Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-31, 13:56
  #1
Medlem
Benzo_Manns avatar
Hej,

Skulle vilja veta vilket program jag borde installera på min dotters dator för att se vad hon håller på med, vet att det finns en uppsjö av sådana, men har inga erfarenheter av dessa, och det skall ju inte synas att det är installerat.
Vill kunna se hennes tjattar etc...
Vilket är bäst ?

Gärna länkar till programmets sida ?

/B
Citera
2005-12-31, 14:17
  #2
Medlem
call3s avatar
Jag skippar det moraliska tjosan om hurvida du kan tycka att du har rätt att övervaka din dotter på det sättet.
så istället kör vi länkar

http://www.blazingtools.com/bpk.html BpK

http://www.keylogger.net/ Ghost
(på piratbay finns en "fixad" version)

dom 2 sägs vara bra. Bpk fungerade fint för mig när jag provade den på en "honeypot burk"

Annars kan du ju alltid mecka ihop en trojan typ bifrost eller likanande
http://www.swerat.com/forums/
(med bifrost kan du ju förövrigt direkt se vad som händer på skärmen och liknande osynligt)

vad kör den dator för antivirus??
Citera
2005-12-31, 14:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Jag skippar det moraliska tjosan om hurvida du kan tycka att du har rätt att övervaka din dotter på det sättet.
så istället kör vi länkar


Det är inte bara en rättighet, utan även en skyldighet att ha kolla på vad ungarna sysslar med på nätet. Speciellt när det gäller döttrar. Länk på alla "Marie_15" som i själva verket är "Herbert_39".
Citera
2005-12-31, 14:50
  #4
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det är inte bara en rättighet, utan även en skyldighet att ha kolla på vad ungarna sysslar med på nätet. Speciellt när det gäller döttrar. Länk på alla "Marie_15" som i själva verket är "Herbert_39".

Tycker forfaronde det är sjukt när föräldrarna är så pass paranoida att dom vill övervaka alla knapptryckningar. Lär i stället barnen vad dom inte ska göra. lär dom att dom inte ska träffa folk dom pratar med på nätet. Lär dom att alla bilder dom skickar till någon aldrig kommer försvinna därifrån. lär dom att det finns "galna" människor där ute. i stället för att köra en bigbrother stil över det. Tänk om polisen en dag skulle börja övervaka ALLA så vi inte gör något fel i stället för att försöka lära oss vad som är rätt o fel.
Gott nytt år //calle
Citera
2005-12-31, 20:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Tycker forfaronde det är sjukt när föräldrarna är så pass paranoida att dom vill övervaka alla knapptryckningar. Lär i stället barnen vad dom inte ska göra. lär dom att dom inte ska träffa folk dom pratar med på nätet. Lär dom att alla bilder dom skickar till någon aldrig kommer försvinna därifrån. lär dom att det finns "galna" människor där ute. i stället för att köra en bigbrother stil över det. Tänk om polisen en dag skulle börja övervaka ALLA så vi inte gör något fel i stället för att försöka lära oss vad som är rätt o fel.
Gott nytt år //calle

Håller med dig till 100%. Men å andra sidan är det kanske inte så lätt att prata med en typ 15årig tjej, som vet bäst. Vad vet jag, jag har bara två tonårskillar, varav den dataintresserade bara spelar WoW, så honom har jag lite koll på. Att installera en keylogger skulle aldrig falla mig in, om du trodde det. Däremot hittade jag en på min dator som ungjäveln installerat för ett tag sen. Som tur är har jag lite koll på vad som finns på datorn, så jag hittade den omedelbart. Dan efter var den tillbaka igen, men sen gav han sig. Då åkte alla konton utom mitt, ner till väldigt begränsade, så nu får han leka på sin egen dator. Det jag gjorde när jag var osäker på vad han höll på med, var att logga all trafik genom routern och analysera det. Bara spel visade det sig.

Den dan när polisen övervakar oss alla är nog inte långt borta, som det ser ut. Steget från att lagra all trafik, till att faktiskt titta på loggarna är väl inte så långt.
Citera
2006-01-01, 20:57
  #6
Medlem
fyfan vad kränkande om jag visste att folk installerade övervakningsprogram på min dator..
Dessutom är det olagligt.
Citera
2006-01-01, 21:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexZ
fyfan vad kränkande om jag visste att folk installerade övervakningsprogram på min dator..
Dessutom är det olagligt.

Inte alls olagligt om t.ex. dina föräldrar gör det. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2006-01-01, 23:32
  #8
Medlem
call3s avatar
Peterlan har rätt. det är inte olagligt om du är ägaren till datorn
Citera
2006-01-02, 05:11
  #9
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Hej,

Skulle vilja veta vilket program jag borde installera på min dotters dator för att se vad hon håller på med, vet att det finns en uppsjö av sådana, men har inga erfarenheter av dessa, och det skall ju inte synas att det är installerat.
Vill kunna se hennes tjattar etc...
Vilket är bäst ?

Gärna länkar till programmets sida ?

/B

Litar du inte på din dotter?
Antar att hon skickat nakenbilder till en viss Herbert_39, hur skulle du göra? Skulle du kalla på henne och visa loggen och be henne förklara sig? Tror det kan bli gryyyymt fel om du tar upp det med henne, speciellt då du är man. (Mammor brukar i regel ha en lite bättre relation till döttrar och pappor till söner när det gäller sånt här).

Nu har jag inte barn själv men är rätt ung av mig (18 år) och det jag skrivit är baserat på livserfarenhet och vad jag sett och hört.
Citera
2006-01-02, 14:16
  #10
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Litar du inte på din dotter?
Antar att hon skickat nakenbilder till en viss Herbert_39, hur skulle du göra? Skulle du kalla på henne och visa loggen och be henne förklara sig? Tror det kan bli gryyyymt fel om du tar upp det med henne, speciellt då du är man. (Mammor brukar i regel ha en lite bättre relation till döttrar och pappor till söner när det gäller sånt här).

Nu har jag inte barn själv men är rätt ung av mig (18 år) och det jag skrivit är baserat på livserfarenhet och vad jag sett och hört.

Frågan är svår, men är det inte bättre med en levande och tvärilsken dotter än en sexmördad dito?

Nu kan man ju kanske göra ngt mera subtilt för att förhindra olyckor än att konfrontera.

I grund och botten så tror jag nog också att man huvudsakligen måste jobba med "förtroende", man har ju ingen möjlighet att skydda sina barn för elände hela livet så de måste lära sig att upptäcka faror och skydda sig själva.

P.S. Sorry, det blev nog lite OT. Kanske beroende på att jag själv har en dotter...
Citera
2006-01-02, 14:21
  #11
Banned
Lite taskig grej att göra mot sin dotter, litar du inte på henne?
Och i vissa fall vill du nog inte ens veta vad din dotter gör, ska du bara rusa in när hon frivilligt startar sin webcam i bara mässingen för "välhängd_gubbe"? Nej, juste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback