Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Poängen med inlägg tror jag var att inget verkar skett för att föra över chapter 11-avtaket till Sverige. Och sker inte det blir det konkurs eller mindre troligt en svensk rekonstruktion.
Eller då finns något ologiskt i processen jag inte förstått ännu.
Allmänt har jag svårt att se en direkt överföring utan att mindre fordringsägare haft möjlighet att säga något.
Vadå föra över avtalet? Northvolt kan komma överens om skuldnedskrivning redan innan rekonstruktion, vad finns det för anledning att starta ett juridiskt kaos med rekonstruktion i en domstol utan jurisdiktion samtidigt som utmätningar och konkurs kan avhandlas i svensk domstol parallellt?
Det låter mer som om man anlitat dyra amerikanska managmentkonsulter som rekommenderade Chapter 11 som en mirakelkur för kaosföretag.
Vad gäller likvidationsbeslutet så blir det märkligt att påbörja en Chapter 11 och sedan besluta om likvidation. Då har man ju gjort Chapter 11 i onödan.
Å andra sidan har tiden gått och det är
uppenbart för alla att Northvolt varken har batterier, kunder, personal, leverantörer eller något annat och att det bästa är att bara rycka plåstret och gå vidare med vettigare projekt än att förhandla skuldnedskrivningar som är meningslösa när man ändå inte har en säljbar produkt.
Northvolt är liksom inte några justeringar i balansräkningen bort från ett lönsamt företag, det är ett av världshistoriens största företagsmisslyckanden.