästen). Ledningen i Northvolt ska ställas till svars för landsförräderi... och straffet ska bli hårt!
Senast redigerad av medelpunkt 2024-12-26 kl. 22:51.
Citera
2024-12-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt
Poängen var att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden för att därefter söka sig vidare till andra svenska företag och utöva företagsspioneri.

Northvolt tog medvetet hit den trojanska hästen (läs: kinesiska hästen). Ledningen i Northvolt ska ställas till svars för landsförräderi... och straffet ska bli hårt!

Ursäkta om jag verkar trög men jag begriper inte vad det är kineserna vill spionera på.

Konstaterar att de redan äger Volvo och en rejäl kaka av den gröna energisektorn (sol och vind).

Våra kompetenser inom batteritillverkning kan vi ju faktiskt utesluta också.

Sedan ligger de redan i täten för mineralutvinning, halvledare och AI.

Skogsbruk och kullager tillhör liksom allmängods sedan minst 100 år tillbaka.

Vad är det för viktiga industrihemligheter de så gärna vill komma åt? Inom vilka områden dominerar vi utveckling och forskning över Kina?
Citera
2024-12-27, 09:30
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursäkta om jag verkar trög men jag begriper inte vad det är kineserna vill spionera på.

Konstaterar att de redan äger Volvo och en rejäl kaka av den gröna energisektorn (sol och vind).

Våra kompetenser inom batteritillverkning kan vi ju faktiskt utesluta också.

Sedan ligger de redan i täten för mineralutvinning, halvledare och AI.

Skogsbruk och kullager tillhör liksom allmängods sedan minst 100 år tillbaka.

Vad är det för viktiga industrihemligheter de så gärna vill komma åt? Inom vilka områden dominerar vi utveckling och forskning över Kina?

Du glömde att dom leder i telekom också, man har ju tvingats bannlysa Huawei från alla upphandlingar för att Ericsson skulle överleva - precis som man håller på att bannlysa kinesiska biltillverkare nu.

Och så snackar regeringen om att förbjuda Temu också med hänvisning till miljö eller något. Det är liksom bättre för miljön när man först skriver Biltema, H&M och dylikt på kinaprylarna innan man försäljer dem i Sverige.

Alltså samma princip som skulle göra NV-batterier till svenska och lösa vårt berornde av Kina - stämpla vårt varumärke på kinesiska produkter.
Citera
2024-12-27, 12:50
Medlem
Betalade dom ut lönen nu i december?
Citera
2024-12-27, 17:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vi har väl aldrig haft någon batteritillverkning förut så varför skulle det vara något större problem nu?

Volvo Cars ägs av kineser så de lär få batterier därifrån.

Ellastbilar är fortfarande en nischprodukt så inget kritisk för Volvo LV eller Scania på bra många år.

Tror att Scania kan ta över en nedbantad NV-verksamhet för utveckling och prototyptillverkning av lastbilsbatterier. Inget Skellefteå med i den planen, men Västerås.

Det har tillverkats battetier i övet hundra år i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in