Igår, 20:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ah, så om jag förstår dig rätt en frivillig likvidation av företaget? Och är det detta som Northvolt eventuellt kan fatta beslut om att göra på det möte imorgon som Ringhals3 beskriver?

Frivillig är att ta i, den blir snarare oundviklig om de inte kan säkra ytterligare 30 miljarder i finansiering för att täcka närmsta årets förlust och om tolv månader så är pengarna slut igen.
Citera
Igår, 20:45
Medlem
Ödesmötet imorgon, gäller det endast den svenska verksamheten, endast den amerikanska eller båda?
Citera
Igår, 21:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Konstigt tyst om det hela. Även om någon form av rekonstruktion ägt rum i usa(finns det ens detaljer i den publicerade?) så måste den godkännas i Sverige och svensk domstol för att juridiskt gälla här. Alternativet är att någon process (konkurs, rekonstruktion) dras i gång här för att styra upp företagets åtaganden. En likvidation som nu möjligen är aktuell blir väl i praktiken en konkurs om man inte foe ordning på skulderna först
Ja, det är väl det en rekonstruktion går ut på. Att borgenärerna går med på att skriva av stora delar av sina skulder med förhoppning om att verksamheten har livkraft nog att generera medel längre fram? Finns inte den förhoppningen eller möjligheten är det lika med konkurs.
Citera
Igår, 22:50
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Om jag får vara ärlig för en stund och bara svamla av mig lite med insyn i stan och hur det påverkat den.

Northvolt dök upp som en ångvält, helt plötsligt skulle det bli en batterifabrik här, alla var på och med, det fanns inte en endaste kritisk tanke och det kan man ju förstå då¨dem lovade en hel kedja av inbördes produktion, kobolt, lithium och allt annat som behövdes skulle produceras inom Sveas gränser, de har till och med ett bolag för lithium eller kobolt reggat men utan omsättning. Bra snack, men inget hände mer än att ALL kastade in pengar i detta, investerare runt om världen/norden/sverige köpte upp fastigheter, tomter, arrenden och fan och hans moster här, alla priser trissades upp då detta skulle bli världens nya Klondyke.

2019-2021, det bara östes in pengar, massmedia skrev inte ett ont ord någonstans, ingen ifrågasatte var alla miljarder som redan då var investerade gick, hur de skulle komma tillbaka, ingen ifrågasatte för det första om någon ens visste hur man gör ett elbatteri.
Priserna på hus skenade, folk köpte upp ruckel och förberedde att hyra ut till all ny bemanning som skulle behövas.
Inflyttning påbörjas även med ett tiotal per vecka.

2022-2023, folk här började dra öronen bakåt, men de som köpt upp billiga ruckel tjänade enorma pengar på att hyra ut till bangladeshianer och annat utomeuropeiskt folk som inte ställde krav. Det blev razzior hos många som hyrde ut rent livsfarliga hem, mögliga och elfarliga, men som tjänade storkovan på detta. Vanligt folk hade inte råd att byta bostad inom staden då priserna skenat så enormt på 20 års tid i Skellefteås historia. Inflyttningen har då ökat till 20-talet närmare per vecka.
VD Peter Carlsson tar också ut aktieutdelning på 200 miljoner.

2023-2024, Northvolts rykte gick snabbt nedför med alla olyckor, dödsfall, stalkers, deras brist på transparens i hur det verkligen gick med batteriproduktionen.
Sedan kommer dödsstöten med alla avhopp av poster, kritiken påbörjas nu först av Dagens Industri etc och några få andra medier, de stora väljer att backa det sjunkande skeppet och välja hur det hela ska vinklas.

2024-2025, Chapter 11 inleds, en sorts rekonstruktion fast via amerikanska myndigheter av någon outgrundlig anledning bara för att de haft ett kontor eller företag där, trots att huvudbolaget Northvolt AB finns i Sverige. Ingen förstår detta, ingen förstår varför inte ekoroteln ännu inte är inblandade.
Det här är det sjukaste norrland varit med om och nu kommer det lämna tomma byggnader efter sig då det väl går i graven.

Bara lite svammel och min syn på det. Far åt helvette Northvolt, men tack för den tid vi fick med jobb.
Citera
Igår, 23:07
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är väl det en rekonstruktion går ut på. Att borgenärerna går med på att skriva av stora delar av sina skulder med förhoppning om att verksamheten har livkraft nog att generera medel längre fram? Finns inte den förhoppningen eller möjligheten är det lika med konkurs.
Poängen med inlägg tror jag var att inget verkar skett för att föra över chapter 11-avtaket till Sverige. Och sker inte det blir det konkurs eller mindre troligt en svensk rekonstruktion.
Eller då finns något ologiskt i processen jag inte förstått ännu.
Allmänt har jag svårt att se en direkt överföring utan att mindre fordringsägare haft möjlighet att säga något.
Citera
Idag, 02:23
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Poängen med inlägg tror jag var att inget verkar skett för att föra över chapter 11-avtaket till Sverige. Och sker inte det blir det konkurs eller mindre troligt en svensk rekonstruktion.
Allmänt har jag svårt att se en direkt överföring utan att mindre fordringsägare haft möjlighet att säga något.

Vadå föra över avtalet? Northvolt kan komma överens om skuldnedskrivning redan innan rekonstruktion, vad finns det för anledning att starta ett juridiskt kaos med rekonstruktion i en domstol utan jurisdiktion samtidigt som utmätningar och konkurs kan avhandlas i svensk domstol parallellt?

Det låter mer som om man anlitat dyra amerikanska managmentkonsulter som rekommenderade Chapter 11 som en mirakelkur för kaosföretag.

Vad gäller likvidationsbeslutet så blir det märkligt att påbörja en Chapter 11 och sedan besluta om likvidation. Då har man ju gjort Chapter 11 i onödan.

Å andra sidan har tiden gått och det är
uppenbart för alla att Northvolt varken har batterier, kunder, personal, leverantörer eller något annat och att det bästa är att bara rycka plåstret och gå vidare med vettigare projekt än att förhandla skuldnedskrivningar som är meningslösa när man ändå inte har en säljbar produkt.

Northvolt är liksom inte några justeringar i balansräkningen bort från ett lönsamt företag, det är ett av världshistoriens största företagsmisslyckanden.
Citera
Idag, 08:51
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Vadå föra över avtalet? Northvolt kan komma överens om skuldnedskrivning redan innan rekonstruktion, vad finns det för anledning att starta ett juridiskt kaos med rekonstruktion i en domstol utan jurisdiktion samtidigt som utmätningar och konkurs kan avhandlas i svensk domstol parallellt?

Det låter mer som om man anlitat dyra amerikanska managmentkonsulter som rekommenderade Chapter 11 som en mirakelkur för kaosföretag.

Vad gäller likvidationsbeslutet så blir det märkligt att påbörja en Chapter 11 och sedan besluta om likvidation. Då har man ju gjort Chapter 11 i onödan.

Å andra sidan har tiden gått och det är
uppenbart för alla att Northvolt varken har batterier, kunder, personal, leverantörer eller något annat och att det bästa är att bara rycka plåstret och gå vidare med vettigare projekt än att förhandla skuldnedskrivningar som är meningslösa när man ändå inte har en säljbar produkt.

Northvolt är liksom inte några justeringar i balansräkningen bort från ett lönsamt företag, det är ett av världshistoriens största företagsmisslyckanden.
Har inte hört något om överföring till svensk jurisdiktion som jag redan sagt. Jag kan inte se att en amerikansk domstol kan tvinga en elfirna i Kalix eller verktygsuthyrare i Luleå att skriva ner sina fordringar till noll. Samtidigt som de hade noll chanser att drlta i en process i Texas.
Antingen har svensk domstol gått med på beslutet redan, har lovat att klubba det eller så är det bara de större fordringshavarna som lovar skriva ner dina fordringar mot ökat ägande, eller nåt annat.
Eller har detaljer om uppgörelsen kommit ut?
Scania lovade kasta in nya pengar men gjorde de direkt eller måste de ha en svenskt beslut först?
Mycket undringar och kanske får vi veta mer idag
Citera
Idag, 09:38
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel

2024-2025, Chapter 11 inleds, en sorts rekonstruktion fast via amerikanska myndigheter av någon outgrundlig anledning bara för att de haft ett kontor eller företag där, trots att huvudbolaget Northvolt AB finns i Sverige. Ingen förstår detta, ingen förstår varför inte ekoroteln ännu inte är inblandade.
Det här är det sjukaste norrland varit med om och nu kommer det lämna tomma byggnader efter sig då det väl går i graven.

Bara lite svammel och min syn på det. Far åt helvette Northvolt, men tack för den tid vi fick med jobb.
Vad jag förstår är det för att svenska konkursregler inte behövs följas då.
Citera
Idag, 10:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Samtidigt förbereder Kronofogden indrivning av skulder från det svenska bolaget. Bolaget är ju katastrofalt vanskött och verkar helt oförmöget att leverera en acceptabet hög andel fungerande batterier.

Som jag sagt tidigare så var det alsrig grundarnas plan / avsikt att faktiskt bygga, starta och dtiva en fungerande batterifabrik, deras enda syfte med detta var att blåsa upp värdet på bolaget, börsnotera det, casha hem torra miljarder och sedan dra. En grön scam således.
Harald Mix engagemang att rädda jorden är inte djupare än så.
Citera
Idag, 10:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har inte hört något om överföring till svensk jurisdiktion som jag redan sagt. Jag kan inte se att en amerikansk domstol kan tvinga en elfirna i Kalix eller verktygsuthyrare i Luleå att skriva ner sina fordringar till noll. Samtidigt som de hade noll chanser att drlta i en process i Texas.
Antingen har svensk domstol gått med på beslutet redan, har lovat att klubba det eller så är det bara de större fordringshavarna som lovar skriva ner dina fordringar mot ökat ägande, eller nåt annat.
Eller har detaljer om uppgörelsen kommit ut?
Scania lovade kasta in nya pengar men gjorde de direkt eller måste de ha en svenskt beslut först?
Mycket undringar och kanske får vi veta mer idag

Elfirman i Kalix kan dock få sin skuld indriven av Kronofogden, det går inte att runda sina skyldigheter genom att inleda en process utomlands.

'Northvolt har skulder på 3 miljoner som förfaller, nu förbereder Kronofogden utmätning av företagets tillgångar, skriver SVT Nyheter.

"I första hand tittar vi på bankkonton för att se om det finns tillgångar att mäta ut", säger Sami Lundqvist, sektionschef på Kronofogden i Skellefteå till SVT."
Senast redigerad av Ringhals3 Idag kl. 10:26.
Citera
Idag, 10:26
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Elfirman i Kalix kan dock få sin skuld indriven av Kronofogden, det går inte atr runda sina skyldigheter genom att inleda en process utomlands.
Så vad är då vinsten för bolaget med chapter 11 i detta fall?
Citera
Idag, 10:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så vad är då vinsten för bolaget med chapter 11 i detta fall?

Ja det är ju frågan, SAS valde ju också USA och Chapter 11 där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in